Veiligheid !!

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Veiligheid !!

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Ons wereldje is er een waar we normaal geen ongelukken beleven, het is toch maar hobby !. Niet helemaal dus. Er is in Engeland gisteren een dodelijk ongeval gebeurt op een tractor show. Het times artikel kun je hier lezen : http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 851782.ece

Reden hiervoor is eigenlijk simpel, als je even mee denkt is dit makkelijk te begrijpen en dit had niet hoeven te gebeuren. Op de foto staat de vrachtwagen waar de heer zijn field marshal op wilde rijden. De oplettende kijker kan zien dat de zaak naar links aflopend op een lichte helling staat. Ook kun je zien dat zowel vrachtwagen als de oprij platen niet zijn voorzien van randen om afschuiven te voorkomen. Aangezien het geregend had heeft meneer tractie verloren toen de achterwielen het houten deck berijkten en is naar links weg gegleden. Achterwielen naast de oprij platen gezakt en het moment heeft de trekker vervolgens achterover gekiept. Aangezien die trekker zo'n 4 ton weegt had hij geen schijn van kans ,maar ook een TEF is met 1300 Kg niet licht genoeg om hem even uit je kleren te kloppen.

het blijkt dat in dit geval (volgens omstanders) de trekker grip verloor op het hout, terug gleed en op de oprijplaten weer gripvond. De een-cylinder motor heeft vervolgens met z'n stuiterende werking de zaak achterover gekatepulteerd. Had dit een TE geweest zou die waarschijnlijk niet achterover gegaan zijn tot de trekker zijdelings was weg gegleden tot naast de oprijplaten. Evengoed blijft dit een tragisch geval

Het oude gezegde DENK VOOR JE DOET is hier zeker weer van toepassing. Er zijn in dit geval twee dingen belangrijk die hem hadden kunnen redden. Het eerste is materiaal, randen aan de bak van de vrachtwagen en oprij platen hadden de zaak weer recht achteruit veilig op de grond gezet. Het tweede is nog simpeler, vrachtwagen met de neus heuvel af parkeren. Helling wordt minder stijl en als de trekker zijdelings vlak staat glij je niet weg. en in dit geval was het hout te glad dus had er een vorm van gripverbetering op moeten zitten, bijvoorbeeld traanplaat of zo

Doe mij een plezier en bedenk dat je met grote gewichten bezig bent en dat je dat moet behandelen met het respekt dat het verdiend, er hoeven namelijk geen dooien te vallen !.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie