Onze Tef 20

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Onze Tef 20

Bericht door trekkerbroers »

Om jullie op de hoogte te houden van onze vorderingen met onze tef dit topic. Vanaf 10 juli, toen we de trekker ophaalden (foto 1), is er veel gebeurd. We zijn eerst begonnen met de trekker aan te slepen wat al vrij snel lukte. Hierna hebben we vooral veel gedemonteerd.

Ook hebben we al aardig wat geschuurd, hierdoor is het meeste roest er wel vanaf en ziet de trekker er een stuk anders uit dan toen we hem kregen. Voor de afwisseling hebben we de achterwielen alvast in de menie gezet. Bij het onder handen nemen van de wielen bleek wel dat de remvoeringen aardig versleten zijn, dus die moeten ook vervangen worden. Hieronder een foto (foto 2) van hoe we hem kregen en daarna van hoe hij er nu ongeveer uitziet (we zijn inmiddels alweer een stukje verder).

Ook motorisch hebben we al wat stappen gezet. Bij de korte rit na het aanslepen bleek dat de lager van de waterpomp kapot is, de ventilator hing scheef en dit zorgde voor een naar geluid. Deze lager wordt gelukkig vervangen door Fergie (waarvoor dank!). Ook bleek dat de brandstofpomp aan de achterkant lekte. Hier hebben we een nieuwe pakking ingezet. Verder hebben we de motor nog niet onder handen genomen.

Wel zijn we verder gegaan met de achterzijde van de tractor. Aangezien de hefinrichting niet compleet is (o.a. een hefarm, de heflatten en het bedieningsmechanisme missen), zijn we de hefinrichting uit elkaar aan het halen. We hebben de olie eruit laten lopen, en hebben nu alles uit elkaar gehaald.

Ondertussen zijn we wel tegen wat dingetjes opgelopen waar we wat vragen over hebben. Op foto 3 is de aandrijfas te zien vanuit het inspectieluik. Hier steekt tussen de twee ringen op de foto een ring met tandjes naar buiten uit. Maar hier zijn twee tandjes omgebogen tussen de buitenste ringen. Sorry voor de vage uitleg, maar hoort dit zo?


Op de foto 4 hieronder zie je de onderzijde van het hefdeksel. Moet de drijfstang van de hefcilinder vast zitten aan de zuiger? Bij ons zit die namelijk los. En zou je de zuiger met de hand de cilinder in moeten kunnen duwen?
Bijlagen
Onze trekker toen we hem afhaalden
Onze trekker toen we hem afhaalden
20120710_143655.jpg (151.09 KiB) 20594 keer bekeken
De trekker na wat demontage en schuurwerk
De trekker na wat demontage en schuurwerk
20120910_192534.jpg (198.37 KiB) 20594 keer bekeken
De aandrijfas
De aandrijfas
20120910_213127.jpg (148.82 KiB) 20594 keer bekeken
Het hefdeksel met hefcilinder
Het hefdeksel met hefcilinder
20120911_175657.jpg (194.06 KiB) 20594 keer bekeken

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Onze Tef 20

Bericht door Symen »

Beste broertjes,

jullie zijn al een heel eind met de restauratie. Zuinig zijn op de voorbandjes. Goodyear met de ruitjes.
De ring met tandjes die je bedoeld is een borgring. Daar waar de tandjes in de gleufjes passen ombuigen. Zowel naar voren als achteren.
De drijfstang van de hefcilinder hoort los in de zuiger te zitten. Noemen ze ook wel de hondenkluif. Let bij montage van de cilinder op dat de drijfstang in de zuiger zit.
Zuiger moet je in kunnen duwen als olie weg kan. Hebben jullie de trekveer achter op het deksel al los? Wel belangrijk als je de trekkrachtregeling ooit eens wil gebruiken.
Gevraagde onderdelen heb ik niet, Wel compleet hefdeksel met vastgeroeste armpjes. Voor andere onderdelen mail maar. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Onze Tef 20

Bericht door Symen »

Wat hangt er trauwens onder het stuur? Gashendel?
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Re: Onze Tef 20

Bericht door trekkerbroers »

Da's een hendel van de knipperlichten. Wees gerust, het gaat eraf ;)

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Onze Tef 20

Bericht door Symen »

Mee eens :!: :D
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Re: Onze Tef 20

Bericht door trekkerbroers »

Onze laatste update was een tijdje geleden, maar in de tussentijd is er een hoop gebeurd, waaronder:
  • Hef gerepareerd: een segerring in de hydrauliekpomp ontbrak en een "drive strip" (pagina L.30) was doorgesleten, daardoor werkte de bediening van de pomp niet meer naar behoren. Op de werkbank werkte de pomp naar behoren, in de praktijk hebben we hem nog niet kunnen testen. Nu we het hefdeksel toch los hadden hebben we hem ook maar ontroest en geverfd.
    hefdeksel
    hefdeksel
    20120927_173955.jpg (132.1 KiB) 20349 keer bekeken
  • Laten lopen Om te kijken of er nog lekkages waren hebben we de trekker een uurtje laten lopen. Afgezien van lekkage uit het kleppendeksel (we noemden dit eerst koppakking maar die zit toch echt ergens anders...) en wat diesel uit de verstuiverleidingen (slechte ringetjes) viel het alles mee. Het laten lopen was ook nodig om de boel op temperatuur te brengen voor de volgende stap: compressie meten.
    lopende tef
    lopende tef
    IMG_0250.jpg (159.37 KiB) 20349 keer bekeken
  • Compressie gemeten Zie ons topic hierover.
    compressie meten
    compressie meten
    IMG_0258.jpg (116.3 KiB) 20349 keer bekeken
  • Remmen gereviseerd Omdat we met drie trekkerbroers zijn doen we soms het e.e.a. tegelijk, we hebben naast het werk aan de voorkant de remmen opengemaakt, schoongemaakt, gesteld en geverfd.
    rem
    rem
    IMG_0386.jpg (118.96 KiB) 20349 keer bekeken
  • Alles van het blok gehaald + pookstarten Alles aan het blok is eraf (tank, filters, leidingen, etc), en zo hadden we gelijk de ruimte om aan het pookstarten te werken. Meer daarover hier.
    kale tef
    kale tef
    IMG_0545.jpg (166.45 KiB) 20349 keer bekeken
Laatst gewijzigd door trekkerbroers op do 03 jan 2013 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Re: Onze Tef 20

Bericht door trekkerbroers »

Cylinders, bussen e.d. eruit Door de niet al te spectaculaire resultaten met compressiemeten twijfelden we al, maar een oom met wat trekkerervaring gaf ons oudejaarsavond het laatste zetje: we gaan de motor reviseren! De boel uit het blok halen viel nog niet eens tegen, de eerste ging het makkelijkste en twee niet-zo-handige trekkerbroers met een wel-handige vader hadden er nog geen half uur voor nodig. De andere kostten wat meer tijd en moeite...
IMG_0548.jpg
IMG_0548.jpg (116.88 KiB) 20349 keer bekeken

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Re: Onze Tef 20

Bericht door trekkerbroers »

Inmiddels zijn we een hele tijd verder. De motor is gereviseerd en de trekker is bijna in zijn geheel uit elkaar geweest. Nu zijn we weer aan het opbouwen en spuiten. Hieronder een foto van voor het spuiten en een van na het spuiten. De rest van de onderdelen moet nog gespoten worden.
Bijlagen
trekkertt.jpg
trekkertt.jpg (86.15 KiB) 19979 keer bekeken
trekkert.jpg
trekkert.jpg (88.91 KiB) 19979 keer bekeken

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Re: Onze Tef 20

Bericht door trekkerbroers »

En we zijn weer een stapje verder! Maar misschien moeten we ook weer een stap terug doen.. Na een periode waarin we veel geschuurd en geverfd hebben, hebben we afgelopen zaterdag onze trekker weer even laten lopen, kijken of alles goed ging en genieten van 't moment.
Omdat nog niet alles af was hebben we een eenvoudige opstelling gemaakt en de trekker naar buiten gereden.

Afbeelding

Daarna diesel erin, ontluchten en starten. Dat viel in het geheel niet tegen, meteen met de eerste tik van de startmotor kwam de boel tot leven en de trekker liep mooi gelijkmatig. Geen rook uit de uitlaat of de carterontluchting en geen rare geluiden. Er lekte wel een beetje diesel uit de filters maar dat is eenvoudig te verhelpen.

Na een tijdje lopen hebben we de trekker weer uitgezet en goed geïnspecteerd. Helaas, olielekkage. En wel uit het achterste gat met splitpen in het koppelingshuis (die tegen de versnellingsbak dus). Om het verder te onderzoeken hebben we het stuurhuis er afgehaald en het carter laten leeglopen. Daar kwam ipv de ongeveer 7 liter die we erin hadden gedaan maar 5 liter uit. De rest bleek in de versnellingsbak te zitten, terwijl we daar niets ingedaan hadden. We denken dat het door de buis waar de price-as doorloopt, gelopen is. In het compartiment waar de koppeling zit was namelijk (vrijwel) geen olie te vinden.

Kan dit komen door een kapotte price as keerring? Of is er dan meer aan de hand?

En tot slot nog een filmpje! http://youtu.be/Wedy8DHBVK4

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Onze Tef 20

Bericht door hans eshuis »

hoi

Dat is dan de price as keering, altijd een kleine moeite en lage kosten als de trekker toch middendoor is om die te vervangen.

De tef wort mooi!!

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Onze Tef 20

Bericht door fergie »

Hello Broers,

Standaard prise as keering vervangen. Ik neem aan dat de krukas keering bij de revisie van de motor is mee genomen ?. Begon het lekken pas na het afzetten van de motor ?. Da's namelijk het klassieke symptoom voor de prise as keering. Dat er maar 5 liter olie weer uit de motor komt is niet zo vreemd, er blijft wel een paar liter achter in het filter, leidingen en in de cylinderkop enz.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Onze Tef 20

Bericht door Symen »

Vindt dit wel een sterk verhaal. De price as keerring is er voor om de olie uit de versnellingsbak te keren. Als ie lek is kan er natuurlijk ook olie van de andere kant door. Maar moet er wel een lek aan de motorkant zitten toch? Dat moet de krukaskeerring dan zijn. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Onze Tef 20

Bericht door Symen »

Is het trouwens wel motorolie wat er lekt? Kan het ook zo zijn dat er nog ergens olie in de versnellingsbak/achterbrug zat en dat dat langs de price as lekt?
Misschien zat er nog olie in de leidingen, pomp of hefcilinder. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

wpee
Berichten: 127
Lid geworden op: za 30 dec 2006 8:18
Locatie: Kessel

Re: Onze Tef 20

Bericht door wpee »

Trekker midden door, blok stevig vastzetten en starten.
Dan weet je zo of het uit het blok komt.
(welk goed vastzetten want met starten krijg je een rotatiekracht te verwerken!)

Wim

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Onze Tef 20

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Op zich is het niet eens interesant waar het weg komt, als je toch de trekker in twee stukken hebt vervang dan alles wat verdacht is en niet veel kost en bekijk de rest goed voor je hem weer samen voegt. 2 keeringen kosten niet zo veel....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie