Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Ok, ik dacht eindreducties. Dan zou ik gewoon een lithium verzeepte vetsoort gebruiken.

http://gannonoils.co.uk/images/stories/ ... 2_moly.pdf verteld mij dat het type vet dat je hebt staan van dat soort is dus bruikbaar voor dit doel.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Okee René, bedankt voor je advies!

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Martin,

Zie ik het goed, is je vooras geremd?
Dat zie je niet zo vaak bij tractoren.
Maar dit is natuurlijk een vrachtwagen as van oorsprong.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Gerrit,

Nee, de as is niet geremd.
Die bijgevoegde foto was van zo'n soort as, maar dan gemonteerd onder een vrachtwagen, welke dus wel geremd is. Waarschijnlijk is hij redelijk eenvoudig wel geremd te maken.

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een kleine update vanaf deze kant.

Deze week met de naven aan de slag geweest.
De buitenschalen van de wiellagers er in getikt en de achterste keerring.
Ook de nieuwe wielbouten er in geperst en uiteindelijk het hele spul op de as gemonteerd.

Afbeelding

Ik heb alleen geen goede sleutel om de stelmoeren netjes af te stellen, dus die ga ik maandag eerst maken.
Dan kunnen de naafkapjes er definitief op en is de as technisch klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Het begint er steeds meer op te lijken.
Wat zitten er eigenlijk een hoop boutjes op zo'n as..

Inmiddels ook bij de trekker zelf wezen kijken.
De dieseltank heb ik leeg laten lopen, eigenlijk zou ik het hele systeem af moeten tappen, want die diesel zit er al een heel poosje in.
Vervolgens kan de tank er af en kunnen de verstuivers er uit.

Is er wat op tegen om wat olie op de zuigers te gieten, zodat dat wat tussen de zuiger(veren) en de cilinderwand kan trekken?
De overtollige olie zuig ik er weer uit voordat ik ga starten, want er zit natuurlijk een kamer in de zuiger.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

even weer een korte update.

Deze week een hoop kunnen doen.

Afgelopen maandagavond de dieseltank van de trekker gehaald.
Inderdaad een hele laag drab onderin, dus dat wordt goed schoon maken.

Vervolgens kon ik de verstuivers er uit halen en een klein beetje olie op de zuigers gieten.
Ik had wel zoveel mogelijk met het slangetje naar de kant gemikt, maar omdat er een kamer bovenop de zuiger zit, wist ik niet zeker of het nou aan de zijkant van de zuiger terecht gekomen was of enkel wat in die kamer gelopen was.
Dus daarna met het luchtspuitje wat lucht op de zuiger gespoten om de olie wat rond te spetteren door de cilinder en warempel; bij de laatste zuiger zag ik opeens de koelvin bewegen.
Dat kon maar één ding betekenen; beweging in het blok!

Ik moest hem in het begin even iets helpen, want de v-snaar slipte eerst even, maar daarna kon ik hem prima aan de koelvin ronddraaien.
Dus een hele opluchting dat het blok niet vast zit en ook niet met weerstand op gang gekomen is.

Ondertussen waren ook de laatste onderdelen voor de as binnen gekomen, waaronder nieuwe bouten voor de naafkappen.
En ik had een tooltje laten snijden om de naafmoer goed aan te kunnen draaien en zo de wiellagers netjes af te kunnen stellen.

Afbeelding

En in elkaar geknutselt tot een bruikbaar tooltje

Afbeelding

En geborgd met een zogenaamde 'spider-ring'
Eigenlijk hebben alleen de lipjes die in de uitsparingen vallen nut, maar anders schuurden ze tegen de binnenkant van de naaf aan, dus ik heb ze allemaal maar omgebogen.

Afbeelding

Helaas was ik vergeten de draad voor de naafkappen schoon te maken, dus even met een tapje er door om de rommeltjes er uit te halen.
Aan deze kant kwam er enkel wat oud vet uit.

Afbeelding

Tot mijn schrik begon de tap in de andere naaf iets te snijden, dus het kan zijn dat ik daar door een andere schroefdraad heen gesneden heb.
Omdat dat dan in de eerste naaf ook gebeurt zou moeten zijn en omdat het soms lastig is om dan aan de juiste (vermoedelijk amerikaanse bouten te komen) heb ik toch maar doorgesneden, maar het zit me toch niet zo lekker. :(
Ik kon de bouten wel goed vast trekken, dus dat stelde wat gerust.

En vervolgens was de as eigenlijk klaar!

Afbeelding

Afbeelding

Dus toen de as goed ontvet en nog een keer overgespoten met primer, meer als hechtlaag, omdat de eerste laag er al weer een heel poosje op zit.
En toen nat op nat de laklaag er overheen.

Afbeelding

Afbeelding

En de kapjes boven de naven er op geschroeft en nog iets bijgespoten, een heel ander gezicht zo!
Dit is een tijdelijke laag, als straks de trekker helemaal goed en lekvrij is, zetten we hem nog een keer in een definitieve lak.

Afbeelding

Ik had bij Kramp een paar spuitbusjes MF Zilvergrijs besteld, maar ik vind hem wel erg fel en licht uitvallen.
Misschien dat het in het daglicht wat mee valt, maar volgens de tabel hier op de site zou hij dezelfde kleur moeten hebben als de grill.

Ik ben bang dat hij er straks zo uit komt te zien:

Afbeelding
bron: tractorfan.nl

Terwijl hij in de folders hier op de site toch mijns inziens een meer bronzen tint heeft:

Afbeelding

Of zit ik er nu naast?

To be continued..

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Volgens mij heeft de onderste MF 155 zonder cabine de juiste kleurstelling voor een Franse MF 155/158.
Grijs Metallic velgen en grille.
En een Brons achtige tint voor het blok.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim,

Dat denk ik inderdaad ook.
De bronsachtige kleur op het blok zou 'Flintgrey' moeten zijn.
Ik heb een busje besteld, dus gewoon proberen. :wink:

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een update:

Vrijdag (gisteren) kwam eindelijk m'n busje verf binnen, dus na werktijd gauw even de as in deze kleur gespoten.

Afbeelding

Deze 'Flint-grey' toont toch echt een stuk beter!



Vandaag begonnen met de tank schoonspoelen.
Eerst de tank ontmanteld en ontdaan van kraantje en vlotter.
Op advies van René een paar handen vol bouten er in, samen met wat diesel om te spoelen.
Na een poosje schudden kwam dit er uit en de tank was mooi schoon geworden!

Afbeelding


Toen kon de vooras op reis naar de schuur waar de rest van de trekker staat, om hier weer mee herenigd te worden.

Afbeelding



En al gauw zat hij er weer tegenaan.

Afbeelding



En eindelijk weer op vier wielen!!

Afbeelding


Na bijna 7 jaar achterin het schuurtje gestaan te hebben, ziet hij eindelijk weer het daglicht!
Afbeelding



Eerst een poosje door m'n vader op de 35 op sleeptouw genomen.
De verstuivers waren er nog uit, zodat ik op m'n gemak de belangrijkste functies van de motor kon testen.
Doordat ik wat olie op de zuigers gegoten had, werd ik eerst getrakteerd op een douche van olie en diesel..heerlijk.. :D
De oliedruk kwam mooi vlot op zo'n driekwart van het groene gebied en ik kon ook zien aan de diesel die nog uit de verstuiverleidingen kwam, dat de pomp goed reageerde op gas geven en de stopknop. Een geruststellende gedachte voor de eerste startpoging.

Afbeelding


Na afloop van de rondrit de trekker ons werkplaatsje in gedrukt.
Toen bleek dat de pijp te hoog was, dus die moest er eerst af.

Afbeelding


Daar de rest van de dag besteedt om de trekker verder op te bouwen.
Radiateur er weer op, koelvloeistof er in, brandstofsysteem nog wat verder leeg laten lopen, nieuw brandstoffilter, verstuivers weer monteren, tank er weer op, ontluchten tot de pomp, elektrische gedeelte weer opbouwen, uitlaat een paar centimeter inkorten en toen was het tijd om te starten.
Helaas geen prik vanuit de contactsleutel op het startrelais, dus even een bypass gemaakt. Die storing zoeken we later wel weer op.
Ik had hem ontlucht tot de pomp en er op gegokt dat ik hem er doorheen kon starten.
En warempel, na even goed doorstarten kwam er wat rook uit de pijp en sloeg ook vrijwel meteen de motor heel rustig aan!

Even een poosje rustig stationair laten draaien, een paar hikjes, maar hij liep al vrij snel mooi constant

Toen nog net voor het donker werd z'n eerste meter weer op eigen kracht, een mooi moment!

Afbeelding

Afbeelding


Enige domper van vandaag...hij stuurt nog compleet ruk...dus de aanleiding voor de revisie is nog niet opgelost.. :?
Wat me wel opviel, dat in de middenstand de armen van het stuurhuis niet recht naar beneden staan.
Zou het soms kunnen dat het binnenwerk van het stuurhuis een tand verkeerd zit?

To be continued..

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Martin,

Bedankt voor je update. Goed te zien dat deze unieke trekker weer het daglicht heeft gezien.
Leuk dat je ook deze mijlpaal weer hebt bereikt.

Als het nog **** stuurt, heeft dat met de stuur geometri te maken.
Wil een trekker goed sturen, dan moeten beide denkbeeldige hartlijnen van de voorwielen op het zelfde punt de hartlijn van de achterwielen kruisen. Zie ook de plaatjes als bijlage.
2cv116.jpg
2cv116.jpg (30.63 KiB) 10356 keer bekeken
Ackermann2.jpg
(50.38 KiB) 10283 keer gedownload
Daarnaast moet je nog een paar graden toe of uit spoor hebben om de trekker recht te houden op de weg. Misschien een keer langs een garage bedrijf om te analyseren wat er nu precies gebeurd tijdens het sturen. Ook hier geldt "Meten is weten".
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Martin,

Ik vind persoonlijk de kleur van de vooras behoorlijk metallic, niet erg richting brons kleurig.
Welke kleur heeft het motorblok en de versnellingsbak/achterbrug?

Het toespoor van een 4 wiel aangedreven tractor moet ongeveer 0 mm zijn.
Heel iets toespoor kan als de tractor gaat dwalen/zoeken op de weg, maar normaal is 0 mm goed.
Bij een 2 wiel aangedreven 0 tot max 5 mm toespoor.

Als jij de vooras opkrikt, kun jij dan het stuur helemaal naar links en naar rechts draaien waarbij de fussee aanslagen het eind bepalen van de stuuruitslag en niet het stuurhuis het eind van de stuuruitslag bepaald?

Je hebt geen stuurbekrachtiging op de tractor, dus je zult hem nooit met de pink kunnen sturen.
En stilstaand op de plek het stuur draaien is onmogelijk zonder stuurbekrachtiging, dat wil zelfs niet met een 2 wiel aangedreven MF 35 op asfalt o.i.d.!
De fusseelagers heb jij gesmeerd bij de opbouw van de vooras.
Zit er voldoende olie op het stuurhuis?
Draait het complete stuurhuis soepel in opgekrikte toestand?
Is de bandenspanning goed van de voorwielen?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Gerrit en Wim,

Bedankt voor jullie reacties!

Wim, het probleem met het stuur is dat het linker en rechterwiel een ander spoor volgen, dus niet zoals volgens de afbeeldingen van Gerrit.

Het stuurhuis heb ik toen voorzien van een nieuwe spindel en kogelomloopmoer en nieuwe bussen in de behuizing.
Hij heeft iets speling op de vertanding, maar ik vraag me af of dat meer is dan bij een nieuw exemplaar.
Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.

In dit topic hebben we het er toen ook over gehad en besloten eerst maar eens de voortrein te reviseren: klik

De maatvoeringen van deze vooras zijn niet veel anders dan die van een 2wd, dus ik vermoed dat er iets heel basaals aan de hand is.

Kan het zijn dat de middenstand van het stuurwiel niet die van de vooras is?
Horen bijvoorbeeld de stuurstangen even lang te zijn?
Ik denk trouwens dat het stuurhuis het eind van de slag bepaald, maar daar moet ik nog eens goed naar kijken.

Gisteravond werd het al donker, dus toen kon ik niet veel meer en het duurt nog weer tot volgende week zaterdag voor ik weer bij daglicht kan rijden.

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een korte update:

Vandaag nog even met de trekker verder gegaan.
De elektrische storing is omzeild, dus de trekker is nu zonder extra moeite te starten.

Volgende week zaterdag is het plan hem voor de mestmixer te zetten, kan hij eindelijk eens lekker inlopen.
Dus vandaag even met de trekker de weg op geweest, kijken hoe de motor reageerde bij volgas.
Bij de eerste keer doortrekken kwam er een hoop blauwe rook uit, maar later was hij mooi rookloos.
Ik denk dat het laatste restje olie van bovenop de cilinders weggebrand is.
En toen hij lekker warm was, meteen de olie(filter) vervangen.

Daarna nog even met de besturing verder gegaan.
De sporing netjes afgesteld en het sturen gaat nu wel beter, maar nog niet lekker.

Afbeelding

Het is op de foto lastig te zien door de uitlaat, maar het buitenste wiel stuurt scherper dan de binnenste, terwijl het juist andersom hoort te zijn.

Ik ga nu eerst de boel schematisch in CAD opzetten, dan kan ik wat makkelijker met de variabelen spelen om te zien hoe het beste af te stellen en of het überhaupt goed te krijgen is.

To be continued..

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Hooidonk,

Ik vermoed dat je de bijde armen op de as verkeer hebt, de linker rechts en de rechter links gemonteerd ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo René,

Je bedoelt de stuurarmpjes waar de stuurstangen aan vast zitten?
Deze zitten nu naar voren gericht.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb naar z'n 4wd broertje gekeken en naar de 2wd versie en daar zitten ze ook op deze manier.

Afbeelding

Afbeelding

En volgens mij is de afstand tussen de stuurkogel en de fusee zo'n beetje hetzelfde als bij de 2wd versie en is ook afstand tussen de fusee's ongeveer hetzelfde als bij de kleinste spoorbreedte afstelling van de vooras.

Ik ben inmiddels al wat in CAD aan het schetsen geweest en heb het model in grote lijnen opgezet.
Alleen moet ik nog wat dingen op de trekker exact opmeten om hem helemaal kloppend te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie