Thermostaat P3 motor

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Thermostaat P3 motor

Bericht door johan »

Hallo,
Weet iemand of er een thermostaat op de oude P3 zit. Bij aanschaf was er geen thermostaat te bespeuren, alleen een plaat met een buis gebout aan de cilinderkop. ik zou het niet weten hoe en waar ik de thermostaat moet plaatsen en welke.
René kun je misschien eens informeren bij de engelse forumleden.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Alleen thermo-sifon koelingen hebben geen thermostaat * en alles met een waterpomp heeft er doorgaans * wel een. De P3 zal er zeker een hebben (althans dat hoort ie) en waar die zit zal iemand hier toch wel weten denk ik ?.

FF gegoogled op Perkins P3 Thermostat :

http://www.ebay.com/itm/SMITHS-BELLOWS- ... 1e78ca0387

Groetjes,

René.


( * er zal vas wel een uitzondering zijn die ik niet ken)
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Dretne
Berichten: 86
Lid geworden op: za 30 okt 2010 17:07
Locatie: Belgie

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door Dretne »

Hallo

Ik heb ook een P3 lopen en bij mij zit er idd een op, maar of het orgineel zo gebouwd is weet ik niet... :?

Er zit nl. gewoon een thermostaathuis tss gebouwd op de bovenste slang van cilinderkop naar radiator.

Als het me past plaats ik er deze week nog eens een fotoke van

Mvg luc
2 x MF 35X 1963, MF 65 MKII 1963, Ferguson Jack...

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door hans eshuis »

hoi

Had dit gevonden op het engelse forum;

My understanding was that the P3-144 was the follow-on model. You are correct, in that it has bronze main bearings and white metal big end shells. It also has no thermostat.

Kan wel even naar die van mij kijken heb volgens mij dezelfde verie op de werkbank liggen. Deze heeft volgens mij geen themostaathuis en de versie die op de dexta motor lijkt heeft wel een thermostaat huis.

Hoort dan in de waterslang net als de ford-ferguson?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door fergie »

Hello Hans, Johan,

Het hebben van een thermostaat is altijd te prefereren omdat je dan de motor altijd op een minimum temperatuur krijgt, ook al doe je licht werk in de winter. Hoe die er dan in zit is vraag twee maar het hebben er van heeft bij mij zeker voorrang.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door johan »

Hallo mannen,
Als ik het goed begrijp heeft de eerste P3 origineel geen thermostaat, maar ik begrijp dat een thermostaat zeker belangrijk is voor het vlug op temperatuur te komen.
Zou er een thermostaathuis van een later type passen op de oude P3. Wat er ook niet zit is een adapter voor het aansluiten van een temperatuurmeter.
Bedankt voor de nodige inlichtingen en wie nog suggestie's heeft laat maar horen
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door Symen »

Zoals Hans al aangeeft, stop de thermostaat maar in de bovenste waterslang net als de Ford ferguson.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door johan »

Hallo,
Heb eens gekeken op de site van HPS en bij de koeling van de Ford 8N staat er een buisthermostaat, nu is mijn vraag zou de thermostaat ook goed zijn voor op dieselmotoren (temperatuur).
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door richardploeg »

Beste allen,

Misschien een beetje laat, maar zover ik weet is bij mij de thermostaat er ook zelf bijgebouwd. Deze zat er bij aanschaf van de motor niet bij en zit inderdaad ook in de bovenste slang naar de radiateur.
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door johan »

Hallo,

Heb er nu een buisthermostaat in gestokken in de bovenste waterslang ene van een ford dearborn.

Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

Maarten Pleiter
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
Locatie: Groenlo

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door Maarten Pleiter »

johan schreef:Hallo,

Heb er nu een buisthermostaat in gestokken in de bovenste waterslang ene van een ford dearborn.

Gr Johan
Hoe bevalt jou dit type thermostaat Johan? Mijn zwevende thermostaathuis is erg slecht dus zit eraan te denken om het ook met een 'in hose' thermostaat te gaan werken op de P3. Gaat dit goed met temperatuur regeling?

Groeten,
Maarten
Ferguson-Brown Type A 1936/ Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door johan »

Hallo Maarten,
Zoals ge ziet heb ik er een buisthermostaat er op van een Ford Dearborn besteld bij HPS en tot nu toe is dit prima qua temperatuur. Zal er eens een foto van nemen. Heb wel een warmtevoeler er bij geplaatst., maar zoals gezegd zal ik er een foto van nemen.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door andre leusink »

Hallo,
in een Franse manual staat iets over een thermostaat, mijn studie is niet van dien aard dat ik precies weet wat er staat, maar volgens mij is het wel aanbevolen.
Ik hoop dat onze zuiderburen de bijlage wel kunnen vertalen.

Groet Andre
Bijlagen
P3 thermostaat.jpg
P3 thermostaat.jpg (193.38 KiB) 8518 keer bekeken

Maarten Pleiter
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
Locatie: Groenlo

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door Maarten Pleiter »

Hallo Andre,

De vertaling is ongeveer dat je op de pomp de kleine aansluiting kunt gebruiken voor circulatie vanaf de thermostaat. Ook staat er dat het belangrijk is om een thermostaat te monteren ivm goede motorkoeling, iets wat ons wel duidelijk is. Alleen dit type waterpomp die je vaak bij de 35 3 cilinders waarbij het water van de motor gecirculeerd kan worden als de motor nog niet warm is, dit om het opwarmen te versnellen. Ik ben er wel achter dat er bij de P3 motoren geen originele standaard montage zit voor een thermostaat en dat dit altijd zo werd gemaakt zoals het uitkomt.

Daarbij zit er op de P3 vaak geen temperatuurmeter maar deze heb ik wel. In het deksel dat op de achterkant van de cilinderkop gemonteerd wordt, aan de kant van de accu bij cilinder 3, daar zit bij mij de temperatuurmeter. Is dit een goede plek om de temperatuur te meten of zal vooraan bij de kop een realistischere temperatuur weergeven?

Groeten,
Maarten
Ferguson-Brown Type A 1936/ Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Thermostaat P3 motor

Bericht door johan »

Hallo Maarten,
Zoals ik al zei heb ik een thermostaat die in de Ford Dearborn zit van HPS. Is gemonteerd in de bovenste darm tussen de motor en de radiator. Werkt prima, maar heb wel een warmte sensor gemonteerd gekoppeld aan een warmtemeter.
In bijlage een foto.
Gr Johan
Bijlagen
SIMG2067.jpg
SIMG2067.jpg (132.83 KiB) 8490 keer bekeken
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

Plaats reactie