zelfbouwen van electrische grondfrees

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
sjoerdb
Berichten: 94
Lid geworden op: di 10 apr 2007 18:42
Locatie: venhuizen

zelfbouwen van electrische grondfrees

Bericht door sjoerdb »

hallo allemaal, ik wil eens gaan kijken wat de haalbaarheid is van het zelf bouwen van een electrische tuinfrees. tussen mijn verzamelde dingen heb ik wat spullen waar ik wat mee kan bouwen.

zo heb ik al:
motor, 3phase 1.1 kw 1400 toeren
frequentie regelaar 1.5 kw 220 volt 1 phase
simpele gegevens van grondfrees

als je gaat zoeken naar het toerental van de freesas dan kom je op verschillende snelheden uit, hieronder een aantal getallen.
toro 175 tpm
kuhn 240 tpm
husqvarna 190 tpm met een 3.2kw/3600tpm motor
husqvarna 300 tpm met een 3.9kw/3600tpm motor


waar wil naar toe werken:
toerental freesas 200 toeren
een werkbreedte die past bij de messen die ik wil gaan gebruiken
hopelijk geeft de motor genoeg vermogen in combinatie met de frequentie regelaar
de frees ophanging op een 3 wielig karretje maken zodat je niet meer met wielen door gefreesde grond rijdt.

gezocht:
oude freesmachine zonder motor of defecte motor dan hoef ik geen aandrijfbak te bouwen
waar kan ik desnoods zelf losse messen aanschaffen?

ik hoor graag of er nog tips zijn of dingen waar ik op moet letten.

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: zelfbouwen van electrische grondfrees

Bericht door Sluismolenaar »

Hey Sjoerd,

Bij 1400 tpm is dat 1400*2*3.14/60= 147 rad/sec (hoeksnelheid), 1100/147 levert dan een koppel van 7.5 Nm (als ik het goed heb). Voor een benzinemotor van 3.2 kW bij 3600 tpm is dat koppel dan 8.5 Nm. Ligt niet zo ver uit elkaar. Toch vraag ik me af of die e-motor in staat is een vergelijkbare (iets kleinere) messenbak aan te drijven dan die Husqvarna met 3.2 kW. Dat je frequentieregelaar meer kW aan kan dan de motor is denk ik wel gunstig, dan is dat geen belemmering. Pas als je regelaar minder amperes (= kW) aan kan dan de motor gaat vragen heb je een probleem.

Voorbeeldje:
Honda FG201, werkbreedte 30-16 cm, frees draait 197 t/min, de motor is 1.3 kW bij 4800 t/min. Lijkt er dan op dat je met 1.1 kW diezelfde freesbak met een breedte van max. 1.1/1.3 van 30 cm = 25 cm kunt laten werken.

http://www.honda.nl/tuin/gereedschappen_tuinfrezen.php

Wel heb je een 380volt verlengsnoer nodig voor jouw frees idee... Vertraging 1400 naar 200 is 1 op 7, da's met een ketting wel te doen denk ik (motorfietsketting, met tandwielen)?

Succes en groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

sjoerdb
Berichten: 94
Lid geworden op: di 10 apr 2007 18:42
Locatie: venhuizen

Re: zelfbouwen van electrische grondfrees

Bericht door sjoerdb »

de regelaar die ik heb is anders dat je denkt, het is een 1 fase regelaar en gebruikt dus 220 volt. dus een goedkoper verlengsnoer voldoet.

complimenten voor de berekening, ik zal eens nazoeken of het klopt maar het wordt goed voor gecijferd. nu maar hopen dat het klopt en dus mogelijk zou kunnen zijn.

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: zelfbouwen van electrische grondfrees

Bericht door Sluismolenaar »

Je hebt een 1 fase frequentieregelaar (220V) en wilt die gaan gebruiken voor een 3-fase motor (380V)??? Gaat toch niet? Als de motor gewoon 220V is moet het wel kunnen denk ik.

Succes,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zelfbouwen van electrische grondfrees

Bericht door admin »

Andreas,

De moderne frequentie regelaars kunnen wel degelijk van 1-fase naar 3-fasen omzetten.
Dit is niet anders dan van de ene frequentie naar de andere omzetten.


Ook kun je een 3-fase motor ombouwen naar 1-fase. Dit kost vermogen en levensduur en koppel.
Een omgebouwde 3-fase motor durf ik echter niet zomaar achter een frequentie regelaar te hangen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Marco55
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 mar 2007 22:51
Locatie: Woudenberg

Re: zelfbouwen van electrische grondfrees

Bericht door Marco55 »

De frequentie regelaar maakt eerst van de wisselspanning een gelijkspanning. Daarna wordt er weer een 3 fase wisselspanning van gemaakt.
De meeste moderne elektrische heftrucks en alle elektrische auto's hebben een 3 fase motor. De motoren zijn dan speciaal gewikkeld voor lagere spanningen. De gelijkspanning van de accu wordt omgezet in een 3 fasen spanning.
Zelf heb ik er ook wel eens aan gedacht om mijn freesmachine om te bouwen naar elektrisch. Maar dan op 24v of 48V accu's. Heb je gelijk wat extra gewicht.

Gr Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

sjoerdb
Berichten: 94
Lid geworden op: di 10 apr 2007 18:42
Locatie: venhuizen

Re: zelfbouwen van electrische grondfrees

Bericht door sjoerdb »

de frequentie regelaar die ik heb is een 1-fase regelaar, dit betekent dat er maar 220 volt voor nodig is.

de motor die ik heb is een 1.1 kw motor 220/380 die in ster of driehoek aangesloten kan worden. om te gebruiken voor 380 volt zal je motor in ster moeten aansluiten. voor gebruik op 220 volt zal je de motor in driehoek moeten aansluiten.

zodoende kan je toch een 3-fase motor op een 1-fase regelaar aan te sluiten.

Plaats reactie