Veilig werken

Hier kun je al je sleutel tips, zelf gemaakt (speciaal) gereedschap, truuks etc delen met je medehobbyisten.
Alle tips zijn geplaatst met de beste bedoeling en kunnen nooit je gezond verstand vervangen. Op de tips zit dan ook geen enkele garantie.
Het namaken van het door andere geplaatste gereedschap gebeurd altijd voor eigen risico!

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Veilig werken

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Een paar woorden over veiligheid. Het is niet zo dat ik een aanbidder van de ARBO dienst ben, die overdrijven nogal eens maar er zijn wel enkele zaken die je in je achterhoofd moet houden bij het doen van werkzaamheden aan een trekker.

* Ten eerste, vrijwel alle gegoten delen zijn loodzwaar, ook aan een TE trekker weegt de achteras trompet zo ongeveer een kilo of 40. Da's dus zonder steekas en remtrommel enz. !. Het is dus zaak om dat soort dingen op gepaste wijze te tillen met meerdere personen of middels een takel of iets dergelijks. Zelf een achterband van de grond af rechtop zetten is een behoorlijke belasting voor de rug.
- Bij dingen zoals komplete versnellingsbakken en motoren is takelen noodzakelijk en zorg er dan voor dat je dingen goed doordacht vast knoopt en voor alle zekerheid er niet met armen of benen onder komen !. Goed vast knopen is niet zo eenvoudig als je denkt. Als je een tapeind gebruikt bijvoorbeeld aan de motor. Zorg dat er een moer en een passende ring op het eind zit zodat als het touw/ketting weg glijd het er niet af kan schieten. Oorzaken voor wegglijden bijvoorbeeld niet goed inschatten wat het zwaarste eind is waardoor de zaak iets kanteld en de bout onder een hoek met het touw/ketting komt waardoor die er af gaat glijden. Als je een strop/touw/ketting laat zitten om die weer te gebruiken kontroleer dan bij de volgende keer dat je die gebruikt of die nog steeds goed zit, door eigen gewicht kan het zijn dat die niet meer op z'n plaats zit !
- als je gaat takelen zorg dan dat je vooraf bepaald hebt waar je er mee naar toe wilt en dat je zeker weet dat het gebruikte hijswerktuig daar ook kan komen. Zorg ook dat eventueele helpers vooraf weten wat je van plan bent zodat ze juist kunnen handelen en uit de gevaren zone blijven.
- Als je een persoon bent die de neiging heeft alles te proberen op te vangen bedenk dan dat je dingen van 40Kg of meer niet echt makkelijk kan vangen en als het mis gaat een doktersbezoek of erger niet is uitgesloten !. Als het valt, lekker laten gaan en aan de kant springen, een onderdeel vervangen is goedkoper en makkelijker dan weken in een gipsvoet met gebroken tenen rond huppelen.
- Denk niet dat het maar even nodig is en dus niet zo goed hoeft, als je een paar honderd kilo laat vallen is de schade groot en weegt niet op tegen een beetje aandacht en gezond verstand gebruiken.

* Tweede punt is vloeistoffen. Als je bijvoorbeeld een diesel leiding doorblaast met luchtdruk, zorg er dan voor dat je de leiding goed vast hebt en dat de andere kant van je af wijst. Als je het ding namelijk niet goed vast hebt willen ze nog wel eens door de lucht en vloeistof uit de andere kant een slag rond gaan. Diesel en de meeste andere zaken die in buisjes op trekkers te vinden zijn is in je ogen niet echt fijn zeg maar.

- Accu zuur is een andere vloeistof waar je voorzichtig mee moet zijn. Een accu die op z'n kant valt kan bijvoorbeeld via de vuldopjes zuur lekken. Dit soort zuur op je handen begint na een seconde of 10 nogal te branden en dat wordt dan weer 10 minuuten onder de kraan. Als je dit spul in de ogen krijgt is het helemaal raak, dat hoef ik niet uit te leggen. Dat zou je wel kunnen oplopen als je een accu laat vallen. Niet dat die direct aan stukken valt, dat gaat meestal wel goed. Mocht het je echter overkomen zet het ding dan buiten weg, ze willen een uurtje of zo later wel plof zeggen met een hoop zooi als gevolg. Handel als volgt. Accu's die vallen direct weer rechtop zetten. Vervolgens een vuilniszak oid er omheen, hem zo op pakken en wegzetten op een plek waar het geen kwaad kan. Wacht minimaal een dag voor je er weer in de buurt komt. Mocht ie plof zeggen terwijl je er mee loopt, trek dan ter plekke alle kleding uit waar het op is gekomen en ga het zuur met ruim water van je af spoelen. Knoop de zak NIET dicht, anders explodeerd die ook als de accu ploft, met de zak er om en de opening van je af gericht is het veiligst.

* Lassen, electrische boord instalatie. Bij het lassen aan de trekker zelf wordt vaak gezegd dat het nodig is de accu altijd af te koppelen. Dit is principieel onjuist. Het is op zich niet nodig de accu af te koppelen. Het wordt anders als er een electronisch apparaat is in het voertuig. Dat is inclusief electronische ontstekingen en de regelaar van een wisselstroom dynamo. Hierbij is het wel verstandig de min van de accu even af te koppelen. Als er alleen een wisselstroom dynamo op zit kun je ook de stekker ervan er uit trekken, dat is overigens dan wel alleen zo bij de lichte types waarbij alle aansluitingen via 1 multie stekker gaan, als er ook met bouten wordt aangesloten accu losmaken. Het is niet zo dat als je dit eens vergeet je hiervan schade zult ondervinden maar de kans er op is wel degelijk aanwezig.

- Lassen zelf. bedenk ten alle tijde dat hetgeen je doet temperatuuren in de orde van 600 tot 1200 graden veroorzaakt !. je doet er goed aan om ook de spetters in de gaten te houden, een 650 graden hete spetter (dat is dus als ze nog helder rood zijn) kan makkelijk vete lappen, hooi en stro en papier ontsteken !. Als je aan gegalvaniseerd ijzer last haal de zinklaag dan goed weg, ca 5mm rond de naad weghalen. Zink verontreinigd de las en geeft veel meer en grotere spetters (soms hele druppels !). Voor jezelf is het belangrijk dat als je veel laswerk moet doen je zonnebrand olie gebruikt en je zoveel mogelijk in pakt. Moet je lassen in een kleine ruimte betekend dit ook dat je de overal in je sokken stopt en een doek over je hoofd en nek om te voorkomen dat je verbrand door weerspiegeling van het licht. Als je dit doet in een donker kleurige ruimte is dit effect minder erg als in een spierwitte zeecontainer !

- Persoonlijke bescherming is ook hier belangrijk. Zorg dat je kleding geen polyester of zo is, katoen is beter, gebruik leren lashandschoenen. Die zijn meestal leverbaar als "want" en als vinger handschoen. Bijde van splitleer en zijn lang genoeg om je onderarm ook grotendeels te bedekken en duur zijn ze ook al niet. Bij staand lassen is het verstandig te zorgen dat je geen spetters in je schoeisel krijgt, draag een schort of jas die ruim valt en ga niet met één been vooruit staan. Als je toch steun zoekt ga dan met je knie ergens tegenaan staan, door de schort heen. Als je een beschermkap aanschaft bedenk dan dat er voor electrisch (electrodes), mig, tig en lassen met diverse soorten gas verschillende soorten glas zijn, vraag om het type dat overeenkomt met jouw lasmethode.

* Verf. Als je de trekker/machine helemaal klaar hebt is het vanzelfsprekend dat er een kleurtje op moet. De meeste verfsoorten hebben echter de eigenschap dat ze gemaakt zijn van stoffen die niet erg verdraagzaam zijn voor de mens. De verdunnings middelen voor het kwast/spuitbaar maken van de verf zijn niet goed voor de gezondheid. Bij 2 komponenten verf is die waarschuwwing ca 3-4x van kracht, da's nog stukken erger dan 1 komponent lakken. Goed ventileren dus, zeker als je spuit een masker gebruiken. Dan bedoel ik niet een stofkapje maar een masker met een filter, liefst met een koolstof patroon.

* Hoge druk spuit en diesel instalaties. Een inspuitpomp en een hogedruk spuit hebben één ding met elkaar gemeen : Ze spuiten een vloeistof met gemiddeld meer dan 100 bar druk. Bij dergelijke drukken is een vloeistof probleemloos in staat de huid te doordringen !. Zorg er dus voor bij verstuiver testen en het afspuiten met een hogedruk spuit dat je niet met lichaamsdelen in de straal komt. Ook laarzen en handschoenen bieden geen bescherming !. Behalve pijnlijk is er in geval van diesel ook nog vergiftigings gevaar.
- Lekkages aan hogedruk spuiten en diesel inspuit leidingen zijn net zo gevaarlijk !

* Werken aan electische instalaties. Da's toch zwakstroom of laagspanning zul je mischien denken, da's toch net gevaarlijk !. Foutje dus. Het is dan wel een lage spanning, en die spanning is niet dodelijk. Het probleem zit hem meer in de stroomen die optreden als je kortsluiting veroorzaakt. De gemiddelde moderne accu vanaf zo'n 40 Ah leverd zondermeer 400 Ampere aan startstroom. Bij korsluiting kan dat makkelijk nog verdubbelen. Kijk maar eens hoe hoog je lasapparaat wil, dat moet een behoorlijk monster zijn om dit te gaan evenaaren !. Dus altijd opletten zodat je geen sluiting veroorzaakt want dergelijke stroomen zijn voldoende op een schroevendraaier of kleine steeksleutels nogal accuut gloeiend heet te krijgen !. Bij het aan en afkoppelen van accu's is daar de grootste kans op. Daarom ALTIJD DE MASSA ALS LAATSTE aansluiten. Het doet er niet toe of het nu de plus of de min is die aan het chassis licht als die maar het laatste aan gesloten wordt. Als de dan wat van het omliggende metaal raakt is er geen kans op kortsluiting. Bij afkoppelen natuurlijk andersom, eerst massa los, dan de andere pool.


Tot zover de zesde edit, binnenkort meer.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie