restauratie Massey Ferguson 205

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

hier wil ik dan mijn laatste project voorstellen. Een MF 205 (industrietraktor), origineel was dit een graaf-laad combinatie. Toen wij hem kochten was de retro (kraantje van achter)er af en hing er een groot blok beton aan. Bij ons heeft die nog een paar jaar dienst gedaan om hooi te laden met een balenklem, en om wat te verplaatsen maar sinds we een vervanger hebben voor hem is hij een beetje aan de kant komen te staan voor een tijd en wegens plaatsgebrek de laatste tijd ook nog eens buiten!!! Na alle jaren dienst die hij gedaan heeft verdient hij het wel om een opknapbeurtje te krijgen.

Het bouwjaar is onbekend, vermoedelijk is ie van '62 of '63. De motor is een 3 cilinder perkins A 3.152 en zou 38pk zijn. Deze is wel nog in goede staat, als je aan de sleutel draait slaat die aan en de oliedruk is ook zeer goed. Ik heb de motor uitgebouwd en opengedaan, zoals ik dacht was deze al eens een keertje gereviseerd. Dus nu verder met de versnellingsbak. Het is een 205 dus eentje met omkeerkoppeling. het probleem is nu dat ik hem heel moeilijk in versnelling kreeg (eigenlijk niet zonder kraken) daarvoor gaat de bak dus open. Ik heb zo'n vermoeden dat het het lamellenpaket is dat "plekt" waardoor deze niet stopt met draaien en daardoor krijg ik hem niet in versnelling. De achterbrug moet ook open voor de remmen na te kijken want deze zijn ook slecht. Daarnaast moet ik ook nog een setje achterwielen vinden want hier stonden 2 verschillende wielen in, ééntje was 14.9-24 en de andere was 16.9-28 (niet echt goed voor de differentieel!). Mijn bedoeling is om hem weer terug origineel te maken, maar of ik er de frontlader terug opzet moet ik nog zien ik hem die immers weinig nodig.

updates volgen snel!!!
Bijlagen
Afb0303.jpg
Afb0303.jpg (91.13 KiB) 17135 keer bekeken
Afb0302.jpg
Afb0302.jpg (98.02 KiB) 17135 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Laurens-MF op wo 27 okt 2010 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

nog foto's:
Bijlagen
motorblokDSCI0342.jpg
motorblokDSCI0342.jpg (52.94 KiB) 17134 keer bekeken
motorblokDSCI0341.jpg
motorblokDSCI0341.jpg (53.35 KiB) 17134 keer bekeken
DSCI0343.JPG
DSCI0343.JPG (168.94 KiB) 17134 keer bekeken
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door admin »

Laurens-MF,

Gefeliciteerd. Je bent de eerste en gelijk meer dan 2 foto's. De Pet gaat jou kant op.
Stuur me een email met je adres gegevens.

Leuk te zien dat je een industrie aan het opknappen bent.
Die zie je niet zo vaak. Zelf zou ik het jammer vinden als de voorlader er niet meer op komt.
Echter ik kan me goed voorstellen dat je hem er af laat als je hem niet nodig hebt.

Succes met de restauratie en de rest van het verslag.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

dankjewel!!! Hopelijk volgen er snel meer restauratieverslagen!

Van deze industrie massey fergusons rijden er inderdaad niet meer zo veel rond, nochtans zijn er wel veel van verkocht geweest vroeger. Ik denk eerder dat ze (nog) niet echt gewild zijn bij de oldtimer liefhebbers. Mijn opa had deze ook eerst gekocht voor hem te gebruiken als lader, nu is ie vervangen en aan de kant komen te staan. Ik vind dat hij echt een restauratie verdiend na al die jaren werk dat hij geleverd heeft.

Als er nog iemand iets meer weet over de vloeistofkoppeling en versnellingsbak van deze tractor/graafmachine mag die altijd iets laten horen, ik zit momenteel wat vast met het monteren van de vloeistofkoppeling, (hoe ik de olie ervan kan bijvullen).

mvg,

Laurens
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

De motor is inmiddels terug in mekaar gezet, dus heb ik me maar eens bezig gehouden met de versnellingsbak. Zoals ik al zei gaat het hier niet om een gewone hangeschakelde bak, maar om een semi-automaat met vooruit-achteruit. Op de motor zit dus ook geen drukgroep. In de plaats hiervan zit er een vliegwiel dat maar de helft is van een 'gewoon' vliegwiel van een Perkins 3 cilinder. Hieraanvast zit een vloeistofkoppeling. Op die vloeistofkoppeling zitten 2 gaten met een verschillende diameter zoals dat ook bij een normale dubbele koppeling is. Er dient echter maar 1 as voor de aandrijving, de andere drijft een oliepompje aan dat de versnellingsbakolie rondpomp(deze oliedruk dient o.a. voor de bediening van de vooruit-achteruit). Toen ik de motor van de versnellingsbak heb gescheiden liep alle olie uit de vloeistofkoppeling, en er was nergens een aftapstop of iets dergelijks te vinden op het huis van deze koppeling. Jah, hoe vul je zoiets dan in godsnaam bij? Ik denk dat ik het nu gevonden heb: tussen de 2 assen (1 van de pomp en 1 voor de aandrijving) kan de olie in de vloeistofkoppeling lopen(of deze word erin gepomp). Hierdoor zou dan de vloeistofkoppeling met de versnellingsbakolie werken. Normaal gezien zit hier ATF-olie in, maar volgens mij heeft er iemand ooit gewone olie in gedaan waardoor de lamellenkoppeling (deze zit in de bak en zorgt ervoor dat er een as in de bak stopt met draaien zodat je kan schakelen) is gaan "plekken". Ik heb het lamellenpakket eruit liggen en alle ringen hebben nog genoeg groeven erin, dus deze kunnen zeker nog dienen. Ze plekken nogal aan mekaar, dus mijn vermoeden klopte. Ik denk alle schijfjes eens zuiver te maken en dan zou het moeten gaan.
Bijlagen
Dit is het rijpedaal, hiermee bedien je de versnellingsbak en kies je voor vooruit of achteruit te gaan
Dit is het rijpedaal, hiermee bedien je de versnellingsbak en kies je voor vooruit of achteruit te gaan
versnellingsbakonderdelenAfb0324.jpg (133.76 KiB) 17077 keer bekeken
versnellingsbakonderdelenAfb0332.jpg
versnellingsbakonderdelenAfb0332.jpg (121.61 KiB) 17077 keer bekeken
versnellingsbakonderdelenAfb0333.jpg
versnellingsbakonderdelenAfb0333.jpg (95.36 KiB) 17077 keer bekeken
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

De versnellingsbak staat weer terug in mekaar. Het opbouwen ging zelfs veel beter dan ik had gedacht. En zoals ik al dacht: overal zat er 'te dikke' olie (gewone i.p.v. ATF olie) tussen de schijven waardoor alle schijven aan elkaar plakten. Het heeft mij drie volledige dagen werk gekost, nu maar hopen dat het resultaat goed is. Ik heb alles eens van dichtbij kunnen bestuderen. Zo werkt het volgens mij:

Op de ingaande as (price-as)van de bak zitten 2 lamellenpaketten. De één draait in de tegenrichting van de ander, hiervoor zorgen de assen die je foto ziet(met wit aangeduid). Het oliepompje hangt vast aan een stuurventiel (dit ventiel wordt bediend door het voetpedaal). In de ingaande as v/d bak zitten allemaal oliekanalen die zijn afgescheiden van mekaar met segmentjes. Wil je bv. vooruit rijden, dan bedien je met de voet het pedaal dat op zijn beurt het stuurventiel bedient. Het stuurventiel laat nu de oliepomp olie in één bepaald kanaal van de price-as pompen. dit kanaal komt uit in één lamellenpakket, waardoor de lamellen komen vast zitten door de olie. wil je achteruit rijden, dan pomp je olie in het andere lamellenpakket. doordat deze in de tegengestelde richting draait rij je dus achteruit. Als je je voet van het pedaal haalt, stop je met olie naar de lamellen te pompen en beginnen ze terug vrij te lopen.
Dit gebeurde eerst niet bij mij omdat er overal dikke olie tussen zat die niet meer tussen de lamellen uit kon waardoor de uitgaande as bleef meedraaien en dan kun je hem niet in versnelling krijgen.

deze versnellingsbak is echt slim opgebouwd als je het allemaal zo ziet en was voor begin jaren '60 zijn tijd zeker ver vooruit ;)
Bijlagen
Afb0334 bewerkt.jpg
Afb0334 bewerkt.jpg (74.48 KiB) 17047 keer bekeken
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

Deze week heb ik nog eens wat kunnen verder werken aan de MF. omdat ik nog steeds wacht op een dichting voor het oliepompje van de versnellingsbak, heb ik de vooras al terug aan de motor gezet en de versnellingsbak tegen de achteras. Als ik nu nog een dichting heb kan die terug dicht.
De remmen moeten nog vernieuwd worden in de achteras en nieuwe dichtingen erin. Ik ga er ook een lift en aftakas opbouwen. Deze waren niet meer aanwezig doordat je ze toch niet kon gebruiken met het contragewicht wat eraan hing. Normaal gezien zijn al deze MF's af fabriek voorzien van een lift, ook al kon je ze niet gebruiken. Het probleem is wel dat de lift en aftakas alleenmaar werken als je het rijpedaal intrapt. Maar omdat ik de lift niet zo heel veel hoef te gebruiken is dat niet zo'n groot probleem. En ik moet nog andere achterwielen vinden.

Foto's:
Bijlagen
205DSCI0383.jpg
205DSCI0383.jpg (80.83 KiB) 16981 keer bekeken
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door fergie »

Hello Laurens,

Al sinds TE tijdperk waren de industrie versies zonder lift te bestellen en vanaf de 100 serie zal dat eerder standaard niet geleverd zijn dan wel. Dus dat deze geen lift heeft is zeer aanemelijk orgineel.

groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

@Fergie: mijn opa heeft vroeger met zo ene gewerkt ook een graaf-laad combinatie en daar stond ook een lift op, die nooit werd gebruikt (kon ook niet worden gebruikt). Hij heeft zelfs ooit bij een MF-dealer een lift gekocht die op zo'n graafmachien stond voor op z'n MF 65 te zetten, deze lift was ook nooit gebruikt geweest.

En de platen die erop stonden in de plaats van de lift en aftakas waren zelf gemaakt, dat kun je er duidelijk aan zien. Deze tractor heeft ook nog bij een boer gewerkt en die had er een groot stuk beton aangegoten tegen de kader van de kraan die er normaal op heeft gestaan. Volgens mij heeft die ook de lift en aftakas eraf gehaald omdat die nog als nieuw waren en heeft die misschien ergens anders voor gebruikt.
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik ben ook al jaren bezig met een 205, komt steets wat tussen..

Die van mij heeft een hefdeksel maar alle gaten zijn dichtgelast.

olie verversen vloeistof koppeling;

1 breng de motor op werktempratuur, stop de motor.
2 neem de 2 aftappluggen weg op het af te tappen, de voorste zit een magneet aan, goed schoon maken.
3 neem het filterhuis weg en vernieuw het filterelement. vergeet niet om de stalen steun uit het oude filterelement in het nieuwe filterelement te plaatsen.
4 monteer de aftappluggen.
5 vul donax t6 tot aan de vulopening en monteer de vulplug.
6 laat de motor 1 min stational lopen.
7 stop de motor en vul het weer bij tot de vulopening.
8 monteer de vulplug en laat de motor 5 min 1200 toeren lopen
9 weer controleren en zonodig bijvullen.

De aftekas draai als je vooruitreidt rechtsom en achteruit lingsom.

mvg hans eshuis

p.s Ik heb al stikkers laten maken roberd brand in tubbergen heeft ze misschien nog op voorraad.
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

hallo,

bedankt voor de uitleg. Ik heb mijn vloeistofkoppeling uitgebouwd omdat ik een nieuwe dichting op het oliepompje moet zetten. Ik dacht om deze bij het monteren al half te vullen zodat die niet te lang zonder olie moest draaien of is dat niet nodig? Voor in de versnellingsbak/vloeistofkoppeling (staan toch in verbinding met mekaar) heb ik gewone ATF-olie (weet niet welk merk) dat zal ook wel goed zijn zeker?

dat de aftakas andersom draait had ik al ondervonden, maar deze moet toch niet veel aandrijven op de aftakas dus dat is niet zo'n probleem. En de hef+aftakas werken enkel als je het rijpedaal intrapt.

mvg Laurens
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door hans eshuis »

hoi

De koppeling en versnelingsbak/hef zijn niet een geheel.

In de bak en hef moet gewone olie. In de koppeling heb ik van die rode tramsmisie olie gedaan.

Ik heb nog een orginele werkplaats /onderdelen boek over als je intrese hebt mail maar.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

Bedankt maar ik heb deze boeken al.

De versnellingsbak(het deel van de lamellenkoppelingen) en vloeistofkoppeling werken met dezelfde olie(ATF) en de achterbrug (+de tandwielen van de versnellingen) en hef werken op dezelfde olie (sae 40 ofzoiets) zo bedoel je het toch?

mvg Laurens
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

hallo allemaal,

Na een lange tijd heb ik nog eens wat kunnen werken aan de MF. Ik heb hem nu terug volledig opgebouwd. Gisteren was het zo ver om de eerste testrit te maken nadat de versnellingsbak open is geweest. En wat schakelt die beter dan vroeger :D maar het is nog niet perfect, soms moet je even de achteruit intrappen voor de versnelling te krijgen maar het is te doen. Ik kan nu zelfs schakelen als ik aan het rijden ben wat anders niet mogelijk was. Even is er gedacht om te stoppen met dit project omdat deze tractor zo zonder frontlader niet echt veel nut heeft. Maar dan is er toch maar beslist om verder te gaan, maar enkel als de frontlader er terug opkomt. Ik kan niet veel doen met de frontlader maar die is er toch. Een graafmachine zonder lader heeft immers ook geen nut :) . En er moeten toch dringend andere banden op!!! Dit is ook niks, het is slecht voor de diff en ik blijf in het kleinste beetje modder steken.

foto's:
Bijlagen
Afb0364.jpg
Afb0364.jpg (94.75 KiB) 16759 keer bekeken
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Laurens-MF
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 19:29

Re: restauratie Massey Ferguson 205

Bericht door Laurens-MF »

hallo,

We hebben de laatste tijd niet stilgezeten,er is weer heel wat "veranderd" aan de MF. Na nog een aantal testritten gedaan te hebben met de semi-automatische versnellingsbak is er toch maar beslist om niet verder te werken aan een graafmachine, maar om terug te gaan naar een 'landbouw'. Niet alleen omdat het schakelen niet echt optimaal werkt maar ook omdat je er niet veel mee kunt doen met deze versnellingsbak. Deze is echt gebouwd om snel van rijrichting te veranderen, een lift en een aftakas kun je daar slecht mee laten werken. Omdat er bij ons toch nog wel hier en daar mee gewerkt moet worden hebben we een nieuw vliegwiel en een nieuwe drukgroep gekocht. We hebben de 3cilinder Perkins in onze rode MF35 gebouwd. Deze wordt nog regelmatig gebruikt voor allerlei werkjes van aardappels sproeien tot hooi in rijen harken. Doordat deze zijn 4cilinder versleten is en nu na de winter plots niet meer wilde starten hebben we maar gezegd dat we er de 3 cilnder in liggen, deze start immers altijd en is gereviseerd. Sommigen zullen het er wel niet mee eens zijn dat we er geen graafmachine van maken, maar wat ben je nu met een tractor als je er toch niks mee kan aanvangen?

Vandaag vond de eerste testrit plaats met het nieuwe vliegwiel, wat een verschil tegenover de oude 4 cilinder :D deze 3 cilinder is een stuk heviger dan de oude en hij maakt volgens mij ook meer toeren. Nu loopt het MF'je (ook door zijn hoge wielen) rond de 30 km/u.

mvg,

Laurens
Bijlagen
Afb0384.jpg
Afb0384.jpg (91.63 KiB) 16658 keer bekeken
Afb0376.jpg
Afb0376.jpg (84.4 KiB) 16658 keer bekeken
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Plaats reactie