Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Bijde armen zouden hoe dan ook dezelfde hoek moeten hebben bij stuur recht. Anders zou er ook nog verschil zijn in vol linkse en vol rechtse uitslag. Als ze nu dus niet dezelfde hoek hebben is er wat aan de hand.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Als je de wielen recht hebt staan, hoe staan dan de stuurarmpjes links en rechts aan het stuurhuis?
Ik denk persoonlijk dat ze dan iets naar achteren moeten staan om het wiel in de binnenbocht iets meer verdraaiing te geven dan het wiel in de buitenbocht.
De armen op de fussee staan om die reden ook iets naar voren.
Ik ga kijken hoe ze aan mijn MF 35 gemonteerd staan.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim en René!

Ik denk dat we op de goede weg zitten:

Afbeelding

Hier heb ik de stuurstangen 10cm langer gemaakt, zodat de stuurarmpjes uit het stuurhuis nu 5cm naar achteren wijzen.
Nu ze aan beide zijden een centimeter of 5 naar voren gericht.

Ik denk toch het stuurhuis maar eens los te moeten halen en de assen ten opzichte van elkaar een tand te verzetten.

Nu snap ik alleen niet dat op de foto's op de vorige bladzijde de stuurarmen van de trekker in de folder allebei iets naar voren staan.
En dat in het instructieboek de stuurarmen bij deze spoorbreedte zo ongeveer op de korste stand zouden moeten staan.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

De selene ombouw is natuurlijk niet in het standaard boekwerk opgenomen ?. Dus de korte stand is voor een 2wd as ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

He René,

Nee, dat klopt.

Maar deze vooras staat iets verder naar achteren dan de 2wd as en de afstand tussen de fusee's is bovenin rond de 106cm, dus als je als je dat een beetje inschat met de kleinste spoorbreedte(= korste stand stuurstangen) van 1.32 voor de 2wd versie, zou je verwachten dat de stuurstangen eerder korter dan langer zouden moeten worden.

Hoeveel speling op de stuurarmen van het stuurhuis is eigenlijk normaal?
Nu hebben de armpjes ongeveer een milimeter of 5 aan loze slag (gemeten onderaan de stuurarmpjes), is dat normaal of kan dat met nieuwe assen in het stuurhuis weer richting 0 worden?

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Ik heb dat probleem bij mijn 35 ook maar er nog niet in gekeken. Ik kan je dus niet vertellen wat de oorzaak is laat staan de oplossing. Zal zeker wel slijtage zijn. Er is geen vermelding in het service manual over het kunnen stellen onderling van de bijde stuurassen om speling op te heffen. Da's best gek op zichzelf.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

He René,

Ja, inderdaad. Maar anderzijds is de afstand tussen de assen onderling een vaste maat, dus ik heb ook geen idee hoe dat er eventueel uit te stellen zou zijn.

Ik ben nu bij onze 35 aan het kijken en die heeft ook wel iets speling, maar lang niet zo veel.
Dat is meer speling op de worm of op de eerste as en de kogelomloopmoer.

Ik zal straks thuis de onderdeelnummers eens opzoeken. Ik heb het vermoeden dat ze exact hetzelfde zijn als van de 135, maar de verschillende leveranciers zijn er niet eenduidig in.

Groetjes
Marten

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Bij mijn MF 35 4 cil. staan de armpjes op de fussee ongeveer in dezelfde hoek naar voren als die op de foto van de MF 135 4 wiel.
De armpjes links en rechts uit het stuurhuis staan iets naar achteren en beide ongeveer onder dezelfde hoek.
Ze wijzen richting de bevestigings bouten van de voetsteuntjes.

De vertanding in het stuurhuis van de beide assen valt normaal in elkaar, de ene as heeft 1 tand meer dan de andere.
De as met 1 tand minder zit er gecentreerd midden in.
Volgens mij was dat bij een MF 135 2 wiel.
Het zou mij heel erg verbazen dat dit bij een MF 155 4 wiel anders is.

De 4 wielas is waarschijnlijk geen originele fabrieks MF as, maar noodgreep van MF om in die jaren ook een 4 wiel te kunnen leveren.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Bedankt Wim, dat je bij de trekker bent gaan kijken!

Binnenkort proberen het stuurhuis weer eens los te halen, ik ben benieuwd!

Ik had nog even gekeken bij Granit voor de stuurhuisassen van een 135.
Maar die maakt daarin onderscheid in de 13" grill en de 14".
Ik dacht dat dat enkel te maken had met de lengte van de spindel, dus nu weet ik even niet meer welke ik moet hebben.

Volgens het onderdelenboek van de 155 worden ze enkel als set genoemd en hebben ze nummer 968 336 M91.
Dit nummer ben ik verder nergens meer tegen gekomen.

Groetjes,
Marten

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Ik heb bij marktplaats Massey Ferguson gekeken.
De daar afgebeelde MF 155 2 wiel (meerdere advertenties) hadden allemaal de armpjes links en rechts schuin naar voren staan.
Bij max. stuuruitslag naar links en rechts komen ze bijna tegen de treeplank/voetsteun aan volgens mij?
Klopt dat?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Ik volg dit draaidje al poosje met krakende hersenen.

Het kan heel goed zijn dat de stand van de stuurarmen van invloed zijn op de stuuruitslag. Je hebt immers de maken met cirkel. Daarbij is de verplaatsing een sinus (of cosines) tenopzicht van de hoekverdraaiing van de hefarmen.

Ik ken helaas het stuurhuis van de MF155 (of MF 135) niet uit het hoofd. Ik weet dus ook niet wat voor variabelen je het om mee te spelen.

Daarnaast kan 5mm speling al heel wat verschil maken in stuuruitslag van de voorwielen.

Krik de trekker eens op aan de voorkant en kijk dan eens wat er gebeurd met de speling als je een voorwiel heen en terug draait.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim en Gerrit,

Het wordt er zo toch allemaal niet echt makkelijker op.. :wink:

Inderdaad hebben de stuurarmpjes naar de treeplanken toe niet zoveel ruimte meer over.

Afbeelding

Deze foto is genomen bij max uitslag en ik schat dat hij hem met een centimeter of 5 wel zo'n beetje begint te raken.

Er zijn volgens het onderdelenboek bij de 155 twee soorten treeplanken geweest, ook een smallere variant waar de stuurarmen aan de binnenkant langs op konden, te herkennen aan twee ribbels bovenop het voorplaatje. Hier staan de armpjes aan het stuurhuis inderdaad iets naar achteren.

Afbeelding


Later kreeg je de bredere variant met 3 groefjes bovenop, daar moest hij voor blijven.

Afbeelding


Bij deze laatste trekker staan ze weer recht naar beneden.

Afbeelding



Volgens mij zijn er in het stuurhuis niet veel variabelen.
Volgens mijn geheugen hangt de spindel boven in een lager, dus net onder het stuurwiel.
De kogelomloopmoer stel je in het midden van de spindel, dat is eigenlijk je middenstand.
Dus in feite de lengte van de spindel bepaalt de positie van de eerste stuurarm in de middenstand.
Vervolgens schuif je de tweede stuurhuisas met de middenste tand tussen de twee middenste tanden van de eerste as, zo bepaal je de middenstand van de andere kant van het stuurhuis.
Mocht die een tand verkeerd zitten, krijg je ook een middenstand waarbij beide stuurarmen van het stuurhuis te ver naar voren of naar achteren staan.

Het stuurhuis van onze trekker is al een keer nagelopen.
Toen is er een nieuwe spindel in gekomen en een nieuwe kogelomloopmoer.
Hij is toen hetzelfde in elkaar gezet als hij was, maar de trekker heeft bij ons van begin af aan niet goed gestuurd.

Mijn pauze zit er helaas op, dus ik moet het voor nu even hier bij laten.

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

De lengte van die nieuwe spindel is wel correct ?. Lastig te checken als je de oude niet meer hebt, dat weet ik. Is ook niet makkelijk dit maar je cad tekening laat toch zien dat je op die manier in de buurt komt. Staan de armen bij rechtuit idem als die van Phillip ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo René,

Ik heb de rare gewoonte om de oude onderdelen te bewaren, dus de oude spindel is er nog. :?

De nieuwe was volgens mij van een 135 omdat die van de 155 niet meer leverbaar was en deze was korter dan degene de oude spindel die er uit kwam.
Die nieuwe heb ik toen verlengd naar de lengte van de oude, maar ik weet niet of dat de goede lengte voor een 155 is.

Volgens het CAD-model en de trekker van Phillip zou je inderdaad zeggen dat de stuurarmpjes van aan stuurhuis naar achteren zouden moeten wijzen.
Maar dan ben ik bang dat ik met de treeplankjes in de knoei kom en ik vind het vreemd dat de 155's die Wim heeft gevonden allemaal de armpjes naar voren hebben staan.

Komende dagen ben ik helaas niet in de gelegenheid hier mee verder te gaan, dus als het even stil blijft vanaf deze kant, weten jullie hoe dat komt. :wink:

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een update vanaf deze kant.

Vorig weekend zaten we op Terschelling en 's avonds druk met allerlei andere dingen, dus de 155 was na het mixen niet meer de schuur uit geweest.

Vandaag kon ik de buurman helpen, die had een stuk bouwland waarvan een kant opgeknapt moest worden.
Daar lag een hoge rug onder de omheining, dus hij trok die met de voorlader er onderuit en ik zou alles achterin op een hoop schuiven.

Dus de trekker eindelijk eens echt goed kunnen proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb nu het volgende lijstje:

- linker rem komt niet goed vrij, werkt stroef
- differentieelslot niet te bedienen, vermoedelijk pedaal vastgeroest
- handle reactiesnelheid diepteregeling niet te bedienen, waarschijnlijk vastgeroest
- hef tilt niet veel
- hef zakt heel langzaam
- hef is moeilijk te regelen, reageert veel te snel en maar op een klein gedeelte van de slag van de handle

Al met al moet dus eigenlijk de achterbrug ook nog een keer los.. :(

Ik had nog iets geks met de trekker.
Tegen het eind van de dag begon ik te merken dat de trekker er steeds meer moeite mee kreeg.
Eerst dacht ik dat het door de steeds nattere baan kwam, maar op een gegeven moment wilde hij echt niet meer en kwam hij zelfs in z'n vrij niet meer op toeren.
Alle waardes waren goed, oliedruk was netjes, rookte niet en hij werd ook niet te warm.
Hij wilde enkel nog maar stationair draaien, als ik gas gaf, reageerde hij niet.
Dus uiteindelijk maar uitgezet, dat verliep gewoon zoals normaal, hij stopte niet abrupt ofzo, dus hij was niet aan het warmlopen.
Korte tijd later (minuutje of twee) weer gestart en hij liep weer als vanouds en is dat daarna ook gewoon blijven doen.
Dus of er nu een brandstoffilter dicht zit, ik vond het maar vreemd.

Het sturen ben ik niet meer mee verder gegaan, dat komt binnenkort weer!
Ik zal morgen wel spierpijn hebben, het is hard werken op dat ding.. :?

To be continued..

P.S. Ik zit me nu nog even opnieuw te verdiepen in de bediening van de hef, maar ik twijfel nu of ik wel helemaal in het goede quadrant gezeten heb. Binnenkort maar eens echt goed naar kijken.

Plaats reactie