Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Ik ben het helemaal met je eens. Met de motorkap er op ziet het er een stuk beter uit.

Dat de uitlaat de motorkap raakt is, komt vaakt voor bij de 155. Was bij mijn vader ook het geval.
Ik hoop dat je nog een paar millimeter ruimte kunt vinden tussen de uitlaat en de motorkap.

Jammer van dat tappunt in je achterbrug. Op de achterste twee komt wel de meeste kracht te staan.
Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Dankjewel, Gerrit!

Ik ben benieuwd of ik de motorkap nog wat kan richten, nu die in de lak zit, moet ik iets voorzichtiger doen.
Wel goed om te lezen dat hij bij meer 155's zo krap bij de demper is, dan is de kap niet zo heel krom meer.
Maar de sticker moet er nog op, zou jammer zijn als die hier door al weer meteen zou beschadigen.
De demper naar buiten brengen is ook geen optie zeker? (vulplaatje tussen de kop en het spruitstuk?)

De enige oplossing die ik kan bedenken voor de ondertrekhaak, is de achterste gaten voorzien van helicoils.
Maar kramp heeft die maat (3/4" UNC) niet in het assortiment, dus dat wordt nog even zoeken naar een betaalbare oplossing.
Misschien kan een mechanisatiebedrijf me hierin voorzien.

Ik ga nu eerst weer even kijken in de schuur kijken bij de typeschildjes.
De Blue Wonder won het niet van de oude verflagen, dus ik heb ze nu ingedept met thinner.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Mischien dit wat ?.

http://www.ebay.nl/itm/281702535617

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Bedankt voor de tip, René!

Maaruh.. €82,- + €13,- verz.kosten.. :?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Tja, als ik zon set kocht voor deze job dan naderhand weer op marktplaats of zo zetten. Er zijn meer mensen met brokken die een 2e hands setje ook goed vinden. Zo deel je de kosten op een iets andere manier.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Ja, dat is inderdaad ook nog een optie ja.
Ik ga eerst eens rondvragen, daarna bekijk ik de mogelijkheden.



Voorts ben ik vandaag ook nog even aan het sleutelen geweest.
Ik dacht 'even' de andere spatborden er op te zetten, maar dat viel helaas tegen.
Nooit naar gekeken, maar de 'nieuwe' komen blijkbaar van een groter type af, want ze zitten op veel hogere bokken als die van de 155. (scheelt zo'n 7 cm)
Het plaatgedeelte lijkt wel even groot te zijn.


Afbeelding


Er zitten nog bokken bij de rolkooi die ik al een keer opgezocht heb, maar die zijn volgens mij weer van een kleiner type.
Ik ga er tenminste van uit dat het spatbord dan op de bok komt te staan en dan zijn die mooi te laag.
Dus of de nieuwe inkorten, de oude verlengen of toch weer andere opzoeken.


Afbeelding


Daarnaast had ik nu ook goed zicht op de aandrijving voor de vooras, waar vaak een druppel olie onder ligt.
Hier zit ook nog wel wat werk in om die weer dicht te krijgen.

Afbeelding


Afbeelding

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Omdat ik komende tijd even iets minder beschikbaar ben voor de trekker, wil ik nu even niks groots aan halen. De trekker moet immers in de tussentijd beschikbaar blijven.

Dus ik ben me vanavond nog maar even druk gaan houden met de spatborden. Om de kortste klap er op te geven, toch maar besloten de nieuwe steunen in te korten.

Het hoogteverschil is net geen 7 centimeter.

Afbeelding

Oud

Afbeelding

Nieuw


Dus de steunen onder de spatborden vandaan geschroefd en een poosje zitten meten en tekenen. Toch maar besloten een nieuwe voetplaat te laten snijden, omdat de staanders er anders wel een heel eind uit steken en ook omdat de huidige voetplaat zo scheef is als een hoelepetoet.

Afbeelding

Zo moet die worden.

Afbeelding

Afmetingen nieuwe voetplaat op de nieuwe doorsnede.



Afbeelding

Scheuf.. :?


Afbeelding

Toen had ik nog wat tijd over, dus maar meteen de slijpkop aangeslingerd.

Afbeelding

Nu de andere kant nog en wachten op de nieuwe plaatjes.
Die worden ook 15mm dik, net als de nieuwe montageplaat voor de zwaaihaak van de 35, dus die kunnen mooi in één keer mee.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een update vanaf deze kant

De vakantie is weer ten einde, we zijn weer terug uit de Heimat.

Voor de vakantie toch nog op de valreep de cyclomaaier verkocht aan iemand uit de buurt.
Om de maaier proef te kunnen laten draaien achter de 155 gehangen en na de koop ook maar meteen met deze trekker weggebracht.
Aangekomen op de plek van bestemming, bleek de trekker flink te zijn gaan lekken bij de nieuwe opvoerpomp.
De persleiding leek eerst vast te zitten, maar zat nu los (ondanks dat de wartel nog wel vast zat) en de diesel zeek er echt uit.
Het werd al later op de avond, dus ik vond het niet verstandig om zo terug te rijden.
Gelukkig was ik vlakbij m'n werk, dus de baas opgebeld of hij thuis was.
Toen de trekker zolang daar kunnen stallen en netjes door hem thuis gebracht.

De volgende dag in de pauze maar eens gekeken en het even provisorisch opgelost (koperen ringetjes er tussen), zodat de lekkage in ieder geval over was.
Vermoedelijk hoort er zo'n rubberen tonnetje als afdichting tussen te zitten, ook al had ik die in de oude pomp en op de onderdelentekening niet gezien.

Ook het snijwerk voor de steunen onder de achterspatborden en de montageplaat voor de zwaaihaak waren al klaar, dus daar kunnen we ook mee verder.
Foto's daarvan ben ik vergeten te maken.

Op de terugweg de trekker maar eens geklokt met de GPS op de mobiel en hij had een mooi constante top van rond de 28km/h.
Viel me wel een beetje tegen, zeker omdat de originele wielmaat nog zo'n 10% kleiner is dan wat er nu op zit.


To be continued..

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Marten,

28 kmh valt me niet tegen. Dat is 25kmh +10%. De MF 155 was niet zo"n snelle trekker. Kijk maar eens bij de specs in de folders.
Altijd nog 6 kmh sneller dan AnnaTEFka.

Dat het moderne spul soms iets je anders is, is al veel langer bekend. Helaas is iedere aanpassing niet altijd een vooruitgang.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Inderdaad is het volgens de specs geen hardloper.
Ik zit nu alleen wel te twijfelen of ik wel de originele maat wielen op ga zoeken voor hem.
Nu staat hij op 13.6x38 achter en 9.5x24 voor, ipv 14.9x28 achter en 9.5x20 voor.
De voorloop is volgens mij precies goed zo, maar dat zou ik nog een keer na moeten rekenen aan de hand van de originele maat.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Vandaag eindelijk de 155 weer eens van stal gehaald om de 35 weg te brengen.
Dat was toch zo'n 7,5km enkele reis, dus een mooi ritje.
Op zich hield de trekker zich prima, maar toen we bijna thuis waren, kwam er ineens een bulk van de achterste trekker dat er rook onder de achterbrug weg kwam.
Vermoedelijk loopt de rechter rem weer aan.
Eenmaal thuis eens beter gekeken en daar lijkt het inderdaad wel op, ondanks dat het mechanisme een behoorlijke vrije slag heeft.
Ook als je remt, hoor je op een gegeven moment met een duidelijke tik de remmen ingrijpen.
Dus er zit iets niet helemaal lekker daar in de achterbrug.
Hopelijk houdt hij het nog even vol tot de 35 weer goed loopt, dan hebben we er weer tijd voor.

Er kwam ook een vloeistof uit de deling tussen de trompet en de achterbrug.
Het leek op olie, maar dat heb ik niet gecheckt.
Dit waren maar een paar druppels, daarna leek het weer over.

Afbeelding

To be continued..

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Zit er tegen de achterbrug eerst een losse plaat en dan de trompet bij jou MF?
Er hoort aan de onderkant een klein sleuf gaatje aan de losse plaat of aan de trompet te zitten.
Als de olie keerring vanaf de achterbrug lekt, dan lekt de olie naar buiten en blijft de remvoering droog.
Dit sleuf gaatje wil ook wel eens verstopt zitten.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim,

Volgens mij zit er inderdaad een losse plaat tussen.

Ik ben erg benieuwd wat daar in de achteras aan te treffen.

Tot die tijd me maar eens verdiepen in de werkwijzen voor dat gedeelte.

Groetjes,
Marten

Egbert
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 nov 2011 0:10
Locatie: Hoogeveen

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door Egbert »

Hallo Marten,

Als je wilt weten hoe het eruit ziet dan kun je wel bij mij komen kijken. Bij mij liggen beide trompetten eraf. Ik had ook de keer ring aan de rechterkant lek. Bij mij was de olie wel in de schijven terechtgekomen, die waren helemaal vettig.
Er zit inderdaad een gaatje waardoor de lek olie er vanonder uit kan lopen, waarsch. was die bij mij dicht want daar kwam niets uit.

Groeten, Egbert
Massey Ferguson 155, PZ CM 135, Fella TH440 schudder, Fella hark, grondbakje, Favaro veldspuit, Vicon Acrobaat

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Egbert,

Helemaal naar Hoogeveen karren kan altijd nog, maar ik ga sowieso je topic goed doorspitten! :wink:

Plaats reactie