Ploegen...

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
JuliusB
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 okt 2011 14:53
Locatie: Sonnega, Friesland

Ploegen...

Bericht door JuliusB »

Hallo mensen,

Gisteren voor het eerst met mijn Ferguson zwaar werk verricht; 1/4 hectare omgeploegd. Het was mijn aller eerste keer ploegen en vond het 'leuk' werk. Het starten gaat overigens nog steeds moeizaam, ondanks het timen, misschien wel moeizamer dan voorheen. Met veel ploffen en flink kleurrijk roken (wit, grijs, blauw en zwart, waarin blauw de overhand krijgt) komt de TEF na een lange poging tot leven. Eenmaal warm was er geen pluimpje meer aan de lucht en maakte hij een frisse, pittige indruk. Het verversen van de olie wierp zeker zijn vruchten af, de oliedruk was beter en de hef presteerde uitmuntend. Het ploegen ging mooi: ''zonder gebreken''. Behalve dan bij de allerlaatste meters van de allerlaatste voor toen de ploeg plots helemaal scheef hing. De heflat bleek van de kogel afgesleten te zijn. Daar zal dus een nieuw aanlas deel voor moeten komen.
Zal binnenkort eens de verstuivers laten testen en de compressie meten (verwacht namelijk niet dat het start probleem met beter timen helemaal opgelost zal zijn). De motor is op volle compressie met de hand rond te krijgen dus dat zal wel fout zitten. Hij damt overigens ook een beetje bij de carter ontluchting. Zit dus waarschijnlijk een revisie aan te komen? Al is de oliedruk volgens mij wel goed, altans volgens de meter. Ook gebruikt hij niet waarneembaar olie.
Bedankt voor jullie hulp tot dusver. De beschadigde (opgelaste) steekas is inmiddels vervangen door een van Hans Eshuis. Bedankt!
Ploegen (2).jpg
(149.18 KiB) 6915 keer gedownload
Ploegen (3).jpg
Ploegen (3).jpg (150.01 KiB) 6974 keer bekeken
Ploegen (1).jpg
(140.08 KiB) 6915 keer gedownload
groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)
Goudland 1-schaarige kantelploeg, grondbakje, paarden eggen, zaaieg, Krupp zelfbinder, wanmolen en een Pemag maalstoel

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Ploegen...

Bericht door Symen »

Mooi wark Julius!

Klein beetje rook uit de carterontluchting is vrij normaal. Zou op wat compressieverlies duiden. Dat zal uit de meting blijken. Als je oliedruk goed is zijn de lagers rond de krukas niet versleten. (heeft niets met compressie te maken). En neemt ook nog weinig olie. Mijn eerste conclusie is dat je de motor waarschijnlijk niet los hoeft. Scheelt heel veel werk! Maar een koprevisie is te overwegen. Die heb je er zo af. Gr Symen.
Laatst gewijzigd door Symen op ma 27 feb 2012 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Ploegen...

Bericht door hans eshuis »

hoi

Dat lelijke blauw op de steek as moet je nog wel even bijwerken he!

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ploegen...

Bericht door admin »

Leuk om dat ploegen te zien.

Ik probeer ook altijd 1x per jaar te ploegen met mijn Goudland. Ik heb de GK35 en daar krijgt hij het niet warm van in de zandgrond. Werkt je Ki-gas systeem eigenlijk? Dat scheelt heel veel met het starten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

JuliusB
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 okt 2011 14:53
Locatie: Sonnega, Friesland

Re: Ploegen...

Bericht door JuliusB »

Nee Ki-gas systeem zit er niet op. Moet er nog maar eens op samen met een reservetankje.

groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)
Goudland 1-schaarige kantelploeg, grondbakje, paarden eggen, zaaieg, Krupp zelfbinder, wanmolen en een Pemag maalstoel

Plaats reactie