Boutmaat Koppelingshuis/motor

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
jandirk
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 18:37

Boutmaat Koppelingshuis/motor

Bericht door jandirk »

Hallo

Ik ben mijn schukkenmaaibalk aan het monteren aan de tef.
De voorste bevestigingsbeugel komt vast aande bouten van het koppelingshuis.
Dit zijn de bouten ter plaatse waar je de trekker in tweeen kan halen als je de koppeling wilt vervangen.
NU zijn enkele van de tapgaten voor deze bouten aardig slecht en deze wil ik graag repareren (helicoil)
Ikeet echter niet de originele boutmaten.

Volgens mij is het UNC. Weet iemand dit?

vr. bedankt

JanDirk

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Boutmaat Koppelingshuis/motor

Bericht door fergie »

Hello Jandirk,

Is inderdaad 7/16 UNC, er zitten op enkele uitzonderingen na alleen UNF en UNC draad in de trekker. Om het goed te doen zul je de motor van de bak moeten schijden, anders moet je het gat in de motor ook weer opboren om de helicoil er door te krijgen.

Overigens is een maaibalk een van de meest voorkomende redenen van defecte draad in de bak. Om twee redenen, de alu-legering waar de bak van gemaakt is corrodeerd snel als je de bouten niet voorziet van een anticorosie middel (duralac) en het rammelen van de balk.

De mijne had alle 8 bouten die zo'n maaibalk omhooghouden erg slecht (3 maten groter tappen zonder boren was geen probleem.

Afbeelding

(groter getapt)

Afbeelding

Bouten er in met loctite

Afbeelding

Geboort en op de orginele maat getapt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

jandirk
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 18:37

Re: Boutmaat Koppelingshuis/motor

Bericht door jandirk »

rene,

Bedankt voor je antwoord.
Ik hoef het blok toch niet te splitsen om opnieuw te tappen en/of te helicoilen.

Wat stel jij voor om naar welke maat te tappen?
Wel of geen helicoil?
Is het ook mogelijk om naar Metrisch draad te gaan? Dit is eenvoudiger en beter verkrijgbaar.

Bedankt weer.

JanDirk

P.s. de schudder die ik van je heb overgenomen, draait als een trein.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Boutmaat Koppelingshuis/motor

Bericht door fergie »

Hello Jandirk,

Als je het gat in het motor blok ook wat groter boort niet. Als je dat niet wilt zul je moeten splitsen.

Op zich zou je een helicoil kunnen plaatsen of optappen naar de volgende (1/2") UNC draad. Metrisch raad ik af omdat dat minder grove draad is en grof is nou net wat je in aluminium moet hebben.

Groetjes,

René.

PS. Dat deed ie bij ons ook, veel plezier er mee !.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie