Verdere restauratie MF155 4wd

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Bij de huidige 4 wiel voorassen zit onder de bovenste prop waar het lager op zit een aantal pas shims met 4 gaten voor de bouten, of 2 helften met elk 2 boutgaten.
Met deze shims stel je de voorspanning af van de fusseelagers.
Het is dus niet erg als de lagers heel iets te dik zijn.
Als de lagers later iets speling krijgen, dan kan men door de shims aan te passen de fussee lagers afstellen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie!

Ik vond vanavond bij de originele GMC-assen ook zulke vulplaatjes, dus dan komt dat goed.
Alleen nog zien dat ik de hoogte goed krijg, zodat de steekas zoveel mogelijk recht loopt, heb je daar ook nog tips voor?

Ik vond trouwens ook nog een foto van de ingelopen fuseepennen, hier ging echt geen keerring meer op afdichten:

Afbeelding

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo allen,

Weer even een update vanuit deze hoek.
Vandaag weer wat kunnen doen aan de trekker.

Allereerst het lager met de beschadigde afdichting vervangen. In ieder geval goed voor de gemoedsrust.. ;-)

Afbeelding

Vervolgens ook dit stuk verder in elkaar gesleuteld.
Ook aan deze kant komen de pennen van de fuseelagers dezelfde 1,7mm naar buiten, dus dat zit wel snor. De leverancier van de GMC-delen zou even kijken of ze deze shimms nog hadden liggen, tot die tijd heb ik met shimmringen de speling gemiddeld tussen de boven- en onderzijde.

Afbeelding
Mooi om de geometrie van de as te zien

Afbeelding

Aan deze kant zit ook de steekas er weer in en heb ik tijdelijk alvast de naafdrager er weer opgezet om de maat te bepalen waar de keerring moet komen. De binnenzijde van deze nieuwe naafdrager is kleiner dan degene die er op zat, dus moet nog een stukje uitgedraaid worden om er een keerring in te kunnen krijgen.

Afbeelding




Van de week ook de hartplaten voor de originele 28" achterwielen gekregen.

Afbeelding

Die stonden te koop in de buurt van Oss en daar moest onze vertegenwoordiger nou net heen deze week, dus die heeft ze voor me opgehaald. Scheelde mij weer een avondje sturen. Nu nog 13x28 velgringen vinden en dan kunnen er 14.9x28 banden op.
En vooral verder blijven zoeken naar de oorspronkelijke 20" voorvelgen, ik ben er nog steeds niet achter waar die van afkomstig zijn.

Komende woensdagavond gaan we in ieder geval naar Loozen om een setje spatborden op te halen. Het wordt nog wel een keer wat met het ding!

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een kleine update vanaf deze kant.
Door andere verplichtingen er deze week niet echt aan toegekomen.

Woensdagavond naar Hans geweest om een beter set spatborden op te halen.

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval een goede basis om weer wat moois van te maken!

En verder nog de steekas in de andere fusee gemonteerd en die kant verder klaar gemaakt voor de verdere afbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst een stukje uit de binnenkant van de naafdrager draaien, zodat daar een keerring in kan.
En zelf maar shim's maken voor het afstellen van de fuseelagers, inkopen wordt zowel omslachtig als duur.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer een kleine update

Vanavond weer even de schuur in geweest om met de as verder te gaan.
Bedoeling was om te bekijken waar de keering op de steekas zou moeten komen in de naaf , om te bepalen hoe ver de kamer in de naafdrager moest worden gedraaid voor de keerring.
Met sturen verschuift de steekas in de naaf, dus dat is best even een puzzeltje om geen last te krijgen van de ingelopen groeven in de steekas.

Helaas ontdekt dat de maatvoering van de binnenzijde van de naafdrager toch behoorlijk anders is dan de oude en zodoende is geen goed plekje op de steekas te bereiken.
Dus enige goede oplossing is een speedi-sleeve op de steekas monteren en daar vandaan de rest weer gaan bepalen.

Dus morgen eerst die maar eens bestellen en voorlopig zijn we weer even onder de pannen.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een kleine update, het begint bijna een blog te lijken.. :?

Vandaag de Speedi-Sleeves kunnen monteren.
Het is een dure, maar wel een erg mooie oplossing.

Zo zag de steekas er voor de tijd uit:

Afbeelding

Omdat de steekas tijdens het sturen een 4mm door de keerring heen en weer schuift, zag ik dit niet goed komen.
De andere kant was zo waar nog beroerder.

Afbeelding

Hier is de Speedi-sleeve gemonteerd, de keerring komt iets minder diep in de naaf dan de vorige keer.
Zo heeft hij weer een zacht huidje om op af te dichten.

Afbeelding

Tenslotte de flens er af gehaald, die breek je er zo af, heel handig.
Nu kan hij weer de naaf in en kan ik de volgende keer de boel weer opbouwen om precies op te meten hoe ver de steunbus in de naaf opgeschoven moet worden en waar dan ook exact de keerring moet komen.

To be continued...

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een kleine update.

Door het monteren van de Speedisleeve, moest ook de bronzen bus in de naaf naar buiten.
Hiervoor eerst vastgesteld hoe ver hij op moest schuiven om met sturen geen last te hebben.
Doordat de steekas tijdens het sturen in de naaf heen en weer schuift en daardoor ook de positie van de keering vrij precies komt, wilde ik het even zeker weten.
De positie van de keerring komt zo precies, omdat die ook met heen en weer schuiven op de speedisleeve moet blijven lopen.
Uiteindelijk was aan beide kanten 5mm voldoende.

Afbeelding

Ik dacht eerst de rand waar hij tegen aan komt in de naafdrager op te schuiven, maar met 5 milimeter zou de hele rand zo'n beetje weg zijn.
Dus het moest dus uit de bus komen.
Om de bus niet korter te hoeven maken omdat daarmee het draagvlak verkleint zou worden, heb ik een kraag aan de bus gedraaid waarmee hij over aanslag heen kon schuiven.

Vanavond even getest en het werkt.
Nu nog een kamer voor de keerring er in draaien en dan begint (hopelijk) het einde in zicht te komen.

Afbeelding



Intussen ook de vulplaten voor de fusee's laten snijden, dus dat is ook klaar voor de montage.

Afbeelding

To be continued..

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Goed bezig Martin.

Het lijkt er op dat ook deze unieke trekker binnenkort weer gaat rijden.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Bedankt Gerrit!
Ik ben er in ieder geval hard m'n best voor aan het doen.
Als het mee zit, gaat het inderdaad niet al te lang meer duren.

Nog even een vraagje:
Ik heb deze as een paar maanden in de primer gezet, maar ik heb begrepen dat dan de hechting met de aflak niet goed wordt, omdat de primer dan al te ver uitgehard is.
Is het een idee om een dunne laag primer over deze bestaande laag te zetten, zodat daar de lak weer op kan hechten, of heeft dat geen zin?

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een kleine update.

Van de week wel weer wat aan de as kunnen doen.

Ik had de fusee's in elkaar gezet, maar helaas tot de ontdekking gekomen dat de keerringen daar in niet goed afdichten. Ik had dezelfde hoogtemaat besteld als wat er uit kwam, maar daarvan komt de lip net tegen de voorste afschuining van de fuseepen in plaats van mooi op de zijkant. Misschien dat dat er ook wel aan bijgedragen dat het ene fuseelager in het verleden kapot gelopen is. Het zal er in het zoute water in ieder geval geen goed aan gedaan hebben.

Dus die zijn nu in bestelling en komen hopelijk volgende week binnen.

Ook de naven zijn van de week uitgedraaid tbv de keerringen.

Afbeelding

Dus als straks de fusee's in elkaar zitten, kan dit er zo tegen aan.

Inmiddels ook besloten alles maar even in een tijdelijke verf te zetten. Eerst maar eens zien dat alles goed functioneert en het lijkt me beter straks de trekker in z'n geheel een keer over te (laten) spuiten. Het blok is toentertijd in de epoxieprimer gezet met 2k lak er over, maar die komt op sommige hoeken er ook al weer af vallen. Dus misschien is het beter voortaan voor een duurzaam resultaat het spuiten niet meer zelf doen.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Weer even een update:

Ik zat nog eens over die keerringen na te denken in de fusee's en het zat me toch niet lekker.
De vulplaatjes die ik had laten snijden, waren waren te dik en dat werd weer gecompenseerd met kleine vulringetjes onder het lager.
Maar daardoor zit wel de fuseepen onnodig ver naar buiten, wat de afdichting niet ten goede komt.
Dus toch maar besloten de vulplaatjes af te laten slijpen naar de minimale dikte, om hem zo diep mogelijk te kunnen plaatsen.
Woensdag tussen de middag de plaatjes weggebracht en gisteren kreeg ik al een berichtje dat ze klaar waren.

Afbeelding

Ziet er netjes uit!

Afbeelding

Ook de dunnere keerringen waren binnen gekomen.
Omdat sommige keerringen er een beetje makkelijk in te tikken waren, wilde ik ze graag vastzetten met een drupje loctite, om ze er niet met doorsmeren een keer uit te drukken.
Daarom maar meteen de stalen variant gekozen.

Afbeelding

Dus hup, de rubberen keerringen van 10 dik er weer uit.

Afbeelding

En de nieuwe van 7 dik er weer in.

Afbeelding

Zorgen voor een stabiele basis bij het er in tikken.

Vervolgens de fusee's definitief in elkaar gezet met de nieuwe plaatjes en konden ze eindelijk op het aslichaam gemonteerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Na al die jaren passen ze nog steeds.. :mrgreen:

Afbeelding

Ook de andere kant kon er ook tegen aan.
Behalve de afdichting met een dikke o-ring, ook de flens ingesmeerd met kit.

De paspen bovenin bleek bij montage problemen te geven, ik moest hem er echt in draaien met de moeren en had ook het gevoel dat hij daar op aan lag.
Dus de zaak weer losgehaald, paspen iets afgeschuurd en het gat nogmaals schoongemaakt, toen ging het beter.

Afbeelding

Ook meteen de naafdragers er tegenaan geschroefd en dus eindelijk zit de as weer bijna in elkaar!

Afbeelding

Andere kant nog een keertje.

Afbeelding

En omdat ik zo blij ben met deze vorderingen, nog een plaatje.. :wink:

Afbeelding

De vulplaatjes op hun plekje

Afbeelding

Serienummer van de as.

Nu moeten enkel de naven er nog op.
Komende week proberen daar weer wat verder mee te komen en te hopen dat die niet nog een onaangename verrassing in petto hebben.

To be continued..

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door admin »

Hoi Martin,

Dat is een flinke voortgang. Eindelijk de as weer in elkaar.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Bedankt Gerrit,

Ik ben erg blij dat hij al weer zo ver is!

Ik was nog één ding vergeten te vragen:

De naven gaan een aanzienlijke hoeveelheid vet in en ik heb nog een flinke bus van dit vet staan:

Afbeelding

Ik heb het datablad opgezocht op internet, maar kan er niet helemaal wijs uit worden of dit vet hiervoor geschikt is.
In de naaf zitten de twee wiellagers, de spline waar de steekas in schuift en de bronzen bus die de steekas draagt.

Kent iemand dit vet of kan iemand zeggen of dit hier voor geschikt is?

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door fergie »

Hello Marten,

In die naven en het diff deel gaat normaal toch zeker gewoon 80W90 olie ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Verdere restauratie MF155 4wd

Bericht door hooidonk »

Hallo Rene,

In het middendeel gaat inderdaad 80W90 olie.

Toen ik de naven los haalde, zaten ze vol met vet en zover ik kan vinden, hoort dat ook bij dit soort assen.

Afbeelding
bron:G503.com

Er zit ook geen eindvertraging in, dus enkel de bewegende steekas en de wiellagers.

Groetjes,
Marten

Plaats reactie