Ploeg

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Ype
Berichten: 10
Lid geworden op: di 02 jan 2007 13:04
Locatie: wons

Ploeg

Bericht door Ype »

Hallo,

Mijn bedoeling is om m'n mf 35/4 eens te gaan gebruiken om te ploegen. Ik heb nog geen ploeg maar het is wel mijn bedoeling om deze aan te schaffen. Wat zou een goede ploeg zijn voor deze trekker? Ik dacht in de eerste instantie een 1 schaar kantel/wentelploeg, maar elders op deze site zie ik er een tef voor staan, dus kan hij een 2 schaar trekken in middelzware klei? Want als ik mijn vader bezig zie met 140 pk's voor een 3 schaar dan begin ik toch wel eens te twijfelen.

Vr. gr

Ype op de hoek
Mijn trekker: MF 35 4cil.
Trekkers op ons melkveebedrijf: Valtra Valmet 8400, Deutz fahr agrotron 115TT mk3, same minitauro 50

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Ype,

Hier in de noordoost polder in de klei werken ze met 4 en 5 schaaren achter 120-140 Pk. Licht er natuurlijk nogal wat voor type ploeg en welke diepte en snelheid !. Een 5 schaar op 20 cm als de scharen een 10" (25cm) voorbreete hebben is niet zo heel zwaar. Worden het 5 16" brede scharen op 35cm diep hebben we het over een hele andere klasse !. Over het algemeen zal de 35 een 2 schaar rondgaande ploeg met 12" voorbreete op zo'n 20-25Cm diep in zware klei ook wel willen trekken, wellicht ook wel drie. Als je geen haast hebt is de 35 er zeker wel toe in staat. Met een 1 schaar wentel/kantel zal je waarschijnlijk veel te hard moeten gaan rijden om de motor op temperatuur te krijgen. Er zijn ook 2 schaar wentel en kantel ploegen die geschikt zijn voor de 35.

Dan is het ook nog zo dat een goede rechte ploeg die perfect is afgesteld vele malen minder pk's nodig heeft als een slecht afgestelde of kromme ploeg die minder scharen heeft !. Het is dus zaak te weten wat je doet met ploegen !. Ik had ooit een krome dearborn 10" 2schaar die onze TED helemaal tam kreeg en de 35 had er moeite mee. De ferguson 10" 2 schaar die ik nu heb is perfect voor de TED en de 35 vindt het maar speelgoed in de zware klei hier !. Als ik eens tijd heb zal ik de 3 schaar 12" eens proberen.... (allemaal rondgaande ploegen)

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

reind
Berichten: 146
Lid geworden op: za 02 dec 2006 13:14
Locatie: Heeten

Re: Ploeg

Bericht door reind »

Hallo,

De MF 35 kan inderdaad een grote 1 schaar kantel/wentelploeg aan, of een kleinere 2 schaar/wentelploeg.
Zelf werk ik wel eens met een 1 schaar goudland kantel/wentelploeg. :lol:

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Ype,

Wat je natuurlijk eens kunt doen is een ploeg leenen en eens uit te proberen. Mischien zitten er in de buurt van Wons wel mensen waar je een passende categorie een ploeg van kunt leenen. Die persoon zou je dan ook even op weg kunnen helpen met het afstellen enz. Er zitten in friesland genoeg locale clubs, mischien kunnen die helpen ?.

Reind,

Wat voor voorbreete en diepte ploeg je dan ?. De 35 is nog wel behoorlijk capabeler dan de meeste mensen denken. Ik kan de ferguson 10" 2 schaar op normale diepte (20-25 cm)trekken in de 2 hoog als de grond niet te oneffen is (hydroliek is te traag bij die snelheid, de grond moet dus niet te dramatisch verschillen in samenstelling). In de 1 hoog is het totaal probleemloos ploegen in wat voor grond dan ook. Ik vermoed dat de drieschaar achter m'n petrolium (maar 30,5 PK) ook niet al te veel problemen gaat geven.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Ype
Berichten: 10
Lid geworden op: di 02 jan 2007 13:04
Locatie: wons

Bericht door Ype »

Hallo

Ik was inderdaad al eens van plan om een ploeg te gaan lenen, misschien van een mechanisatiebedrijf. Bij Dijkstra in Sondel staan 3 goudland 1schaar kantelploegen te koop.
(www.gerarddijkstra.nl, dan links in beeld op voorraad drukken, vervolgens op grondbewerking, en daar staan ze in die lijkst.)
Ik kon nog niet een geschikte 10 of 12 inch 2schaar vinden op het internet, zeker geen kantel/wentel waar wel mijn voorkeur heen gaat.

Mijn vader dacht dat ploegen met een trekker zonder 4wd niets zou worden, tenzij je op zandgrond zit. Volgens mijn is dit niet helemaal waar, want als je de ploeg en de hef goed hebt afgesteld en genoeg profiel op de achterbanden hebt moet het best kunnen.

Groeten,
Ype.
Mijn trekker: MF 35 4cil.
Trekkers op ons melkveebedrijf: Valtra Valmet 8400, Deutz fahr agrotron 115TT mk3, same minitauro 50

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

Bij Dijkstra in Sondel kun je erg goed wezen.
Ik wou dat ze 100 kilometer dichterbij zaten.

Ik weet haast zeker dat als je vraagt of je er eentje mag proberen, je hem zonder aarzelen mee krijgt.
Hebben jullie de trekkers daar ook vandaan?

Ik weet niet of je ze kent, maar als je ze belt, kun je denk ik het beste naar Cor vragen.
Doe hem dan de groeten van Marten uit Barneveld. (die van de Valmet 8550)

Er staat momenteel ook een 1 schaar kantelploeg op marktplaats.
Let wel dat zo'n ding misschien gauw gaat vervelen, want het schiet echt niet op.

En anders is een 3 schaar waar je een schaar vanaf kunt halen misschien een leuke optie?

Momenteel staat er op tractorpool.nl een leuke 2 schaar wentel (handbediend) voor 150 euro.
Anders kun je ook nog andere sites afzoeken (www.tractors-and-machinery.nl , mechanisatie.nl of marktgrazer.nl )

Ik weet zeker dat je met een 2wd met ploegen ook een heel eind komt hoor. Het meeste gewicht gaat daarheen. Wel een goeie motivatie om je vader eens te laten zien dat het niet zo is.

Don't underschat a (massey) Ferguson!

Succes ermee,

gr. Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Ype,

Dat is toch weer jammer, de Ferguson is juist zo goed omdat die wel bijna alle gewicht op de achteras overbrengt tijdens het ploegen. Als het niet lukt is het meestal meer een gebrek aan kennis bij het afstellen, verkeerde ploeg of slecht onderhoud aan de ploeg. Als alles goed is werkt het absoluut. Het 4wd verhaal is onder natte omstandigheden wellicht makkelijk maar het is geen garantie voor succes.

Ik heb met onze hanomag met een zwaar model goudland wentel geploegd (slecht 2 scharen en 90 Pk)) waarbij de 4wd helemaal niet gebruikt is met uitzondering van het natte stukje in dat perceel, dan kon ik wat meer sturen. Verder kan ik nog vermelden dat de ploeg in kwestie een geleende was met een kromme schijfkouter ophanging en schijf van de voorste schaar van een kant. Het resultaat daarvan is dat dat die scheeft gaat lopen en de trekkracht die nodig is om die kant op te ploegen nogal dramatisch hoger licht !.

Wat betreft het lenen, leen een ploeg van iemand die er zelf mee werkt, die weet dan of het goed ploegt, dat moet je bij die dingen bij een handelaar maar afwachten, die heeft ze meestal niet zelf gebruikt. Het risico is dan dat je afknapt op een slechte ploeg die helemaal geen goed voorbeeld is van die soort !.


Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Ype
Berichten: 10
Lid geworden op: di 02 jan 2007 13:04
Locatie: wons

ploeg

Bericht door Ype »

Hallo,

Ik geloof inderdaad dat een oude mf een goede trekker is om mee te ploegen.
Thuis hebben wij ook een grote 2 schaar goudland gehad, dat was ook niet bepaald een succes. De ene kant op ploegde hij heel anders dan de andere kant op, en hij moest minimaal op zo'n 30 cm diepte voordat hij de grond mooi om kreeg. Dat had dus ook veel vermogen nodig. We hadden toen nog een Zetor 10540, een beest van een trekker die heel taai was op de motor en meer dan zijn (105) pk's had. Die had beslist moeite met de 2 schaar. Hij kon niet beter afgesteld worden want hij was krom op allerlei plaatsen. De rabewerk 3 schaar met hydraulische breedteverstelling die we nu hebben doet zijn werk beter.
Ik zal zien of ik iemand kan vinden die verstand van ploegen heeft en die mijn op weg kan helpen.

Hooidonk,

Onze valtra valmet 8400 komt bij Dijkstra vandaan, en enkele werktuigen. Wij vinden het een goed bedrijf met prima service enz. Gerard en zijn zoons Cor en René komen alle 3 wel eens bij ons.
Ik kan nog geen ploeg voor 150 euro vinden op tractorpool, en er zijn maar weinig advertenties waar bij staat dat het om een kleine ploeg gaat, of waar je het op de foto kunt zien.

Groet
Ype.
Mijn trekker: MF 35 4cil.
Trekkers op ons melkveebedrijf: Valtra Valmet 8400, Deutz fahr agrotron 115TT mk3, same minitauro 50

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

Hallo Ype,

Ik zit hier en daar wel eens te vissen, maar ik heb nog nergens slechte verhalen over Dijkstra gehoord. Ze zitten alleen voor het mooie hier net iets te ver vandaan. (ong. 3,5 - 4 uur rijden met de trekker)


Ik bedoelde deze ploeg:

Afbeelding

Klein licht handbediend wentelploegje, met zo te zien Cat. 1 aansluitings, ideaal voor achter een ferguson.

gr. Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

Als die roest meer is dan vliegroest eerst schuren ! Anders trekt het ding veel zwaarder dan hij doet als ie mooi glad is. Ziet er overigens wel uit naar de ongevere grote die je moet zoeken. Wat voor voorbrete heeft die Marten ?.

Groetjes,

René de Bruin.

Don't underestimate a (Massey) Ferguson
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

He René,

Ja even goed een staalborstel er over doet wonderen. Als je er gewoon zo mee gaat ploegen duurt het toch nog best wel even tot de scharen weer schoon zijn. Wel zonde, het is zo'n kleine moeite de scharen even in te vetten.

Het is een Van Lengerich (was dat geen licensiebouw?) die bij Pierik in Linde.
zie link: http://www6.traktorpool.nl/suche/detail ... _id=620964

Wat de breedte is, weet ik niet. Staat niet zoveel bij. Maar het lijkt me een 10" of 12".

gr. Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Verbazing wekkend altijd. Ik snap niet dat men die kleine moeite niet wil doen. De mijne gaat altijd in het vet tenzij die direct wordt afgedroogd en dan in een droge afgesloten schuur gaat. Hij gaat in olie als ik hem binnenkort weer nodig heb. Is niet iets waar je uren mee bezig bent dacht ik.

Een 12" moet zonder meer willen, breder mischien ook maar dan hangt het wel af van het type bord en welke grondsoort.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Ype
Berichten: 10
Lid geworden op: di 02 jan 2007 13:04
Locatie: wons

ploeg

Bericht door Ype »

Hallo

Bedankt voor de link. Ik had bij "aanbieding zoeken" bij traktorpool "2 voren" aangevinkt. Dan komt deze van Lengerich niet in de lijst te staan. Dit lijkt mij ook wel een mooie ploeg voor de prijs.
Ik zal toch eerst met mijn mf eens een 2 schaar proberen, om een idee te krijgen of het een beetje leuk ploegen is, en niet dat hij steeds staat te slippen. Bij een klasgenoot hebben ze thuis een 2 schaar 12" kantelploeg dus als het weer het toelaat zullen we het proberen. Bij hun staat er een Cormick 523 (zo'n 50 pk) voor met differentieelslot en die kan het makkelijk doen.

Gr. Ype
Mijn trekker: MF 35 4cil.
Trekkers op ons melkveebedrijf: Valtra Valmet 8400, Deutz fahr agrotron 115TT mk3, same minitauro 50

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

Hou ons op de hoogte van je vorderingen!

gr. Marten

Plaats reactie