Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door TEFArts »

Hallo allemaal,

ik ben bezig met de demontage van de achterassen en wil straks ook de olie-keerringen vervangen bij de wiellagers.
In de service-manual staat omschreven dat de lagers geborgd zijn met zgn krimp-ringen welke verhit worden vóór montage dan monteren en na afkoeling krimpen en vast zitten.
Hierin staat ook dat deze kapotgeboord moeten worden bij vervanging van lager en keerringen dmv een boorhulpstuk (wat natuurlijk niemand meer heeft!)

Heeft iemand ervaring om deze ringen te verwijderen?

Groetjes,
Robert
Bijlagen
wiellager 50%.jpg
wiellager 50%.jpg (106.08 KiB) 6132 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Ik heb natuurlijk een set boren gemaakt en een trekker om het lager er af te trekken....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wpee
Berichten: 127
Lid geworden op: za 30 dec 2006 8:18
Locatie: Kessel

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door wpee »

Je neemt een asje van 15mm of zo, boort daar een gat in (in de lengte) van 11mm. Haaks op het gat zet je 90graden verschoven 2 x een boutje naar binnen (totaal) 4. Boor erin van 10mm en borgen met de boutjes.
Verder las je aan de nadere kant een stuktrecht betonijzer van 75cm en hoppa -> boren.

Tis mij gelukt.

Wim

TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door TEFArts »

Heren mijn dank is groot, dus gewoon boren!
Zal een boor gaan velengen, is geen probleem.

Groetjes,
Robert

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Volgende probleem is het lager er af trekken. Hiervoor moet je goed aan alle 6 bouten/tapeinden gelijk trekken anders vervorm je de drager en is het pakking vlak niet vlak meer. Vervolgens onder spanning brengen en steeds slaan met een hamer om het lager te doen schrikken. Dan nog wil het soms niet lukken. Trek je dan door dan druk je de buitenring van het lager zo klem in de drager dat deze uitzet met als gevolg dat de buitenring niet meer vast zit en soms de drager daarna niet meer in de trompet en de rem anker plaat past. Dit kun je dan oplossen door een stukje van de binnen ring (de rand) af te slijpen en dan de kooi kapot knippen zodat je de tonnetjes er stuk voor stuk uit kunt halen door ze naar de sparing in de binnen ring te draaien en dan de kooi verbuigen zodat je ze er uit kunt tillen met een punt tang.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door TEFArts »

Hallo allemaal,

René, ik zag jouw reactie alsnog staan....sorry voor mijn late reageren!
Ben benieuwd hoe dat gaat lukken, zal daar eerst e.e.a. aan hulpstukken voor moeten fabriceren.
Ben nog niet aan die lagers toe gekomen en heb aan die assen nu verder niets meer gedaan.
Maar ik kom daar nog wel op terug.

Ik neem aan dat die lagers op de steekassen, differentieel en pinion nog goed leverbaar zijn omdat jullie daar ervaring mee hebben om die te demonteren?
worden bij die lagers ook altijd de buitenste schalen meegeleverd?

Groetjes,
Robert

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door Evertjan »

Robert,

Heb net wiellagers gehaald bij histoparts, dit was compleet, binnen en buiten ring. Heb ook ook her en der geinformeerd , bijna overal wordt het als complete set geleverd.

Grz en succes
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

jaccoteddie
Berichten: 26
Lid geworden op: do 16 apr 2015 20:55

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Bericht door jaccoteddie »

Ik heb het ook gedaan met de lagerkooi uitknipen. Gewoon met een zijkniptang. Ik moest ook de krimp ring er af slijpen. Dus ik heb ervaring

Plaats reactie