Nieuw

Stel hier jezelf eens voor aan de andere Ferguson liefhebbers.

Het is dus niet de bedoeling om hier technische vragen te stellen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
toonvantpad
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 12:12

Nieuw

Bericht door toonvantpad »

Hallo, Sinds twee weken ben ik in het bezit van een mf 35-4.
Van trekkers weet ik weinig. Ik kom uit de stad en woon sinds 7 jaar in Zuuk.
Met 1,5 bunder weiland en schapen is een trekker wel handig en blijven lenen van de buren is ook niet wat.
Elke dag ontdek ik weer wat aan de mf, maar er is ook nog veel niet duidelijk.bouwjaar 1958 (motor?) of 1961, duo koppeling of niet?
enz. Eerst wil ik de motor opknappen. Zo te merken doet alles het en het starten gaat ook goed.
De accu is op en de dieselleidingen lekken op de koppelingen. De retour zit met slangetjes verbonden en het filter zweet ook diesel.
Alles zit vast en misschien wel te vast. Losdraaien durf ik niet goed, ik heb angst voor wat ik tegenkom.
Al met al ben ik wel blij met de mf en hoop er een mooie machine van te maken.

Groeten

Anton Roelofsen

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Welkom hier !. Altijd leuk een nieuwe hobby, zit altijd een leer curve aan, meestal vrij stijl in het begin maar we zullen je natuurlijk helpen. Welk serie nummer heeft je trekker ?. Er hoort een plaatje rechts onder op het dashbord te zitten, het nummer begint met een S, waarschijnlijk SDM en dan een getal.

Groetjes,

René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

toonvantpad
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 12:12

Re: Nieuw

Bericht door toonvantpad »

Hi René,
er zit geen plaatje meer rechts. Je kunt nog wel zien waar het gezeten moet hebben.
Ook links is het plaatje weg.
Op het motorblok net onder de startmotor staat ingegoten het nummer 302299-11 en net boven de s.m. zit een plaatje met 20.2.58 erop en een plaatje van de standard motor co ltd.
Verder aan de rechterzijde op het blok net achter de koppelingsplaat ingegoten(MHF) 183-255-M5 en een plaatje met 7.3.58 erop.
Aan de linkerzijde t.h.v. het koppelingspedaal is ingegoten (MHF) 132.840. M1
Ik vrees dat het serienummer niet te achterhalen is.

Groeten,

Anton

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Dan is het serie nummer weg. Genoemde data zijn giet datums, Staan er ook nog van die nummers achter de rechter stuur arm op de versnellings bak vermoedelijk een code van een letter een getal en een letter ?. De motor kan namelijk wat eerder gemaakt zijn dan de trekker. Als er een datum op de bak te vinden is kunnen we een goede gok naar de exacte bouw datum doen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

toonvantpad
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 12:12

Re: Nieuw

Bericht door toonvantpad »

Hi René,
aan de rechterzijde op het blok net achter de koppelingsplaat ingegoten(MHF) 183-255-M5 (de tandwielkast? en een plaatje met 7.3.58 erop achter de stuurstang boven het rempedaal.
Misschien kun je hier wat mee. Zou fijn zijn.

groeten Anton

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Jawel, Dan is de bak (het huis er van) 7 maart 1958 gegoten. Dan is een week of 2 tot 3 later die bak in een trekker gebouwd. Dat wil zeggen dat jouw trekker ongeveer week 11 a 12 van 1958 is gebouwd. Dus ruimschoots een MF 35 die rood/grijs hoort te wezen (voor zover die dat nu niet is). De motor is zeer waarschijnlijk de motor waar hij mee uit de fabriek is gekomen omdat de data voldoende dicht bij elkaar liggen. Zou dus ook mooi zijn deze te behouden. Kun je ook een motor nummer vinden ?. Begint met SJ en het is ingeslagen (dus niet gegoten) op een vlakje boven/achter de dynamo. Mischien is dan nog wat exacter mogelijk via de club in engeland.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

toonvantpad
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 12:12

Re: Nieuw

Bericht door toonvantpad »

hallo René,

Er staat inderdaad een nummer, SJ68385ED.
Het zou fijn zijn als het bouwjaar/serienummer achterhaald kan worden.
Is het ook mogelijk om het type motor te achterhalen?
Ik ben benieuwd of de koppeling enkel of dubbel is omdat de aftakas allen goed is in te schakelen als de koppeling tot op de bodem wordt ingetrapt. Is de koppeling niet denderend of is het normaal. Misschien kun je hem stellen? Er zit ook op de treeplank links een soort hendeltje waarvan het doel me niet geheel duidelijk is.Het lijkt me wat knullig om daarmee de koppeling te beveiligen, maar ik zie geen andere funktie.
Bedankt voor al de zeer bruikbare info tot op heden. Het is heel nuttig.
Ik wil als eerste de dieselleidingen aanpakken omdat deze een beetje lekken en de retour verbonden is met een slangetje. Is dit eenvoudig te doen met de materialen van Histoparts? Ik zie er tegenop.


Groeten uit Zuuk

Anton

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Ik doe een poging. De motor is een 23C standard motor corporation 4 cylinder voorkamer (ricardo type) diesel. Of je koppeling dubbel of enkel is, kun je de trekker stoppen door de koppeling half in te trappen zonder dat de aftakas stopt ?. Zo ja dan is het een dubbele koppeling en dan is dan heveltje op de tree plank bedoelt om de koppeling niet door te kunnen trappen bij werk waar je de aftakas niet onbedoelt wilt kunnen stoppen. Bv. balen persen waar de pers door moet gaan als je de trekker stopt voor een dikke bult in het zwad.

De kwaliteit van de orginele leidingen is dermate goed dat die ook nu nog vaak beter zijn dan nieuwe imitatie. Het is dus vaak beter de zaak te fixen. Echter hier is niet de plaats op zulke zaken in te gaan, daar leren maar weinig mensen er wat van. Stel een vraag in het "(massey) ferguson" forum over dit verhaal zou ik zeggen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

toonvantpad
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 12:12

Re: Nieuw

Bericht door toonvantpad »

Ok, doe ik
Je moet inderdaad de koppeling verder intrappen om de aftakas te stoppen.
Sorry dat ik op de verkeerde plaats vraag, ik wist niet goed waar ik dat moest doen. Ik zal het doen.
Het serienummer ligt volgens mijn zoeken ergens rond de 88000.
motornummer SJ69443ED heeft s.n. smd93208 met een beetje rekenen kom ik dan rond de 88000 uit.

tot zover,

groeten Anton

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Dat rekenen is een beetje een probleem, de fabriek hield geen motor nummers bij en de volgorde van aankomst en inbouw is nogal willekeurig gegaan zeg maar....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie