Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
jens
Berichten: 96
Lid geworden op: di 12 aug 2008 13:56
Locatie: Belgie (Oost-Vlaanderen)

Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door jens »

Hoi, iedereen
Ik heb thuis een tuinfrees staan (wou niet starten,er was geen ontsteking maar is ondertussen gefixt)
nu heb ik het volgende probleem de motor start, loopt naar volle toeren en valt vervolgens uit.
heb de carburator eens uitgespoelt met benzine en daarna uitgeblazen met perslucht.
maar blijft het zelfde volgens mij staat de carburator niet goed afgestelt (lucht/benzine mengsel)
maar meestal zijn er 2 stelschroefjes een H,L en ook nog eentje voor stationair toerental(bij mij in oranje omcirkelt).maar hier staat er maar eentje(groen omcirkelt) ik denk het luchtstelschroefje.hoe moet ik deze afstellen en wat moet ik doen met dat naaldje(grijs omcirkelt) die zit in de hoofdsproeier(gele lijn)ook lekt hij voordurend benzine alleen bij draaiende motor niet(hij lekt waar het blauw omcirkelt is,er is daar wel een gaatje maar snap niet wat die benzine daar komt doen. Als er hier iemand meer over weet hoor ik het graag.
groetjes jens
Bijlagen
carburator briggs en stratton.JPG
carburator briggs en stratton.JPG (43.05 KiB) 33497 keer bekeken
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door g grootheest »

hoi jens

als je mij het model nr type nr en code door geef per mail.

nummers staan op de kap waar het aantrekmech. opzit

dan kan ik jou de afstel gegevens zo doormailen

mvg gerard
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door fergie »

Hello Jens,

Als hij lekt op de plek die blauw is aangegeven is de vlotter niet goed. Dat wil zeggen dat ie overstroomd. Mischien is de drijver lek of de naald sluit niet goed af op de zitting. Kan ook een verbogen vlotter arm zijn.

Carburatuers met een L en H sproeier zie je op kleine 2 takt motortjes als ketting zagen en motorzeis achtige dingen. Meeste 4 takten hebben een hoofdsproeier die meestal niet verstelbaar is en een startionair sproeier met instelbare lucht compensatie. De rood aangegeven schroef is de stationaire luchtschroef, de grijze de hoodsproeier. de groene is de stationair aanslag voor de gasklep en het blauwe de ontluchting en afvoer voor teveel brandstof zoals je nu hebt.

Ons TEDje heeft die afvoer/ontluchting verstopt zitten dus als die weer eens overloopt moet ik de aanzuigbuis los halen om van het benzine overschot af te komen....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

jens
Berichten: 96
Lid geworden op: di 12 aug 2008 13:56
Locatie: Belgie (Oost-Vlaanderen)

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door jens »

Hoi,René
Ik had de carburator eens uit elkaar gemaakt om hem eens uit te blazen met perslucht
en bij het uitdraaien van de hoofdsproeier zag ik dat hij los zat en dat hij wat krom stond heb hem vast gezet en alles bleek goed tepassen.misschien zou ik beter eerst eens proberen hem goed af te stellen want als ik de groene bout indraai vermindert of stopt het lekken.... En hoe kan ik weten wat er mis is met die vlotter? (de motor draait soms wel maar dan valt hij uit door het gas brengen naar stationair)

groetjes jens
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door fergie »

Hello Jens,

Nog even exact, Ik ben wat kleuren blind (zoals de meeste echte jongens !).

A= hoofdsproeier
B= Startionaire lucht compensatie
C= Startionair toerental

Als je A helemaal dicht moet draaien om het lekken te stoppen is het vlotter systeem niet goed. Of de naaldklep sluit niet of de vlotter(drijver) is lek of de hevel waar die vlotter aan hangt is krom. Resultaat is dat de zaak blijft door lopen als een WC dat ook kan. Dat betekend dat de motor alleen blijft lopen op vol gas, anders krijgt hij namelijk veel te veel brandstof en geen of nauwelijks lucht.

Vlotter systeem controleren door :

Vlotter incl arm en naald verwijderen. Controleer of het puntje van de naald nog veerkracht heeft als die van rubber is. Is die van vol metaal moet ie mooi glad zijn, een kerf rondom is meestal niet best. Controleer de afdichting. Blaas op de brandstof inlaat terwijl je licht met een vinger op de naald drukt. Sluit ie nu netjes af dan controleeren we de vlotter. Schuden en luisteren of hij niet klotst. Klotst het ding dan zit er benzine in en dus is hij lek. Klotst hij niet dan is er alleen nog de hevel waarmee de klep(naald) wordt bediend over. Bekijk die goed, is hij ergens verbogen ?. Tevens de pin waarom deze scharniert spelingsvrij ?. (zitten vrij losjes normaal maar moet niet extreem zijn). Houd de carburatuer met de naald en vlotter gemonteerd eens op de kop. Hevel horizontaal ?. Indien niet teveel speling of verbogen (meestal , soms ook niet maar kijk dan goed of de zaak nog recht is)

Groetjes,

René.
Bijlagen
BenScarb.jpg
BenScarb.jpg (42.63 KiB) 33389 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

jens
Berichten: 96
Lid geworden op: di 12 aug 2008 13:56
Locatie: Belgie (Oost-Vlaanderen)

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door jens »

Hallo,René
ik heb vanmiddag eens naar de carburator gekeken het puntje van de naald
ziet er goed uit maar het is wl gemaakt van hard plastic, heb eens geblazen het het dicht goed ook de vlotter is lekvrij maar wel wat speling op de hevel maar volgens mij binnen de norm, is niet verbogen maar als ik de boel op de kop hou staat de vlotter wel scheef (zie foto)
groetjes jens
Bijlagen
PICT4142.JPG
PICT4142.JPG (75.6 KiB) 33367 keer bekeken
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door fergie »

Hello Jens,

Zou dan slijtage moeten zijn of het armpje is toch licht verbogen. Buig de hevel zo dat de vlotter horizontaal komt. Zoals het nu is moet de benzine te hoog komen om de klep te sluiten. Voor die stand berijkt is loopt het er via de sproeier al uit en komt het dus ook nooit zover.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door g grootheest »

hoi jens

als je de sproeier buis niet hebt gedemonteerd alvorens de carberateur uit elkaar te halen dan klopt het dat hij benzine lekt je vlotter bak is beschadigd en sproeier buis is krom.
ik heb dit al vaker meegemaakt dat ze de sproeier buis vergeten.
probeer om de beschadeging weg te halenen een nieuwe pakking monteren dan is je lekkage waarschijnlijk weg.
let op ik heb ook al eens gehad dat de sproeier buis gebroken was.

groetjes gerard
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

jens
Berichten: 96
Lid geworden op: di 12 aug 2008 13:56
Locatie: Belgie (Oost-Vlaanderen)

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door jens »

Hoi,
ik heb alles gemonteerd en ik start hem op shoke dan draait hij gewoon stationair
bij de shoke open zetten maakt hij zo'n dom geluid en slaat hij uit maar ik kan hem
continu laten draaien op de shoke vanaf hij wat teveel lucht krijgt valt hij uit
(kan dit ook liggen aan die kromme sproeier buis?)
oh ja, heb je soms de afstelling gevonden of kan ik hem makkelijk afstellen op gehoor.

groetjes jens
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door g grootheest »

ja als ik het zo lees is je sproeier buis niet goed (hetzij krom of gebroken)
daarom loopt hij alleen op de choke en waarschijnlijk nog redelijk goed ook.
je kun hemook opgehoor afstellen maar dan moet hij niet op de choke lopen en je luchtfilter moet gemonteerd zijn (sommige proberen het zonder luchtfilter en doen ze het filter erop loopt ie weer slecht)
je lucht mengsel schroef stel je zo dat als de motor halfgas loopt de motor mooi egaal loopt. te ver open of dicht hoor je gelijk.

maak anders een duidelijke foto van je sproeier buis en binnen zijde carberateur.

groetjes gerard
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

jens
Berichten: 96
Lid geworden op: di 12 aug 2008 13:56
Locatie: Belgie (Oost-Vlaanderen)

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door jens »

Hoi,Gerard
Heb mijn sproeierbuis recht kunnen plooien maar heb nog geen foto kunnen maken van
de binnenkant van de carburator. waar de startionaire lucht compensatie zit is er zo'n koperkleurig
buisje uitgesprongen (niet erg veel ) heb het er met de schroevendraaier weer wat ingeduwt en daar is het nu wat geschonden . (Op de foto A de hoofdsproeier moet ik die gewoon toedraaien)
groetjes jens
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

jens
Berichten: 96
Lid geworden op: di 12 aug 2008 13:56
Locatie: Belgie (Oost-Vlaanderen)

Re: Briggs & Stratton/ carburator afstellen

Bericht door jens »

Hello,
ik heb gisteren alles weer gemonteert en op de choke draait hij continu startionair als ik dan gas geef loopt hij naar veel toeren en dan zet ik de Shoke open dan geeft hij volle bak maar na enkele seconden wil hij
stilvallen, draai ik de choke dan weer rap toe gaat hij weer naar startionair maar bij choke dan weer open
maakt hij zo'n dof geluid en valt dan weer uit. (het lekken is nu wel weg door die tip van René)
groetjes jens
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

Plaats reactie