verplichte revisie FE 35.

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

95 NM is veel te weinig!
Voor de juiste aanhaalspanning zie op de site van Annatefka onder technische gegevens Standard 23 C motor de juiste waarde en de volgorde van aantrekken van de kopbouten.
Niet in 1 keer op de eindspanning aantrekken, maar geleidelijk in 4 of 5 keer opbouwen.
Eerst b.v. 50 NM, dan 90 NM, daarna 120 NM en tenslotte de juiste aanhaalspanning.
Deze koppakking moet misschien wel vernieuwd worden, omdat deze gelekt heeft, maar je kunt het proberen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hoi,

Voor de kop kan ik de aanhaal momenten niet vinden. Ik lees dat 95Nm te weinig was, maar wat moet het wel zijn?
Vrijdag krijg ik de originele pakking. Voor de zekerheid zal ik de "oude" nu maar vervangen. Ik zal de hoogte van de bussen dan even nameten.

Een van de bouten voor het vastzetten van de verstuivers is gebroken. Nou zoek ik hiervoor een nieuwe moer. Het draad is gelijk aan de bout van het kleppendeksel. Wie weet waar ik de bout kan kopen of wil mij een dergelijke (conische) bout leveren. Tegen betaling vanzelfsprekend.

Het probleem van de lekkende verstuivers bleken scheef zittende ringen te zijn. Helaas moeten die nu worden vervangen.

Groet,

Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Het staat wel op de site hoor. Kan wel even zoeken zijn want er staat wel heel veel op.

Je kunt er komen door te klikken op de volgende linken:
Techniek (menu links)
Technische documenten (menu boven)

Op de pagina
Technische gegevens, toleranties, afstellingen van Motoren en (Massey) Ferguson tractoren
of
Afstelgegevens (Massey) Ferguson motoren (Perkins) (Firma Spaans)

Of je klikt op de onderstaande link om het te vinden
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/bn_ ... ot_15.html
of
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/spa ... s_T02.html

Succes verder de restauratie van je trekker.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Ronald B
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 aug 2014 12:57

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Ronald B »

weet je wel zeker dat het aanhaalmoment 95NM moet zijn. Deze zomer ook de kop eraf gehad en ook dezelfde pech gehad als jij. mooie vlakke kop etc maar toch lekken. uiteindelijk was de immitatie koppakking uit het histoparts setje de oorzaak geweest. Ik heb een andere moeten bestellen bij de MF dealer.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door admin »

Hoi Ronald,

De het aanhaalmoment voor de kopbouten moet 13,5 tot 14 kgm zijn. Zie de twee linken die ik eerder geplaatst heb.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hoi,

Met een aanhaalmoment van 140Nm was de kop goed gedicht door de nieuwe pakking van de MF dealer. Echter deze was precies gelijk aan het exemplaar van Histoparts.

De problemen blijven echter bestaan na alle nieuwe onderdelen, gereviseerde kop en opnieuw gestelde kleppen.
* Starten gaat moet moeite (snufje snelstart helpt goed)
* Er komt geen olie bij de tuimelaars
* Er is nog steeds sprake van karterdruk (er komt olie/uitlaatgas uit de vuldop en de pijlstok)
* Bij een toerental van 700 krijgt het blok onvoldoende diesel waardoor het toerental vervolgens niet meer oploopt.

Ik ben dus een paar euro's lichter en niet erg veel opgeschoten.

Groet, Tim
Laatst gewijzigd door Pentenga op ma 03 aug 2015 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Er is ALTIJD sprake van carter druk, enkel de vraag is hoeveel. Een nieuwe revisie heeft altijd wat meer, dat wordt na inlopen beter als de zuigerveren beter sluiten. Bij moderne motoren is het carter altijd verbonden met de inlaat op een of andere wijze waardoor het lijkt dat een moderne motor geen carter ventilatie/druk meer heeft maar niets is minder waar . Zelfs de benzine blokken in de fergusons hebben dit reeds en die lijken dus nooit veel last te hebben van carterdruk al is het ook heel erg in sommige gevallen.

Inzake het slechte starten en het wegvallen bij 700 toeren, timing van de pomp ok, zie FAQ afdeling ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo René,

Dank voor je antwoord. Ik heb het even nagekeken.....

Wat blijkt, bij mijn trekker staat de pomp ongeveer op de markering F als de pen van 6 mm in het vliegwiel valt.

Dat lijkt me niet correct.

Het lukt niet om de pomp zoveel terug te draaien dat de markering G weer ter hoogte van de uitsparing in de circlip staat.

Kun je mij met advies weer op weg helpen?
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Waarschijnlijk is de aandrijving van het blok geweest ?. Dan zal die een tandje verkeerd gemonteerd zijn.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo René,

Ik heb niets gedaan aan de aandrijving. De distributieketting is blijven zitten.

Begrijp ik uit jouw reactie dat de ketting van de distributie een tandje verschoven moet worden om de pomp weer op tijd te zetten? Of bedoel je iets anders? Is het misschien de pomp die los moet en een tandje verzet moet worden op het tandwiel dat uit het blok steekt. Dat laatste lijkt mij nl iets makkelijker.

Ik hoor graag van je.

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Ik bedoelde ook de tandwielkast waar de pomp aan hangt, niet de ketting.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Goedemiddag,

Het is gelukt om de pomp opnieuw af te stellen. Starten gaat (redelijk) goed. De "carterdruk" waar ik vorige week over schreef is verdwenen. Voor revisie kwam er olie door de vuldop en langs de pijlstok, dat is nu in het geheel niet meer het geval. Het blok loopt mooi, ook bij 700 toeren en pikt het gas geven mooi op.
Gelukkig komt er ook olie bij de tuimelaars.
Nu nog het probleem van de gloeiers oplossen. De gloeispiralen vragen waarschijnlijk veel stroom. Het contactslot is doorgebrand. Bij het revisiebedrijf verzekerde men mij dat 4 gloeiers van ieder 12 v prima zouden zijn. Nee dus.
Is er iemand die ervaring heeft met het oplossen van dit probleem ?

Groetjes Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Normaal staan de 4 gloeiers in serie met elkaar en in serie met de "weerstand" op het dashboard.
Dit geeft eigenlijk nooit problemen met de voorgloeischakelaar. Als de voorgloeischakelaar oud is, kan die wel eens een probleem geven en doorbranden.

Parallel gloeiers werken ook goed. Die vragen meestal wel meer stroom samen. Dat kan wel problemen geven met de originele schakelaar. Ze zijn wel sneller warm waardoor je minder lang hoeft voor te gloeien.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

Welk systeem van voorgloeien heb jij op jouw tractor zitten?
1 gloeielement van 12 volt in het inlaatspruitstuk.
4 gloeispiralen in serie ( 1.7 volt elk) in de cilinderkop.
4 snelgloeiers van 11 of 12 volt in de cilinderkop die parallel staan?

Maakt 1 of meerdere verstuiverleidingen geen kortsluiting met het voorgloei gedeelte?
Dit wil nog weleens voorkomen!!!!!!!

Als je 4 serie gloeiers hebt moet er ook een controle oog op het dashboard zitten en een voorschakel weerstand, die zit meestal onder / naast de accubak.
Eventueel hier een foto plaatsen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: verplichte revisie FE 35.

Bericht door Pentenga »

Hallo Wim,

In het inlaatspruitstuk zit een gloeier van 12 v. Voor revisie zaten er 4 van 1,7 v in de cilinderkop met een Beru controle lamp en een weerstand bij de accu. Nu zijn er 4 nieuwe gloeiers van 12 v in serie in de kop gezet. Dat is waarschijnlijk de reden van het doorbranden van het contact slot. Dus naast de gloeier in de inlaat moet ik de nieuwe gloeiers netjes aansluiten. Ik bestel dus een nieuw contactslot en vraag me dan af op welke wijze ik de gloeiers zal aansluiten.

Groetjes Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

Plaats reactie