Pagina 1 van 3

verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: vr 13 feb 2015 20:50
door Pentenga
Een aantal jaren probleemloos rondgereden met mijn FE 35. Deze start normaalgesproken (ook in de winter) prima en eigenlijk werkte alles naar behoren.

Tijdens een ritje met een redelijk zware aanhanger met hout gebeurde het volgende:

Een enorme knal, witte rook, diesel overal en geen trekkracht meer. Conclusie: een van de gloeispiralen is uit het blok geklapt en koppakking is gescheurd. Er zit een duim-dik gat in de cilinderkop.

Diverse delen heb ik uitgebouwd. De staat van de onderdelen kan ik moeilijk beoordelen. Ik heb weinig ervaring met dit soort werkzaamheden. Overal zit vieze olie, dik en aangekoekt, de kanalen van de koeling zitten vol met roest, en het roest had zich ook al tussen koppakking, blok en cilinderkop vastgezet. Ook de 4 verstuivers zien er zwart en vettig uit. De koperen ringen hebben niet meer de vorm van de verstuiver maar zijn ovaal en ruimer dan de nozzle. De kleppen hebben allemaal een ander kleurtje van zwart naar grijs tot wit/creme kleurig.

Nu zoek ik denk ik een nieuwe cilinderkop voor deze 4 cilinder, koppakkingset, en ..... ??? .

Is er iemand die mij met technisch advies weer op weg kan helpen om dit klusje tot een suc6 te maken?

Groetjes,

Tim

omgeving Assen

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: vr 13 feb 2015 20:58
door fergie
Hello Tim,

Als je wilt kan ik je wel helpen, mail me maar als je dat wilt voor meer info.

Groetjes,

René.

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: vr 13 feb 2015 21:24
door Pentenga
Hallo Rene,

Een bericht in je inbox.

Groetjes Tim

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: vr 13 feb 2015 21:37
door Pentenga
Zo stond ie er bij

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: vr 13 feb 2015 22:56
door admin
Hoi Tim,

Dat is slecht nieuws. Ik denk dat je wel van een volledige revisie uit mag. Die blokken hebben allemaal al heel wat uren achter de rug. En als je toch aan de slag moet, kun je het beter in 1x goed doen.

Succes met het weer rijdend krijgen van je trekker.

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: za 14 feb 2015 3:23
door Evertjan
Beste Tim,

Ik heb nog een compleet blok staan, misschien iets voor jou.

Groetjes,

Evert.

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: za 14 feb 2015 12:44
door fergie
Hello Evert,

Ik wacht nog steeds op foto's, heb je al weer droge voeten ?.

Groetjes,

René.

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: za 14 feb 2015 15:15
door Pentenga
Hallo Gerrit,

Ik denk dat je gelijk hebt. Dat lijkt me leuk om te doen, en ze zeggen wel eens, "eens moet de eerste keer zijn" en uit een boekje kun je i.p. alles leren .. :D

Hallo Albert,

Een nieuw blok spreekt mij aan, maar dan leer ik er weer niet zo veel van. Bedankt voor je aanbod, maar ik probeer eerst het huidige blok weer in conditie te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Tim

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: wo 27 mei 2015 21:27
door Pentenga
De cilinderkop ligt bij Emming motor techniek in Ter Apel. De kleppen zitten nog goed, geen lekkage en de kop is mooi vlak. Wel mist er een gloeispiraal, is er een exemplaar lek en zit er een scheurtje tussen koeling en gat waar ooit de gloeispiraal zat. Alle vier worden dus vervangen. Als ik de kop terug heb kan ik beginnen met verdere demontage. Plan opgevat om naast de revisie van de kop ook de zuigers, veren en bussen te vervangen.

Omdat het al enkele maanden geleden is dat ik de cilinderkop bij Emming bracht hoop ik dat ik nog weet in welke volgorde de verschillende onderdelen er weer op moeten ..:)

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: di 30 jun 2015 21:57
door Pentenga
Ik heb een vraag over de demontage van de cilinderkop.... Nu de kop er weer op zit, de zuigers, veren en bussen zijn vernieuwd en de nokkenas weer op z'n plek ligt hou ik vier kleine cups over. De ene iets groter dan de andere drie. Ik heb wel een vermoeden waar ze horen, nl tussen klep en klepstoter, maar omdat ik er maar vier heb maak ik me een klein beetje zorgen. Mis ik er misschien vier?

En,... ik kom er ook achter dat de koppakking verkeerd om gemonteerd is. Hoe ernstig is dat? Kan ik het laten zitten of demonteren en op de juiste wijze plaatsen en weer vastzetten of moet ik een geheel nieuwe pakking aanschaffen?

Weet iemand hoe het zit met de vier cups en wellicht met de missende vier? En wat te doen met de pakking?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Tim

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: wo 01 jul 2015 18:23
door fergie
Hello Tim,

Er zijn inderdaad maar 4 cups, passen alleen op de inlaat of uitlaat, de klep steel diameter is verschillend dus dat vindt je wel uit.

De pakking moet correct, anders krijg je geen olie naar de tuimelaars. Als hij nog niet warm is geweest gewoon demonteren en andersom er tussen etc.

Groetjes,

René.

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: wo 01 jul 2015 21:10
door Pentenga
Hallo René,

Dank voor je reactie.

Nu kan ik weer even verder.

Groet, Tim

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: do 02 jul 2015 21:30
door massey 35
Hallo Tim,

Er moeten in totaal 4 cups op de inlaatkleppen en 4 cups op de uitlaatkleppen zitten.
Zie onderdelen boek MF 35 Engels hier op deze site.
Item 22 en 27 op pag. 26 van 105.

Groeten Wim.

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: vr 03 jul 2015 8:43
door Pentenga
Nog een vraag:

Ik heb de kop teruggeplaatst en de pakking en cups op de juiste plek en wijze aangebracht.

De kop is met aan aanhaalmoment van 95 Nm aangedraaid. Toch is er lekkage van koelvloeistof langs de pakking. De kop is gevlakt, daar lijkt mij het probleem niet te zitten. Kan ik de kop nog verder aandraaien en zo ja, tot welk moment.

Ook lukt het niet om ondanks de nieuwe koperen verstuiverringen de verstuivers volledig af te sluiten. Iemand enig idee wat ik hier fout doen? Tijdens het aandraaien is reeds een van de bouten gebroken, dus die zal ik moeten vervangen.

Alvast dank voor jullie reactie.

Tim

Re: verplichte revisie FE 35.

Geplaatst: vr 03 jul 2015 9:02
door fergie
Hello Tim,

Als de pakking toch lekt, ho hoog staan de nieuwe cilinder bussen boven het blok uit ?. Je kunt dit meten met een lineaal en een set voeler maten. Lineaal over de bus zetten en er net naast kijken welke voelermaat onder de lineaal past (sorry, de kop zal er dan weer af moeten). Een nadeel van de imitatie pakkingen is ook dat die niet zo hoog van kwaliteit zijn, zoud dus kunnen dat je hoe dan ook een nieuwe nodig hebt, al zou het op zich moeten kunnen.

Nieuwe koperen ringen zijn vaak zo hard als de oude. Als je ze niet met de blote vingers kunt verbuigen dichten ze niet af. Dan kun je ze even aan een stukje ijzerdraad hangen en met de brander helder rood stoken. NIET heter, oranje is bijna en geel heet smelt ie !. Dan laten afkoelen aan de lucht en je kunt ze buigen.
Op het plattelands vestival zal ik dit tonen.

Groeten,

René.