Pakkingen wat,waar,hoe en waarom

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Pakkingen wat,waar,hoe en waarom

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Een stukje over pakkingen !. Er word van alles over gevraagd dus dacht ik dit eens op een rijtje te zetten.

Pakkingen kunnen verschillende functies hebben :

1- afdichting
2- isolatie, zowel electrisch als thermisch
3- als shim fungeren.

1 hoeft geen nadere uitleg naar mijn mening, 2 bijvoorbeeld in startmotoren (met name de relais) en tussen carburatuer en spruitstuk voor thermische isolatie. 3, de shim functie zie je in versnellingsbakken en andere dingen waar er pakkingen tussen lagerhuizen en behuizing zitten die invloed hebben op de lagerspeling.

Een pakking werkt als dichting net als een houten roeiboot. Als je die droog te water gooit zinkt ie als een baksteen. Als je dan na een uur het water er uit hoost blijft ie wel drijven. Waarom ?, het hout is uitgezet omdat het nat is geworden !. Om dus een pakking goed te laten afdichten is van belang :

1- de pasvlakken moeten schoon en vetvrij zijn en zo egaal mogelijk, en exact aan elkaar paralel lopen. Als er te veel oneffenheden in zitten kan het zo zijn dat de pakking niet voldoende uit zet om de ruimtes op te vullen. Strick genomen hoeven de pasvlakken niet eens perfect vlak te zijn, er kan best een bocht in zitten mits bijde maar exact parallel lopen.
2- de pakking moet droog blijven tot alle bouten vast zitten !. Als een pakking gaat lekken heeft een beetje extra aandraaien dus geen zin, dan ben je al te laat.

Veel problemen met lekke pakkingen zijn terug te voeren op :

1- In ons geval vaak ouderdom, de pakking is verzadigd en gaat zweten
2- De pakking werdt nat voordat de bouten aangedraaid waren
3- De pasvlakken waren niet schoon (oude pakking restanten)
4- De pasvlakken zijn beschadigd
5- bij grote pakkingen is bij de montage de pakking niet 100% op z'n plaats gebleven

Tips :

Een pakking namaken kan door een vel pakking papier op het object te leggen en met een vinger of duim langs de randen te wrijven zodat je de pakking licht vouwt. De contouren staan er dan op zodat je dan de pakking kunt uit knippen. Zelfde methode voor de gaten, naderhand met een holpijp makkelijk te maken. Een andere methode is een pakking "kloppen". Dit doe je door het vel op het object te leggen en dan met een hamer onder een hoek van 45º op de randen te slaan. De pakking breekt dan op de rand (wordt dus op die manier geknipt) en heeft exact de vorm van het object. In bijde gevallen is het natuurlijk van belang dat het vel niet verschuift. Gewoon met pen/podlood omtrekken kan natuurlijk ook maar da's meestal niet mogelijk met inwendige randen.

Een grote pakking die niet wil blijven liggen kun je licht insmeren met vloeibare pakking zodat die blijft plakken aan het object. Deze methode is ook handig voor het plaatsen van pakkingen op plekken waar je er slecht bij kunt.

Vloeibare pakking is absoluut niet een vervanger voor normaal pakking papier !. Meestal is er naast de afdichting nog een van de andere functies van toepassing ook al is dat niet meteen duidelijk. Tenzij expliciet vermeld in het werkplaats handboek dus gewoon een pakking plaatsen.

Bij lichte schade aan de pasvlakken zoals krassen die zijn ontstaan door het verwijderen van de oude pakking kan vloeibare pakking worden gebruikt samen met een normale pakking. Gebruik echter ten alle tijden zo min mogelijk van het vloeibare spul.

Gebruik NOOIT vloeibare pakking voor het brandstof systeem !!!!!!!

Zo, da's de eerste versie, ik bedenk er vast nog wel wat bij dus houdt het in de gaten.

Groeten,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie