Ferguson TED P3 1950

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Hallo,

Ik heb op 9 Augustus 2011 een Ferguson TED met perkins P3 motor gekocht van mijn opa. Mijn opa heeft deze ted in de jaren 60 gekocht en omgebouwd naar een diesel. Een p3 dus. Dit was nodig want bij het originele blok waren de drijfstangen naar buiten gekomen.. Hij heeft de trekker toen helemaal zelf aangepast en later gebruikt om te gieren (met ketsplaat :mrgreen: ) cultivateren ploegen en noem maar op. De pret met deze trekker was echter snel over, er kwam een 35X. De oude ted was overbodig en werd in de schuur gezet.

Ik heb hem toen na ruim 15 jaar stilstaan gekocht. Het was eigenlijk starten lopen, alleen de brandstofpomp stond vast op vol gas. Dus de motor ging gelijk bij de eerste keer aanslepen volgas lopen. Eng begin.
Maargoed, inspectie klepje van de brandstofpomp verwijderd en alles weer gangbaar gemaakt. M,n oom hem starten, hij liep als een zonnetje! Wel erg veel roken, maar toen we de kleppen gesteld hadden was dat al een stuk minder. Eerst de olie maar eens ververst met een zware doop erin, poos laten lopen, en toen weer ververst met juiste olie. Ik had nog nooit zoveel zwarte derrie (sludge) gezien! Maar, ik had wel een oliedruk van 5 bar stationair! Lagers niet slecht dus! Helaas, naar het eerste stukje rijden lekkage van bakolie. Trekker wilde slecht ontkoppelen. Maar wegens gebrek aan tijd en ruimte een half jaar mee doorgereden. Dus aftakas altijd ingeschakeld laten, koppeling intrappen en wachten totdat de aftakas stopt met draaien! Dan in de versnelling zetten en rijden. Intussen wel lekkage opgelost van de aftakas keering en wat kleine dingetjes. Maar het was wel duidelijk, de trekker moest zo snel mogelijk in 2en. Vandaag (18 Februari 2012) was er eindelijk ruimte en tijd. Dus trekker uit elkaar gehaald en keering vervangen. Koppeling is uitelkaar en word schoongemaakt. Maandag ga ik weer verder, eerst weekend vieren. Ik houd jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door richardploeg op zo 19 feb 2012 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door admin »

Richard,

Bedankt voor het verslag. Leuk te lezen dat zo'n oudje weer aan de praat hebt.
Die P3 blokjes houden het lang vol. De motor een goed laten werken en eventueel verstuivers vervangen wil ook nog wel eens helpen tegen het roken. Zeker bij een tractor die al 15 jaar heeft stil gestaan.

Succes verder met de restauratie en geniet ervan.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Goooedan dag!

Vandaaag weer lekker de hele dag aan het hobbyen geweest. Toen m,n vader het vliegwiel van de p3 ging ontvetten kwam hij tot de ondekking dat het lager in het vliegwiel waar de price as in draaid helemaal aan gort was. Dus, lager vervangen. Koppelingshuis helemaal schoongemaakt en nieuwe 0.4 mm pakking op de buis gemonteerd van de price as. koppeling afgesteld en daarna de trekker in elkaar gezet en opgebouwd. Nog even de verstuivers getest en die gaven allemaal toch rond de 135 bar aan! Erg netjes! Trekker verder opgebouwd, naar buiten geduwd en gestart (ging nog steeds moeizaam). Misschien toch nog een x goed timen. Ik trapte de koppeling in, en hij schakelde als nooit te voren! Ik was helemaal blij, had er nog nooit zo fijn mee gereden! Morgen de steekas keering vervangen. Deze olieboot begint steeds beter te worden!
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Goedenmiddag!

Ik heb de brandstofpomp nog eens goed getimed, en ja hoor. Starten en lopen als nooit te voren. Veel directer op het gas!
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door admin »

Richard,

Dat is goed nieuws. Een P3 kan inderdaad heel mooi lopen.
Ga zo door met de restauratie.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Vandaag cilinderkop helemaal schoonmaken. Begrijp alleen nog niet helemaal goed hoe je de kleppen er uit kan halen? Ik wil namelijk ook de klepzittingen slijpen... 8)
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Beste mede hobbyisten,

Na lang niks te hebben gedaan aan mijn ferguson ben ik aan het begin van de zomer begonnen met het demonteren van mijn Perkins P3 Motor. De motor heeft duidelijk geleden de afgelopen jaren. Er zit een scheur boven op het onderblok, tussen de koelschachten. Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt, en laat het repareren zodat ik zeker weet dat hij niet gaat lekken.

Na dat de motor geheel uit elkaar was, was er alleen nog een handje onderdelen over :?: :!: . Daarna is hij weer in de hoek geschoven omdat ik er helaas geen tijd voor had. Vandaag 24-11-2014 heb ik het onderblok weer tevoorschijn gehaald en heb ik de cilinderbussen uit de motor gehaald. Dit ging vrij makkelijk, met een geleende cilinder bus trekker en een elektroden las in de bus.

Voor zover het er nu uit ziet moet er gebeuren:
- Nieuwe cilinderbussen, nieuwe zuigers en nieuwe veren.
- De kleppen hebben ook haar beste tijd gehad.
- Nieuwe lagerschalen, de krukas is netjes rond ( opgemeten met een beugelschroefmaat). Hier doe ik dus niets aan.
- Brandstofpomp laten controleren, en zo nodig ook reviseren.
- De startmotor en dynamo worden gereviseerd.

Een flink karwei dus, maar dat is hij wel waard. Ik hoop dat de motor in het einde van de lente in elkaar zit, zodat ik er van de zomer lekker kan van genieten. Volgend jaar pak ik dan de laatste dingen aan, ( heflatten etc) zodat hij daarna gespoten kan worden.

Als iemand nog tips en trics heeft, hoor ik die graag.
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Voor de geinteresseerde, op deze link staan 77 foto's van mijn project:)

https://www.facebook.com/richard.ploeg. ... 166&type=3
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door ruud smit »

ziet er goed uit Richard, ook ander mooi spul op de foto's gezien !
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Dankjewel Ruud! Welk Spul bedoel je precies?
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door ruud smit »

De andere trekkers op de foto's
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Ohhh haha, ik wist niet eens dat ik die niet geblokkeerd had. Geeft ook niet. De andere trekkers zijn allemaal projecten geweest voor een ander! :D
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Dag Mede hobbyisten,

Na lange tijd laat ik weer wat van mij horen hier! Inmiddels is de motor compleet gereviseerd en zit weer in elkaar. 1 deze weken komt dan ook het grote moment van starten. De motor heeft:

- Nieuwe cilinderbussen welke gehoond zijn.
- Scheurtjes in het blok zijn vakkundig gerepareerd.
- De cilinderkop is helemaal gereviseerd.
- De krukas is gepolijst.
- Nieuwe zuigers en veren.
- Startmotor en dynamo zijn gereviseerd.

Ik kan alles wel vertellen, maar persoonlijk geniet ik altijd van veel foto's
Daarom een link naar de foto's van de restauratie:
https://www.facebook.com/richard.ploeg. ... 166&type=3

Er kunnen wat dingen door elkaar staan.
Ik hoop dat jullie er van genieten!
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door Evertjan »

Richard,

Dat ziet er goed.
Wat voor handleiding gebruik jij als ik vragen mag.

Gr Evert
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Ferguson TED P3 1950

Bericht door richardploeg »

Dag Evert,

Ik heb een onderdelen boek van een P3 (TA) en een werkplaatshandleiding van een P3.144. Heb ooit een kopie naar Gerrit gestuurd en hij heeft ze op de site gezet.
Ook is er een PDF beschikbaar op internet waar de hele werkplaatshandleiding van de P3 (TA) in staat. Mocht je hem niet kunnen vinden heb ik hem wel voor je.
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

Plaats reactie