Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Martin,

Volgens het onderdelen boek is linker en rechter stuur stang niet het zelfde, dus verschillende lengtes ja. Zou ook zo moeten zijn, de ene arm in het stuurhuis zit voor de andere.

Ik heb even de topics terug gekeken en ik gellof niet dat we ergens gezien hebben in welke stand de stuurhuis armen staan als je recht uit rijdt ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo René,

Dat klopt dat die verschillende nummers hebben, maar dat komt denk ik doordat aan de ene kant de achterste stuurkogel er in vast geperst zit en aan de andere kant is die verstelbaar voor de sporing.
De voorste stuurkogel kun je met een bout op vaste standen zetten, om snel te kunnen verstellen tussen de verschillende spoorbreedtes.

Het enige wat ik in de boeken kon vinden over het afstellen, was de stand waarin ze voorste stuurkogel vast gezet moet worden bij een bepaalde spoorbreedte.
Dan komt, als de sporing goed is, de stand van de stuurarmpjes aan het stuurhuis er vanzelf uit rollen.

Afbeelding

Ik heb ook heel wat foto's af zitten zoeken naar de stand van de stuurhuisarmen en heb in de folders op deze site deze plaatjes gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Dat is volgens mij dezelfde trekker vanaf twee kanten gefotografeerd en met de wielen recht.
Hier lijken de stuurhuisarmen allebei ongeveer even ver naar voren te staan.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Heb een vraag op het engelse forum gezet voor je, eens kijken of de experts daar 't weten !.

Groetjes,

René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Dat vind ik echt heel top van je, René!

Ben benieuwd of daar wat vandaan komt!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Nog even ter info:

Gisteravond de boel exact ingemeten en in het model verwerkt.

De beschrijving van de bocht ziet er nu als volgt uit, wat overeen komt met wat de trekker in het echt laat zien:

Afbeelding

Dat ziet helaas heel anders uit dan wat het zou moeten zijn:

Afbeelding

Maar ik heb nu wel een model waar ik wat mee kan stoeien.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Je had Norman Tietz ook al benaderd ?. Die had het er over bijde kelken verwisseld te hebben ?. Staan de kingpin's ook onder een hoek voor of achter over ?. (behalve naar binnen aan de bovenkant)

Phillip down under heeft er ook een, die ging eens kijken of hij bij z'n eigen kon ontdekken wat eventueel de oorzaak kon zijn.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

He René!

Fijn dat je wat reacties gekregen hebt!

Ik heb vrij lang geleden eens contact gehad met Norman, maar inderdaad geen slecht plan om hem weer eens te benaderen!
Volgens mij moet ik zijn mailadres nog wel ergens hebben.
In de tussentijd kan ik in het cadmodel de stuurarmen eens omdraaien, benieuwd wat dat voor effect heeft.

Heeft Philip ook een 155/158?
Ik ben erg benieuwd naar wat hij kan ontdekken en eigenlijk ook wel erg benieuwd naar z'n trekker!

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Ik had het gauw even in het cadmodel geprobeerd, maar met het omdraaien van de stuurarmpjes lijkt het eerder beroerder te worden:

Afbeelding

Ik probeer morgen nog wat verder te gaan stoeien met het model.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Phillip heeft dus een MF135 met dezelfde as. Deze foto's had hij geplaatst. Ik had gevraagd of hij er een wilde maken met de wielen op volle stuuruitslag, das toch anders als bij jouw !. Ik had natuurlijk toestemming van Phillip om de foto's hier te plaatsen.

Groetjes,

René.
Bijlagen
135_4wd_5.jpg
135_4wd_5.jpg (353.33 KiB) 9184 keer bekeken
135_4wd_4.jpg
135_4wd_4.jpg (315.79 KiB) 9184 keer bekeken
135_4wd_3.jpg
135_4wd_3.jpg (337.07 KiB) 9184 keer bekeken
135_4wd_2.jpg
135_4wd_2.jpg (357.22 KiB) 9184 keer bekeken
135_4wd_1.jpg
135_4wd_1.jpg (384.45 KiB) 9184 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

He René (en George)

Super bedankt voor de foto's, erg leerzaam!

Een paar dingen vallen mij op:

1. binnenste wiel komt tegen de aanslag, de buitenste niet, dus qua stuurhoeken klopt het.
2. wiel kan de eindaanslag bereiken, dus het stuurhuis is niet de beperkende factor.
3. kelken / stuurarmen bij de voorwielen zijn naar voren gericht.
4. de as is zelfs op details identiek aan die van de 155, dus qua geometrie zou die hetzelfde moeten zijn.
5. de stuurarmen op het stuurhuis zijn in ieder geval aan de linkerzijde in de middenstand iets naar achteren gericht.

6. het is daar mooi warm weer.
7. het is een erg mooie trekker!

Ik heb gisteren nog even zitten neuzen en zo ver ik kan vinden, zijn de stuurhuizen van de 135 en de 155 ook gelijk aan elkaar.
Dus het zou gewoon moeten werken!
Het enige verschil dat ik nu kan vinden is de stand van de armen aan het stuurhuis.
Helaas ben ik vanmiddag op het werk vergeten de licentie van het tekenprogramma terug te zetten in de cloud, dus ik kan daar nu even niet mee stoeien in het 3d-model.

Bedankt George in ieder geval van harte voor de moeite die hij gedaan heeft!
En zou je hem ook nog willen vragen of hij wil kijken of hij een merk in de voorvelgen kan vinden?
Ik heb al heel wat uurtjes gesurft over het net, maar ik heb ze nog niet kunnen traceren.

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Dave Walker (heeft de instructie en service manuals voor de 100 serie geschreven) denkt dat de velgen meest waarschijnlijk afkomstig zijn van Sirmac of Delachaux. Phillip had geen ingeslagen info in zijn velgen gevonden.

Dat de armen aan het stuurhuis wat naar achter moeten wijzen is een mogelijkheid. Door de radius en de hoek zal de horizontaal afgelegde afstand een ander verloop hebben. Dat is zo vanaf de TE serie dus 't is wel heel waarschijnlijk.

Ja Down under is het nu einde zomer, ze zullen wel blij zijn dat de temperaturen weer wat dalende zijn.

Wie is georg ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

He Rene,

Kijk, dat is echt hele waardevolle informatie!
Zo heb ik weer houvast wat om gericht naar te zoeken!

Hoe kom ik nou weer bij George, ik bedoelde Phillip natuurlijk.. :roll:

Ik ga aan de slag met die stuurarmen, benieuwd of dat wat oplevert.
Het is, zover ik nu kan bekijken, de enige variabele die anders is, dus het kan haast niet missen.

Nogmaals dank René, echt heel veel wijzer geworden!

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Vanmiddag weer met de 155 op pad geweest en hem een paar uur voor de mestmixer gehad.
Deze mixer moest volgens de fabrikant minstens een trekker van 60pk hebben, dus hij kon even lekker z'n benen strekken.

Maar hij heeft zich prima gehouden! Temperatuur bleef mooi, oliedruk ook bij warme olie nog steeds netjes en de hele middag geen pluimpje rook uit de uitlaat gezien.
Hij had nog een kleine lekkage op de pomp, maar die was met het verder aandraaien van twee boutjes ook opgelost.

Dus al met al erg tevreden!
Alleen op de terugweg begon een rem aan te lopen, dus ik kwam met een hete achteras thuis.

Verder nog even gekeken bij max stuuruitslag, maar de stuurarmpjes op het stuurhuis hebben naar achteren toe niet veel ruimte meer over.

Afbeelding

Dus ik vraag me af of dat genoeg ruimte is om de stuurarmpjes recht te krijgen, maar daar ga ik de volgende keer weer mee stoeien.

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

De rode en blauwe draad die doorverbonden is op de laatste foto, is die van de startbeveiliging?

De as die links en rechts uit het stuurhuis komen, waar de stuurarmen opzitten hebben splines met waarschijnlijk 1 dubbele spline, waardoor de stuurarm er maar op 1 stand aankan.
Misschien zit de dubbele spline op de linker arm op een andere plek dan de rechter arm????????
Hebben die armen verschillende onderdeel nummers???????

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

!

Bericht door hooidonk »

He Wim!

Ik heb me nog nauwelijks met het elektrische gedeelte van de trekker bezig gehouden, maar het zou inderdaad heel goed kunnen dat dat de startonderbreker was.
Zet ik op het lijstje om weer in orde te maken.

Inderdaad zit er één dubbele spline op, zodat de arm er maar op één manier op kan.
Maar het zou misschien wel kunnen dat de assen in het stuurhuis een tand verkeerd zitten?

De armpjes hebben volgens het onderdelenboek inderdaad twee verschillende nummers, daar zal ik eerst eens naar kijken, want volgens mij verschillen ze in de hoek die er in zit, dus dat is makkelijk te zien.

Groetjes,
Marten

Plaats reactie