Ford dexta

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Hendrik-Jan
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 20:47
Locatie: Veghel

Ford dexta

Bericht door Hendrik-Jan »

Hallo,

ik ben net terug van het basketbalkamp van zoonlief. Op de kampeerboerderij stond in de speeltuin een oude tractor.
Ik dacht in eerste instantie dat het een TE was. Dichterbij gekomen zag ik dat het een Ford Dexta was. Ik vond hem/haar alleen wel veel op een TE lijken of misschien andersom.
Wie kan me iets meer vertellen?

Groeten

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Ford dexta

Bericht door fergie »

Hello Hendrik-Jan,

Een en ander voert terug op de ford/ferguson samenwerking. De ford 9N met Ferguson System werdt door ford gebouwd en via de Ferguson verkoop organisatie verkocht. Deze trekker is voornamelijk door ford mensen ontworpen en productie rijp gemaakt naar voorbeeld van de Ferguson type A (ferguson brown). Toen Henry Ford (1) overleed en Henry Ford (II) overnam werden de verliezen bij ford toegeschreven aan de trekker handel en is men uitelkaar gegaan. Ford produceerde toen de 8N welke een grote rechtzaak ontketende ivm. Fergusons patent. de TE is ook losjes gebaseerd op de 9N net als de 8N (die er overigens wel heel veel op leek maar da's niet verwonderlijk). Gek genoeg is ook daarna een en ander de zelfde richting blijven volgen aan bijde zijden van het grote water want bijden hebben daarna een trekker gebouwd met 2 gearingen en een 3-bak (dexta en de 35) en hebben daat vervolgens nog enkele modellen op voort geborduurt. Gelukkig voor ons hebben we echter de kwaliteit van Ferguson die het verschil maakt !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Hendrik-Jan
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 20:47
Locatie: Veghel

Re: Ford dexta

Bericht door Hendrik-Jan »

Rene,

bedankt voor je antwoord, ik ga eens kijkenn of ik op internet nog wat kan vinden. Dat zal vast wel

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

Marco55
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 mar 2007 22:51
Locatie: Woudenberg

Re: Ford dexta

Bericht door Marco55 »

http://www.fordson-dexta.de/index.html
Duitse site met veel Dexta informatie en een linken pagina
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

Hendrik-Jan
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 20:47
Locatie: Veghel

Re: Ford dexta

Bericht door Hendrik-Jan »

Marco,

Bedankt voor de tip

De link die in het vorige bericht verwijst naar een uitgebreide site over de Ford Dexta. Ik heb een stukje gevonden over het waarom dat de MF 35 en Dexta zo op elkaar lijken;

Als basis voor de ontwikkeling van de Dexta werd de gemeenschappelijk door Henry Ford en Harry Ferguson ontwikkelde Ford/Ferguson 9N gebruikt. Veel onderdelen zijn makkelijk te herkennen. Ford heeft de 9N verder ontwikkeld. Deze stond model voor de Dexta. Zonder een discussie te voeren over het patentrechten strihd tussen Ford en Ferguson is toch een opmerking te maken. Zowel Ford als Ferguson hebben na breuk alle constructieve delen van de gemeenschappelijk ontwikkelde 9N verder doorgevoerd. Zo zijn bv de velgen van T20, MF 35 en Dexta volledig identiek. De hefarmen zijn nagenoeg gelijk. De remschoenen en wielmoeren zijn uitwisselbaar.
Een kenmerk dat alleen Ford en Ferguson hebben is het handgas rechts onder het stuur. Voetgas was er niet en ook niet leverbaar als accessoire. De vraag, wie bij wie afgekeken heeft, blijft open

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Re: Ford dexta

Bericht door robin »

hallo , de velgen van een TE zijn niet indentiek aan de 35 velgen , de nokken voor de flens op vast te zetten zijn bij de TE serie geklonken en bij de 35 serie zijn ze gelast :wink:
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Ford dexta

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Dat soort details is niet van belang. In functie en maatvoering is een en ander identiek. Een 9N velg past op eender van de genoemde tractoren en omgekeerd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Ford dexta

Bericht door fergie »

Hello Hendrik-Jan,

Fergusons mensen hadden een en ander aan ideetjes over bijvoorbeeld de vooras constructie enz. mee naar de ontwikkel tafel. Deze dingen had men geen patent op aangevraagd of nog niet. Ik neem aan dat Ford ook dergelijke ideetjes mee nam. (Ik heb nog geen ford verhaal gelezen hierover, zijn daar boeken van ?.)

De gelijkenis in hefarmen komt door de achteras. Men heeft een ford truck achteras gebruikt in de 9N. De maaten van de diff onderdelen bepaalden de maten van de achteras en dus de plaatsen waar hefarmen enz. bevestigd konden worden. Daaruit is de Cat 1 hef geometrie geboren. Uiteindelijk zijn we nu bij cat 4 omdat het anders niet meer zou passen.

Om te zorgen dat de voor handen zijnde werktuigen ook op de nieuwe trekkers zou passen is iedereen op die maten verder gegaan. Dat voorkomt dat bij aanschaf van een nieuwe trekker ook alle werktuigen vernieuwd of aangepast moeten worden. Dat was het grootste struikel blok bij de Ferguson-brown, die werkte niet met werktuigen bedoeld voor paarden tractie en dus moest behalve de trekker ook een nieuwe ploeg enz. worden gekocht. De meeste mensen kochten destijds de trekker, een ploeg en gemiddeld nog 2 andere werktuigen. Dat betekende wel een behoorlijke verhoging van de rekening bij overstappen op de trekker.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Hendrik-Jan
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 20:47
Locatie: Veghel

Re: Ford dexta

Bericht door Hendrik-Jan »

Hallo,

ik wist niet dat MF en Ford een samenwerkingsverband hadden gehad en dat dus twee tractoren van een verschillend merk zo op het eerste oog zo op elkaar lijken. Dat na de samenwerking ieder zijn eigen weg gaat is ook logisch. Dit vind ook het leuke aan dit forum, er is bijna altijd wel iemand die je op weg helpt.

Groeten

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ford dexta

Bericht door admin »

Wist trouwens dat de eerst productie tractor van Harrie Ferguson, de Ferguson-Brown is gebouwd in de fabrieken van David Brown? En zo zijn er nog veel meer en minder bekende details die je tegenkomt als je in de historie van geschiedenis van Harrie Ferguson gaat duiken. Er zijn leuke boeken die daar het een en ander over schrijven. Helaas zijn die in het engels.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Davy
Berichten: 13
Lid geworden op: di 02 jan 2007 16:53
Locatie: Evergem, België

Re: Ford dexta

Bericht door Davy »

Hallo,
het boek Harry Ferguson, inventor en pioneer van Colin Fraser is een zeer interessant boek, ik ben het trouwens nu aan het lezen. Heb het denk ik op Panningen gekocht. Het is inderdaad wel in het Engels, maar ik vind dat de moeilijkheidsgraad nog meevalt, er zijn wel altijd enkele woorden die ik niet begrijp, maarja daar zijn woordenboeken voor he. Het gaat trouwens nog ook over een hele periode voor hij met tractoren begon, hij hield zich eerst bezig met motoren op te drijven (te verbeteren) en met vliegtuigen en autoraces. Ik vind het echt een aanrader.
Davy
MF 35X 1962 ; MF 35 19??; MF 35X MP 1964

arjendj
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 15:39
Locatie: spannum
Contacteer:

Re: Ford dexta

Bericht door arjendj »

Wat ook een mooi boek is ''massey ferguson tractors'' de auteur is michael williams. Is volgens mij nog steeds verkrijgbaar.
ISBN : 978-0-7537-1144-6
Gaat ook over de hele geschiedenis van de merken Ferguson, Massey , Haris , Perkins en Landini
Massey Ferguson 35x ,Zelfbouw triltand cultivator met schuif, , Grondbakje merk onbekend , Weilandbloter en Gamborini kunstmeststrooier

Plaats reactie