TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

wondervinger
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 0:58
Locatie: Veendam

TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door wondervinger »

Zoals ik had getikt bij "Stel je Voor" is na zeker 12jaar de TEF weer aan de buitenlucht toevertrouwd.
8)
Afbeelding

Nu is het de bedoeling om hem eerst weer gangbaar te krijgen. De tank was lek en ergens in de jaren verwijderd en gesoldeerd. Dit bleek nog niet voldoende en gaan we voor de herkansing. :roll:
Zodra de tank is geplaatst en aangesloten zullen we proberen "Lutje Tarzan" (zo noemde ik hem vroeger) aan de praat te krijgen.
Dan zien of alles nog een beetje functioneert. De voorlader is even verwijderd en aan de zolder gehangen, dit ging eenvoudiger dan wij dachten. :) Nog enkele fotokes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door Symen »

Mooi origineel trekkertje! Tarzan doet zijn naam nog steeds eer aan met de banaan aan het plafond!
Hangt er een gereedschapskistje aan de beugel achter het zadel?
Kan me voorstellen dat deze combi goed werkte in de lage kippenhokken.
Heb zelf net zo'n voorlader en er ook mee gewerkt.
Hebben jullie er een grondbak bij? Omdat de cilinder op de foto aan de onderkant zit.
Die van de afschuifvork zit aan de bovenkant.
Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

wondervinger
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 0:58
Locatie: Veendam

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door wondervinger »

Hallo Symen,
Er zat inderdaad een grondbak bij en een vork deze zijn ooit bij vergissing aan de ijzerboer meegegeven. :twisted: :twisted:
Wij hopen er ooit nog weer 1 te vinden of er bij te laten maken. Verder waren er nog een dubbele gatenbalk en (schoren?)bij. Hiermee bedoel ik de platte staven aan de hef armen. :oops:
Ook deze worden nog gezocht tzt.
Eerst maar eens zien hoe het een en ander verloopt.

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door Symen »

Jammer dat sommige dingen missen. De achterkant van de trekker is niet te zien. Maar je moet de hef kunnen blokkeren om de voorlader omhoog te krijgen.
Daarom zullen die schoren en T-stuk naar schommelstuk er op hebben gezeten.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

wondervinger
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 0:58
Locatie: Veendam

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door wondervinger »

P.S. Ja achter de zitting zit een open gereedschap bakje. Welleswaar een zelfbouw zo te zien maar wel handig. Zit van allerlei in maar we hebben er nog niet Echt in gekeken.

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door hans eshuis »

hoi

Je gaat hem toch niet oververfen? het klijk dat de orginele verf er nog bovenop zit. Dan zou het zonde zijn om er imitatie stul op te smeren.

Ik heb eens zo,n vork bij een oudijzer bult gevonden, zou die van jou wel niet geweest zijn lol.

Het kan heel mooi worden zie mij tea,

mvg hans eshuis
Bijlagen
tea.jpg
tea.jpg (55.15 KiB) 16751 keer bekeken
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

wondervinger
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 0:58
Locatie: Veendam

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door wondervinger »

De afgelopen weken zijn de gaatjes van de tank gedicht, leidingen geschoont, koel slangen vervangen, kleppen gesteld, versnellingspook weer gangbaar gemaakt incluus de startknop.
Ook de brandstoffilters en oliefilters worden vervangen en of schoongemaakt. De luchtfilter eraf gehaald en laten weken in een badje met benzine. Deze was zo vies het leek of het was dicht gekit. (dikke klodders smurrie) :shock:
Het vierkante reserve tankje gedemonteerd en van binnen gereinigd. Toen bleek deze ook nog enkele gaatjes te hebben. Dat wordt nog eens koperlassen. :roll:

Is er iemand die nog een grondbakje heeft voor de voorlader :?:
Of een tekening met de afmetingen?

Afbeelding
Afbeelding
Het stuur is wel Eeerrugg slecht.
Afbeelding

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door Symen »

Hallo,

het luchtfilter kun je ook in brand steken. Zelf nog niet geprobeerd maar de temperatuur wordt niet te hoog als je het een tijdje laat smeulen. De olie verbrand heel langzaam.
Ik heb de originele grondbak. Kan er wel eens een foto van maken en opmeten. Vierkante tankje is praktisch altijd lek. Zelf smeer ik ze met polyesterlijm aan. Werkt tot nu toe goed.
Stuur lijkt op de foto niet slecht. Bedenk je noch maar eens een keer voordat je er een afgrijselijk plastic ding op zet.
Heel mooi project. Unieke trekker zo met de historie, Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door hans eshuis »

hoi

In de tank en tankje kun je ook een tank coating doen dat gaan ze weer 60 jaar mee. Eerst koperlassen en dan de coating er in.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

wondervinger
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 0:58
Locatie: Veendam

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door wondervinger »

Leuk, vuurtje stoken en het heeft ook nog een doel. :wink: Het stuur is aan de onderkant gescheurd en open gaan staan. Het lijkt mij niet zo lekker voor onze vingers. Misschien kunnen wij het dicht maken met het een of ander, Van plastic ben ik ook niet zo`n voorstander. :cry: Een coating in de tank is ook een goede tip. Dank Symen en Hans.

Ik hou me aanbevolen voor een foto met de afmetingen.

Heeft de voorlader ook ergens een plaatje of nummer :?: Ik kon het nergens vinden. Wel div. andere zoals, radiateur, motor nr., startprocedure, importeur, brandstofpomp, fabrieksplaatje, patent plaatje op spruitstuk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door Symen »

Op de bok achter je gereedschapskistje hoort een typeplaatje te zitten. Symen.
Foto en afmetingen volgen nog.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door fergie »

Hello Daar,

Ik heb een nieuwe bak, is destijds een kleine serie in de slappe uurtjes geweest via een van de broers Nicolai. Ik geloof niet dat ze het nog een keer doen, koste heel wat uurtjes meer dan gedacht.....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door Symen »

Het nummer op het typeplaatje is niet leesbaar. Wat staat er? Samen met het motornummer (SA38237E) kunnen ze in Engeland de precieze dag wanneer ze van de band af rolde, bekijken. Kan ik wel voor je vragen. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

wondervinger
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 0:58
Locatie: Veendam

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door wondervinger »

Symen, Op het typeplaatje is het nummer TEF376460 ingeslagen.

Ik ben benieuwd wat eruit komt. :P

Helaas geen typeplaatje meer op de bok van de voorlader.
Laatst gewijzigd door wondervinger op za 04 mei 2013 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

wondervinger
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 apr 2013 0:58
Locatie: Veendam

Re: TE-F (Lutje Tarzan) eindelijk uit de stalling

Bericht door wondervinger »

Wij zijn weer een week verder en hij doet het. :mrgreen: :mrgreen:
Alle leidinkjes schoongemaakt. Tank aangesloten en gevuld. Vandaag ontlucht en starten. De TEF sloeg vlot aan. :o Hij loopt als een zonnetje. Eerst wel flink roken maar wat wil je na +- 15 jaar. Alle versnellingen doen het, de koppeling plakt niet en hij lekt nergens. We hebben Lutje Tarzan gelijk met hogedruk gereinigd.
Het vervolg is het hydrauliek systeem testen. Nieuwe voorbandjes monteren en het elektrische systeem controleren en zo nodig vervangen/repareren.

Afbeelding
Versnelling testen.
Afbeelding
Schoonmaken maar.
Afbeelding
Een oude bekende 93.
Afbeelding

Ik heb nog snel even een filmpje in elkaar gedraaid voor de liefhebbers.
http://youtu.be/WMuvCguW8cg

Later meer.

Plaats reactie