Lichtje wagen

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Jeroen
Berichten: 67
Lid geworden op: do 28 dec 2006 23:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Lichtje wagen

Bericht door Jeroen »

Hallo,

Uit interesse voor oudere voortuigen heb ik mij een Mercedes 190D gekocht van 1987. Hij is in goede staat, keuringsbewijs zonder ook maar één opmerking.

Echter is er iets mis: Het lichtje, dat normaal aan en uit moet gaan bij het openen van de deuren, blijft constant branden. Ik heb reeds de schakelaartjes in de deuren uitgemeten en deze zijn goed. Daarna heb ik bij ieder schakelaartje een draadje los genomen: het lampje zou dus moeten uitgaan, maar toch blijft het hardnekkig branden. De enige manier op het uit te krijgen is het schakelaartje op 0 zetten. Aangezien mijn kleine elektrische kennis hier stopt, zou ik graag jullie hulp hebben om dit op te lossen.

Misschien nog nuttige info: enkel is de voordeuren zitten schakelaartjes. En als je de lichten laat branden en de deur opent gaat het zoemertje af, dit werkt dus wel. Dit werkt met dezelfde schakelaar als het lichtje.

Groetjes,

Jeroen

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Lichtje wagen

Bericht door g grootheest »

hallo die schakelaartjes zijn massa schakelaars.
dus dat betekent dat er een draad ergens massa maakt
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

Jeroen
Berichten: 67
Lid geworden op: do 28 dec 2006 23:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtje wagen

Bericht door Jeroen »

Zelf weet ik hier niet veel van. Maar er zitten twee draadjes aan de schakelaar (gaan en keren), is dit dan geen gesloten circuit zonder dat er massa bij komt?

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Lichtje wagen

Bericht door g grootheest »

je schakelaars zijn goed als ik het goed begrijp.
zeer waarschijnlijk gaat er 1 draad van je schakelaar naar je lampje en de andere draad van je schakelaar naar de massa.nou de draad tussen je schakelaar en je lampje maakt waarschijnlijk onderweg massa waardoor het lampje blijft branden.
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

Jeroen
Berichten: 67
Lid geworden op: do 28 dec 2006 23:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtje wagen

Bericht door Jeroen »

Als ik dus even de weerstand meet tussen de massa (ergens blank ijzer) en tussen beide draden mag ik geen grote weerstand hebben moest de draad ergens massa raken?

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Lichtje wagen

Bericht door g grootheest »

ja precies
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

Jeroen
Berichten: 67
Lid geworden op: do 28 dec 2006 23:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtje wagen

Bericht door Jeroen »

Ik ben vlug nog even gaan meten.
En ik heb een belangrijke vaststelling gedaan: De schakelaartjes doen dus hun werk zoals ik al zei. De massa heb ik getest maar volgens mij is dit in orde (kan ook zijn van niet wat heb de massa genomen op de de haak waar de deur sluit).
Maar wat ik nu ontdekte: de twee draadjes van de rechter voordeur hebben constant contact met elkaar.

Ze moeten elkaar dus ergens raken. Hoe kan ik dit oplossen? Desnoods knip ik ze los aan het lampje zelf...

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Lichtje wagen

Bericht door g grootheest »

je zou dus kunnen zeggen dat die schakelaar kapot is. temeinste dat denk ik dan.
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

Jeroen
Berichten: 67
Lid geworden op: do 28 dec 2006 23:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtje wagen

Bericht door Jeroen »

Het schakelaartje werkt, maar die wordt gewoon kort gesloten. Ergens maken de twee draadjes contact met elkaar. Aan de andere deur heb ik dit niet, dus dit kan volgens mij maar zo zijn. Of denk ik verkeerd?

g grootheest
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 20:18
Locatie: ede

Re: Lichtje wagen

Bericht door g grootheest »

ohw op die manier ja zou kunnen
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

Jeroen
Berichten: 67
Lid geworden op: do 28 dec 2006 23:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtje wagen

Bericht door Jeroen »

Morgen ga ik eens verder kijken.
Alvast bedankt voor de hulp :D

Jeroen

Jeroen
Berichten: 67
Lid geworden op: do 28 dec 2006 23:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lichtje wagen

Bericht door Jeroen »

Jah, gisteren dus verkeerd gemeten... Als je de andere deur laat openstaan is het logisch dat ze contact geven.
Ik heb eens het lampje uit genomen. Daar kon ik een fiche los maken en zag ik op sommige punten verschil als de deur open en toe is. Het systeem moet dus blijkbaar wel werken.
Kan de fout eventueel in het lampje zelf zitten?

Plaats reactie