Knipperlicht aansluiten op installatie met 12V aan massa

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
wpee
Berichten: 127
Lid geworden op: za 30 dec 2006 8:18
Locatie: Kessel

Knipperlicht aansluiten op installatie met 12V aan massa

Bericht door wpee »

Dag.
Bij Ferguson is net als bij Fordson (type super major) de +12V aan massa (=frame) gelegd.
Precies andersom als de meeste andere tractoren waarbij GND aan massa ligt. Nu heb ik met een Fordson installatie wat problemen (pas gekocht door kennis)

Nu, op zich niet erg maar 2 vragen:
1) waarom is dit gedaan 12V op frame, sparen van een kabeltje of zo meen ik ooit gelezen te hebben?
2) hoe sluit ik knipperlicht aan, want een 3 polig relais, moet een +12V en GND hebben maar de uitgang moet naar GND een lamp hebben, en bij Fordson is dit dus 12v. Gevolg lamp gaat niet uit. Ik ben er echter / ik denk dat ik een 2 polig relais moet hebben (eigenlijk ouderwetse bimetaal zeg maar). en het relais "omgekeerd" in de - leidig met opnemen
Is dit de uitvoering zoals het ook bij Ferguson is. Ik kan bij histoparts geen 2 polige relais vinden, waar vind ik die.

gr Wim

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Knipperlicht aansluiten op installatie met 12V aan massa

Bericht door fergie »

Hello Wim,

2-polig relais kopen of de polariteit omdraaien. Voor het omdraaien van de spanning zie faq polariseren.

Die 2 polige relais zijn wel te vinden, google komt bv. met http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... s_id=10184

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie