Hefinrichting uitleg/problemen TE serie

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Hefinrichting uitleg/problemen TE serie

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Vaak worden er problemen met de hef inrichting gemeld. Bijvoorbeeld geen hef, tilt niet veel, zakt als je de motor afzet, bij warme olie tilt minder enz. Er zijn diverse zaken die daar de oorzaak van kunnen zijn. Beste is dan een goede uitleg over hoe het werkt en daar je op moet letten.

Even de eerste en makkelijkste opendeur intrap vraag beantwoorden : De hef doet het alleen als de aftakas is ingeschakeld !.

We hebben het hier over de hef in de TE-serie. Deze heeft alleen een diepte regeling. Boven de grond resulteerd dat dus in op de grond of in de transportstand geheven, er tussen is niet mogelijk. In de grond meet het systeem de trekkracht die nodig is om je werktuig door de grond te trekken. Elk wertuig dat wordt voort getrokken in de grond zal voorover willen kantelen. Dit levert een duwende kracht in de topstang op welke de veer op de trekker meer of minder in drukt naar gelang de grote van de kracht. Die kracht heeft ook een evenredige relatie met hoe diep je het werktuig door de grond trekt waardoor je langs deze weg dus kun meten of het werktuig op de correcte diepte is of welke actie nodig is om dat te bewerkstelligen. Enige maar is hierbij dat de grondsoort er invloed op heeft omdat de trekkracht in veen veel minder is dan in klei voor dezelfde diepte. Op percelen waar meer dan een grondsoort aanwezig zijn zul je dus de stand van de hendel moeten bijstellen.

Afbeelding

Bij A bevind zich de as waar de hendel op zit. Deze heeft inwendig een excentriek, hoe verder naar beneden de hendel, hoe verder naar voren het excentriek. Punt B zit vast aan de topstang verbinding. Hoe meer de veer wordt ingedrukt hoe verder naar voren dit punt beweegt. In de rust stand is het zo dat de regelklep bij 10 in de midden stand staat, dus geen olie naar de pomp en geen olie aflaten. Als punt B door minder kracht dan ingesteld minder ver naar voren is dan de ingestelde waarde bij A zal de regelklep bij 10 achterwaards gaan en olie aflaten. Is het werktuig genoeg gezakt dan zal de kracht op de veer punt B weer naar voren bewegen en de klep weer de neutraal stand aannemen. Gaat het te zwaar dan dal de kracht punt B verder naar voren bewegen en regelklep 10 beweegt naar voren dan zal er olie in de pomp worden gelaten en het wekrtuig wordt geheven tot punt B weer naar links beweegd door de vermindering van de kracht op de veer.

Nu kunnen er diverse zaken fout gaan in dit systeem. De groepen waar we ons op concentreren zijn de pomp, de cylinder, overdruk klep,het veerpakket en het quadrant.
* De pomp. De pomp heeft 4 zuigers en 4 setjes kleppen en een eenrichting klep. Een versleten pomp komt niet gauw voor maar kan gebeuren. De pomp kan middels een revisie set eenvoudig worden gereviseerd. Soms is de regel klep in de pomp , vervangen hiervan is een precisi werkje dat niet voor iedereen te doen zal zijn. De klep wordt overigens om z'n as heen en weer gedraaid middels het klep occilator mechaniek om tegen te gaan dat hij gaat klemmen. Soms is het mechaniek daarvan defect met als gevolg dat de klep af en toe vast geklemt zit. Dat is dan erg lastig maar simpel te herstellen.
* De cylinder. De zuiger hier in heeft zuigerveren net als een zuiger in een motor. Deze willen wel eens breken. Bij vroege trekkers is de afdichting naar het hefdeksel en hefdeksel naar achterbrug met gewone papier pakkingen. Deze willen lek raken dus vervangen. Let op dat je bij de 2 andere bouten van de cylinder een O van het zelfde pakkingspapier gebruikt om de cylinder vlak met het deksel te houden !.
* overdruk klep. Afhankelijk van het bouwjaar zit deze klep op de pomp of in het hefdeksel. Die laatste hefdeksels hebben een stop aan bijde zijden op de rand net boven de achterbrug. De linker stop is de deksel van de overdruk klep. Die laatste is er in twee soorten, een type met een vork en een kogel en een type met een conus.
* Veerpakket . De veer zit over een pijp met in het eind een pakketje vilt ter afdichting van de stang die er binnen door loopt. Dat hele spul rust op een driehoekige plaat welke tevens als trek stop dient voor de stang die daarvoor een kop heeft aan de binnen zijde (dus als je het werktuig op tilt en de topstang onder trekkracht gaat werken). Corrosie, slijtage en soms bruut geweld maken dit onderdeel soms onbruikbaar. Het is wel belangrijk omdat de exacte maat er van invloed heeft op de plaats van punt B en derhalve op Punt A wat het afstellen van het quadrant beinvloed en soms onmogelijk maakt.
* Het quadrant. Omdat de bewegingen aan de bovenkant van de vertikale vork bepalen waar bij de regelklep ongeveer het neutraal punt is moet het quadrant afgesteld zijn om het hele berijk van het quadrant te benutten. Hang een ploeg oid in de hef en til dat op. Met de hendel in de bovenste stand zet je nu de stopper 57mm van de hendel af vast in het quadrant (dus tussen de hendel en de stopper 57m vrije ruimte). Draai de 4 bouten los waar het quadrant mee vast zit. Doe dat zo dat het quadrant wil glijden als je er met een hamer tehen tikt en dus niet kan kantelen, dat zou de afstelling beinvloeden. Laat het werktuig zakken door de hendel langzaam naar voren te bewegen tot het exacte punt waarbij het net begint te zakken. Bij correcte afstelling is dit net waneer de hendel de stopper raakt. Is dit nog vrij van de hendel tik je het quadrant iets naar achter en is het naast of voorbij de stopper dan iets naar voren. Door dit te herhalen vindt je de positie waarbij dit exact in contact met de stopper gebeurt. Qaudrant weer vast zetten en controleren of de afstelling nog klopt.


Als men klaagt dat de hef zakt als de motor wordt afgezet dan klopt dit. Zoals ik reed melde heeft de hefzuiger een stel zuigerveren. Die lekken altijd een beetje door de slot opening van die veren. Echter bij een geheven 2 schaar ploeg zou de tijd tot deze de grond raakt meer dan 5 min. moeten zijn anders mogelijk lekkage op de eerder genoemde pakkingen of gebroken veren. Eventueel kan ook de overdruk klep lek zijn. De versie op de pomp is nieuw leverbaar en kost niet zo veel waardoor vervangen de makkelijkste en beste weg is. De versie in het deksel echter zijn wat ingewikkelder. Deze klep is er in 2 versies. de eerste is een vork welke middels de veer op een kogel drukt die de zaak afsluit tegen een gaatje. Is er in uw trekker zo'n klep gebouwd dan heeft dat als nadeel dat de kogel bij het demonteren soms moeilijk uit het deksel te krijgen is en dat het afblaas gat groot genoeg is om de kogel te vangen of zelfs door te laten waardoor je dan bij de pomp naar een kogel moet zoeken. Het beste is om de trekker met de rechter wielen lager te zetten, het linker inspectie deksel te verwijderen en dan een vinger op het gat te leggen. Dan met een magnetische schroevendraaier de kogel verwijderen als die niet mee kwam met de vork. Een nieuwe kogel is voldoende om deze weer sluitend te maken. De versie met de konus is nieuw leverbaar (het conus deel) en de zitting voor bijde is ook nieuw leverbaar. Voor de zitting is overigens wel een stuk gereedschap nodig om die te vervangen.

Ook de kleppen in de pomp kunnen lekkage hebben en daarmee olie doorlaten waardoor het zakken sneller gaat dan men wil. Om de pomp uit de trekker te nemen moet je eerst de olie aftappen en de aftakas verwijderen. Daarna de regelklep los koppelen van de vertikale arm (via de inspectie luikjes aan bijde zijden). In latere trekkers zit er een aluminium brug tussen de benen van de vertikale vork, neem die dan los. Meet de afstand tussen de benen en zaag een stukje hout af van 8-10mm langer. Dit kantel je tussen de benen van de vork om ze uit elkaar de duwen. Nu kun je de klep afkoppelen en in de pomp drukken. De pomp kan nu uit de trekker. Soms zit die zo vast aan z'n pakking dat je er door een inspectie luikje met een stevig stuk hout flinke kracht op moet zetten om de pomp vrij te krijgen. (wel vangen !!)

Als je last hebt van lekkage kan de klacht ook zijn dat er niet genoeg getilt kan worden, dat je gas moet geven om te tillen en vaak als de zaak warm is wordt het dramatisch erger. Dit is dan meestal duidelijk ernstigere lekkage.

Heel zelden heb je trekkers met een gebarsten stijgbuis in de achterbrug, meestal door corrosie.

Lekkage in de bovenste regionen is soms ook te zien. Til iets op, trekker iets voorover geparkeerd (achterwielen op blokjes), met de inspectie luikjes verwijderd en de motor draaiend. Je kunt nu zien waar het lekt met eventueel hulp van een zaklamp. Als je net achter de pomp in de olie kijkt en je ziet beroering dan hebt je een vroege overdruk klep die lekt.

Gebruik goede olie voor je versnellingsbak/achterbrug/hydroliek. Ververs het elke paar jaar, als je transmissie olie 80W90 gebruikt kan je dat wat rekken naar 4-5 jaar. Ook als je de trekker niet vaak gebruikt zal namelijk toch condens in de olie terecht komen en dat maakt de olie corrosief op den duur. Dat zal dan aan je aluminium legeringen gaan vreten zoals de achterkant van de versnellingsbak en de pomp

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie