C.A.V Brandstofpomp

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
samanj
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 jun 2010 8:22

C.A.V Brandstofpomp

Bericht door samanj »

Hallo,
Heb tefje staan uit 1956 met cav brandstofpomp.
Is een 4 cil.
Draait enorm veel toeren als ik hem start. Ben bang dat ie stuk draait.
Vacuumleiding is in orde en zit er op.
Kan het zijn dat het membraam stuk is?
Heeft er iemand tekeningen van zo'n pomp?
Dan kan ik hem namelijk opendoen om te kijken of het membraam stuk is.
Bij voorbaat dank, John

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door fergie »

Hello John,

Testje : Neem de vacuum leiding los (uiteraard met de motor uit). Trek de stopknop volledig uit en slauit dan de nippel af met een vinger. Laat de stop los. Met een goed membraam veert de stop iets terug om dan te stoppen. Als hij gewoon helemaal terug gaat naar de normale positie al dan niet snel is de houdbaarheids datum van het membraam wel overschreden.

Vervangen is simpel. Aan de pomp zit een hendel die met het gas mee beweegt. Die zit in een klein huisje dat met 2 gleufkop boutjes vast zit. Voor het gemak draai ik die er even af. De membraam zit in het volgende stuk, dat zit met 4 gleufkop boutjes vast. Let op, meestal klemt dit huis en bij het los tikken zie je dan een veer weg vliegen, zorg dat je die niet kwijt raakt. Membraam vervangen is verder een kwestie van een splitpin er uit maar da's wel even lastig door weinig ruimte. Verder in omgekeerde volgorde weer monteren maar voor je de pijp aansluit bovenstaande test even doen om te controleren dat er geen lekkage is.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

samanj
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 jun 2010 8:22

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door samanj »

Hoi,
Bedankt ga dit morgenavond even testen laat het resultaat zo snel mogelijk weten.
Gr. John

samanj
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 jun 2010 8:22

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door samanj »

Hoi Rene,
Het is zeker het membraam. Heb het testje uitgevoerd en stopknop schoot gelijk terug.
Daarna het spul gedemonteerd en zag dat de membraam volledig verweerd was.
Heb gelijk een nieuwe besteld.
Wat ik nog wil weten:Moet ik de spullen terug monteren met vloeibare pakking of moet
ik zelf een nieuw pakking snijden?
Zit er in deze brandstofpomp olie? Zo ja, hoe moet ik deze peilen en eventueel bijvullen?
Alvast hartstikke bedankt,
Gr. John

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door fergie »

Hello John,

Voor zover ik me kan herinneren past de metalen ring om het membraam goed genoeg klem in het huis om zonder verdere afdichting te werken.

Ja, er hoort motor olie in de pomp. Ook is het de bedoeling dat de pomp regelmatig wordt "afgetapt". Daartoe zit er een kraantje op. Diesel zal namelijk ook bij een goede pomp langs de plunjers geraken en in dit geval in het cartertje terecht komen. Omdat diesel drijft op olie tap je dit af en toe af door voordat je de motor gestart hebt die dag even de kraan los te draaien. De diesel loopt dan van de olie af.

Olie bijvullen doe je door het dekseltje te verwijderen dat boven de kraan zit. (2 gleufkop boutjes). Je giet dan olie om de veren heen en dat zal langzaam in het carter lopen. Ik heb de olie eerst verwarmd in een blikje, dan is het zo dun dat het makkelijker door de kleine gaatjes wil. Giet het aan een kant er in zodat de andere kant vrij blijft voor de lucht die er dan uit wil. Na het vullen draai je de kraan weer los en wacht tot het druppelen stopt, dan is het weer op het bedoelde pijl.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

samanj
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 jun 2010 8:22

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door samanj »

Bedoel je het plaatje dat ongeveer 10x5cm is?
Er zit namelijk geen kraantje op mijn pomp.
Ik denk dat ze daar gewoon een bout in gedraaid hebben.
Weet jij waar ik zo'n nieuw kraantje kan bestellen?
Gr.John

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door fergie »

Hello John,

Dan leggen we het anders uit. Uitgaande van de 4 uitgaande leidingen, daaronder zit een schuin vlak, daaronder zit het bewuste plaatje. Op het vlak daaronder moet normaliter een kraantje zitten. Ik heb geen idee wat voor soort draad er in zit, zal ik eerst eens moeten kijken. Kan zijn dat ik nog zo'n kraantje heb maar dat weet ik pas zeker als ik het ding vast heb.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

samanj
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 jun 2010 8:22

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door samanj »

Hoi Rene,
Bedankt voor de info, ga er zo snel mogelijk mee aann de gang.
Kraantje vindt ik nog wel.
Hartstikke beadnkt, Gr. John

samanj
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 jun 2010 8:22

Re: C.A.V Brandstofpomp

Bericht door samanj »

Hoi Rene,
Hij loopt weer als een zonnetje.
Nogmaals bedankt.
Heb nog een nieuw onderwerp m.b.t. de hefinrichting.
Wellicht weet jij daar ook wel iets van.
Gr, John

Plaats reactie