even weer een korte update.
Deze week een hoop kunnen doen.
Afgelopen maandagavond de dieseltank van de trekker gehaald.
Inderdaad een hele laag drab onderin, dus dat wordt goed schoon maken.
Vervolgens kon ik de verstuivers er uit halen en een klein beetje olie op de zuigers gieten.
Ik had wel zoveel mogelijk met het slangetje naar de kant gemikt, maar omdat er een kamer bovenop de zuiger zit, wist ik niet zeker of het nou aan de zijkant van de zuiger terecht gekomen was of enkel wat in die kamer gelopen was.
Dus daarna met het luchtspuitje wat lucht op de zuiger gespoten om de olie wat rond te spetteren door de cilinder en warempel; bij de laatste zuiger zag ik opeens de koelvin bewegen.
Dat kon maar één ding betekenen; beweging in het blok!
Ik moest hem in het begin even iets helpen, want de v-snaar slipte eerst even, maar daarna kon ik hem prima aan de koelvin ronddraaien.
Dus een hele opluchting dat het blok niet vast zit en ook niet met weerstand op gang gekomen is.
Ondertussen waren ook de laatste onderdelen voor de as binnen gekomen, waaronder nieuwe bouten voor de naafkappen.
En ik had een tooltje laten snijden om de naafmoer goed aan te kunnen draaien en zo de wiellagers netjes af te kunnen stellen.
En in elkaar geknutselt tot een bruikbaar tooltje
En geborgd met een zogenaamde 'spider-ring'
Eigenlijk hebben alleen de lipjes die in de uitsparingen vallen nut, maar anders schuurden ze tegen de binnenkant van de naaf aan, dus ik heb ze allemaal maar omgebogen.
Helaas was ik vergeten de draad voor de naafkappen schoon te maken, dus even met een tapje er door om de rommeltjes er uit te halen.
Aan deze kant kwam er enkel wat oud vet uit.
Tot mijn schrik begon de tap in de andere naaf iets te snijden, dus het kan zijn dat ik daar door een andere schroefdraad heen gesneden heb.
Omdat dat dan in de eerste naaf ook gebeurt zou moeten zijn en omdat het soms lastig is om dan aan de juiste (vermoedelijk amerikaanse bouten te komen) heb ik toch maar doorgesneden, maar het zit me toch niet zo lekker.
Ik kon de bouten wel goed vast trekken, dus dat stelde wat gerust.
En vervolgens was de as eigenlijk klaar!
Dus toen de as goed ontvet en nog een keer overgespoten met primer, meer als hechtlaag, omdat de eerste laag er al weer een heel poosje op zit.
En toen nat op nat de laklaag er overheen.
En de kapjes boven de naven er op geschroeft en nog iets bijgespoten, een heel ander gezicht zo!
Dit is een tijdelijke laag, als straks de trekker helemaal goed en lekvrij is, zetten we hem nog een keer in een definitieve lak.
Ik had bij Kramp een paar spuitbusjes MF Zilvergrijs besteld, maar ik vind hem wel erg fel en licht uitvallen.
Misschien dat het in het daglicht wat mee valt, maar volgens de tabel hier op de site zou hij dezelfde kleur moeten hebben als de grill.
Ik ben bang dat hij er straks zo uit komt te zien:
bron: tractorfan.nl
Terwijl hij in de folders hier op de site toch mijns inziens een meer bronzen tint heeft:
Of zit ik er nu naast?
To be continued..