Zuigerbussen mf 65 mkII

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Zuigerbussen mf 65 mkII

Bericht door fergie »

Hello Bob,

De fabrieks bussen zitten er in geperst. De nieuwe zijn glij/pers passing. De oude er uit halen doe ik door er een paar lassen vertikaal in te leggen (bodem dicht zetten ivm het spetteren). Na afkoelen is de bus voldoende gekrompen om ze er uit te kunnen trekken/persen met een een stuk minder moeite. Lassen doe ik gewoon met een MIG las apparaat, het gaat om de hitte en het krimpen van de las en niet hoe het laswerk er uit ziet !.

Ik heb een bussen trekker gebouwd om dit te doen maar met een pers lukt het ook al moet daarvoor de motor wel uitgebouwd worden.

Afbeelding

De nieuwe bussen zul je er ook in moeten trekken al helpt het wel om de bus in de vriezer te leggen en het blok warm te maken met bv. hete lucht kanon. Boring zeer goed schoon maken. Of je gietijzer or chrome bussen gaat gebruiken hangt af van de motor. Staat er ergens een C of CL in de buurt van het motor nummer ?. (dus niet in het nummer maar er naast, is indicatie van chrome bussen). Indien het wel gemarkeerd is zou ik toch eerst kijken want ombouw naar gietijzer bussen is enkel de rand dieper kotteren en veel zijn bij schade al eens om gebouwd. Een chromen bus heeft een rand van amper een mm hoog, de gietijzeren rand is ruim 2 mm hoog. verder is er geen verschil in boring maat etc. dus als je wilt is het met alleen kotteren te doen om een motor om te bouwen. Bedenk wel dat je dan ook andere zuigers en ringen nodig hebt (die dan wel een stuk goedkoper zijn).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie