Aanhangers aan een TE-20/35 trekker

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Aanhangers aan een TE-20/35 trekker

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Het trekken van een aanhanger is een vraag die nogal eens wordt gesteld in een of andere vorm. Voor het trekken van aanhangers zijn er diverse opties en dat hangt af van het soort aanhanger en het gewicht in beladen toestand. Dat komt omdat de TE/35 klein en relatief licht zijn. Een TE weegt van 1080 tot 1250 Kg en de 35 van ca 1370 tot 1450 Kg. Het is ook een trekker met een hoogte van de achteras die problematisch is voor sommige toepassingen.

Door het lage gewicht van de trekker is het type aanhanger voor zware lading bijvoorkeur een gedragen type ,dus as achteraan geplaatst en beste druk op de trekhaak. Daardoor wordt de trekker effectief zwaarder naar gelang belading. Echter voor dit doeleind is eigenlijk maar een punt op de trekker het juiste koppel punt ,dat is onder de achterbrug. Reden daarvoor is dat een punt verder naar achteren meer druk van de voorwielen haalt door het hefboom effect. Hoger aan de trekker geeft kans op het achteroverslaan bij zwaar trekken, onderaan juist het omgekeerde. Reden dan ook dat de ferguson kipper middels een optrekhaak wordt gekoppeld op dat punt :

Afbeelding

Dit is mijn TEF bij het dumpen van 2 kuub zand (ca 1800Kg per kuub + trailer gewicht = ca 4T). Hoewel deze combinatie goed stabiel rijdt zijn bij dit gewicht de remmen wel behoorlijk aan de krappe kant te noemen. Bij 3T (1,5 Kuub) lading op de tweede run ging dat toch een stuk beter.

Wil je een 4 wielige wagen trekken komen er nog andere krachten bij kijken. In het kader van gewichts overdracht tijdens het remmen zou het ideaal zijn dat een deel van de krachten extra druk(gewicht) op de achteras van de trekker te krijgen. Daarvoor zou de trekstang (dissel) vanaf de aanhanger gezien iets omlaag moeten lopen richting trekker. Op de trekker is uit oogpunt van de diverse krachten het ideale trekpunt op hoogte van de achteras. Dat geeft zowel voor (op)trekken als remmen de meest stabiele combinatie. Trekgewicht zou hierbij niet meer dan 2x het gewicht van de trekker moeten zijn. Vooral bij remmen in een bocht is dat al aan de zware kant qua stabieliteit, de lading wil de achterkant dan al behoorlijk wegdrukken. Trekpunt hoger dan de achteras geeft kans op achterover slaan bij zwaar trekken (lees je moet de wagen over een hobbel trekken) en bij remmen wordt de achterkant opgetild. Bij een lager trekpunt heb je voornamelijk geen tractie omdat de achterbrug dan wordt opgetild bij het trekken.

Gebruik van auto aanhangers : Dat gaat heel best met een kogel in de gatenbalk met de gatenbalk op hoogte vastgezet middels de daarvoor bedoelde verstelbare stangen zoals die bij de trekker werden geleverd. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit voor zware toepassingen het nadeel heeft de voorwiel druk tijdens remmen behoorlijk te verminderen. Dat kan in een bocht voor gevaarlijke situaties zorgen omdat de kracht die de achterkant van de trekker om wil duwen dan ook behoorlijk groot is. Beter gaat het met een zwaaihaak met daarop een kogel geschroefd. De afstand tot de achterzijde van de trekker is dan veel korter zodat alle nadelen hierboven behoorlijk kleiner worden. De zwaaihaak is tegenwoordig weer als imitatie leverbaar voor de 35. Voor toepassen op een TE moet er een gat in de montage plaat worden geboord voor de aftap plug die de 35 daar niet heeft maar verder past die op een TE prima. De 4 gaten voor montage van de zwaaihaak zitten reeds in de achterbrug en hebben voor zowel de TE als de 35 hetzelfde patroon.

Als laatste optie is er de trekhaak gemonteerd op de gaten in de achterbrug voor de optrek/zwaaihaak. Dit is nog beter als een zwaaihaak met kogel omdat dit een geheel starre konstructie is. Hoe korter achter de trekker hoe beter natuurlijk. Echter hoe korter hoe groter de draaicirkel is, je kunt dan minder krap de bocht om. Voorl bij een V-dissel is dat niet handig. Voor de kipper met z'n koker is het overigens niet echt een beperking gebleken, althans niet voor mij. Dit is ook zeer eenvoudig te maken en mits voldoende stevig materiaal gebruikt wordt ook zeer stabiel.

De gaten in je achterbrug zijn voorzien van 5/8" UNC en de tapeinden UNC/UNF en de UNF moeren daarvoor zijn net als de zwaaihaak volop leverbaar. Het gebruik van bouten beveel ik niet aan, de UNF draad op de tapeinden geeft een veel hogere druk en dat zit dus veel beter vast.

groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie