"breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
hdm
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 jul 2012 15:19

"breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door hdm »

Hallo,

Ben al een poosje aan het stoeien met een tef die na revisie verkeerd in elkaar is gezet...
Dus ben eerst met de basisgegevens aan de slag gegaan en de distributie op tijd gezet, de nokkenas stond verkeerd ten opzichte van de krukas en zo ook de brandstofpomp.
Na dit "op tijd" te hebben staan start en loopt de trekker als een zonnetje, alleen na verloop van tijd breekt er telkens een tuimelaar en loopt de trekker plotseling op een cilinder minder....
Voordat de tank en het kleppendeksel eraf is, is de motor ook weer afgekoeld lijkt de klep vanzelf te gaan dus geen belemmering te zijn. ook aan de stoterstangen zijn geen afwijkingen te zien...
Eerst denk je van kan gebeuren, metaalmoeheid ofzo, maar na zowel de stoterstangen en de complete tuimelas te hebben vervangen lijkt toeval uitgesloten...
Hij heeft inmiddels al heel wat tuimelaars "versleten" en niet telkens op dezelfde cilinder...
De klepspeling is de aangegeven speling en ook meer of minder speling lijkt geen invloed te hebben....

Is er iemand die hier een verklaring voor heeft????

Alvast mijn dank!!

Met vriendelijke groet,
Hans

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Welkom op het forum !.

De kleppen staan wel op de correcte diepte in de kop ?. (dus niet boven het opervlak maar er iets onder met de klep dicht) Als de kop gereviseerd is en da's niet correct gebeurd qua hoogte van de zitting heb je dus de kleppen te laag in het blok. Dan heb je wel genoeg speling maar ze raken de zuiger in warme toestand.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door Sluismolenaar »

Na dit gelezen te hebben vraag ik me dan ook af: als een tuimelaar gebroken is, is de steel van de klep daaronder dan nog recht, of zit de schotel van de de klep nog recht onder die steel, en is er op de zuiger misschien een "afdruk" van die klep te zien?

Ik stel me tenminste zo voor dat als een klep een zuiger raakt die klep een flinke opdonder krijgt en daar niet zonder schade blijft. En de klepgeleider en de stoterstang?

Succes en groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

De kleppen staan rechtop (dus niet onder een hoek met de boringen) dus de belasting op de klep is in de ideaale lijn. De tuimerlaar is in deze de zwakste schakel en vandaar dat die dan breken.

Ondertussen via mail een andere optie al vind ik die onwaarschijnlijk. Wellicht een ingesleten nokvolger waardoor die de klep ineens hoger zou optillen. Ik heb er nog nooit een gezien anders dan roest pitten. Tevens zou dit veroorzaakt worden door een volger die niet draaid en daardoor niet gelijkmatig slijt. Er is geen reden dat er daarom een groef in slijt en dat ie dan later ineens wel begint te draaien......

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Jeroen Bouwens
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 apr 2016 15:19

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door Jeroen Bouwens »

Is voor deze oude vraag nu al een oplossing voor gevonden?

Ik heb dus ook voor de tweede keer gebroken tuimelaars,
Nu blijkt bij mij de slag die de tuimelaar maakt groter te zijn dan de slag die de klep kan maken! :evil:
Dit komt - Of door een te dikke (imitatie) cilinderkop)
-Of kortere kleppen
In ieder geval is deze combinatie geleverd door Histoparts met stugge veren met 5 windingen en een draaddikte van 3,5 mm
Deze veren zijn na ca 30 draaiuren gebroken.(3 van de 6)
Deze veren heb ik vervangen door exemplaren (naar later bleek) met 7 a 8 windingen en een draad dikte van iets meer dan 3mm, Gelijk de originele.
Nu blijkt dus de slag die de klep kan maken te klein geworden

Wie weet hier de oplossing voor, zonder dat ik heel de kop weer moet demonteren.
Jeroen

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door fergie »

Hello Jeroen,

HPS leverd voor zover ik weet geen cylinderkop, niemand trouwens voor een 20C. Welke combinatie heb je het dus over ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Jeroen Bouwens
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 apr 2016 15:19

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door Jeroen Bouwens »

Hallo Rene,

Sorry, Ja dit gaat over een TEF 20 en ik heb dit probleem met een 35X
De info van de kop die bij Histoparts vandaan zou komen heb ik van de vorige eigenaar

Alvast bedankt voor je reactie
Jeroen

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door fergie »

Hello Jeroen,

Is de nokken as timing wel in orde ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Jeroen Bouwens
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 apr 2016 15:19

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door Jeroen Bouwens »

Jawel Rene,
Dit hebben we gelijk de eerste keer gecontroleerd.
Het zit hem echt in de slag die de klep kan maken, deze is te klein.
Voor mij een raadsel :shock:

Hoe kom ik aan veren die een minder dik pakket vormen?

Bedankt voor het meedenken

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door hans eshuis »

hoi

Een set originele gebruikte een optie?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

jochum13
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 20:02

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door jochum13 »

Hallo Allemaal, Bij mij breken ook de tuimelaars van een mf 35. 2 stuks reeds vervangen. Nieuwe cilinderkop gemonteerd van Granit Parts. Alles staat goed afgesteld,maar na enkele draaiuren breekt er weer een tuimelaar. Vraag? kan het metaalmoeheid zijn, want de oude tuimelaar as op een nieuwe cil,kop gemonteerd, graag een reactie m,vr,gr jochum.

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door hans eshuis »

hoi

Heeft u de maatvoering van de cilinderkop wel gecontroleerd voor montage?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

jochum13
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 20:02

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Bericht door jochum13 »

Hallo, er blijkt dat de klep niet ver genoeg open kan gaan en daardoor de tuimelaar afbreekt. Dus zal de nieuwe kop een fractie dikker zijn of de klepstelen met veer iets langer zijn. Volgen mij is dit ook op te lossen door sjims onder de bevestiging van de tuimelaar as te plaatsen. Zodat deze ook iets hoger komt te liggen. Graag een reactie,mvrgr jochum.

Plaats reactie