Ferguson P3 wil niet starten

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

Hallo

Sinds augustus dit jaar startprobleem P3
Tijdens een toertocht de tractor stil gezet en niet meer gestart gekregen.
Originele CAV startmotor laten reviseren door een erkend bedrijf, naar weken revisie en onderdelen uit Engeland op de testbank onder belasting laten testen. De startmotor die bij deze tractor hoort is een zware uitvoering en wordt met 2 klembanden op zijn plaats gehouden. Het huis van het vliegwiel bestaat uit een blanke flens waartegen de startmotor aan komt.

Op de tractor start deze startmotor maar 1x, na rondje rijden uitgezet en niet meer starten.
Met multimeter gemeten of er spanning de contactpunten staan, 12V. Inmiddels heb ik alle kabels vervangen en alle contactpunten geschuurd, zodat deze roestvrij zijn.
Tijdens een proefopstelling van de startmotor in de werkbank, komt het tandwiel naar buiten een draait. Tijdens inbouwen in de tractor verbind ik de startmotor met 2 lossen startkabels en start met een schroevendraaier tussen de starter en de + pool. Starten, vliegwieltje komt naar buiten en start de tractor. Nu verbind ik de minpool van het carter (stukje van 20cm lang) met de minpool op de startmotor en test weer met schroevendraaier tussen de +pool en de starter op de startmotor, starten. Daarna verbind ik de +pool van de accu, die op de tractor zit, (100cm lang) op de +pool van de startmotor. En doe weer kortsluiten met schroevendraaier op +pool en startpunt van de startmotor, motor start. Vervolgens verbind ik de kabel die vanaf de startpook naar de startmotor komt op het kleine boutje van de startmotor en verbind weer met schroevendraaier de +pool en het contactpunt, motor start. Laat ik nu de tractor een tijdje lopen of ik rijd er een poosje mee en ik zet de tractor uit ,wederom start deze niet meer. De startmotor zegt allen "klik". Deze procedure heb ik meerdere malen herhaald, telkens na een rondje rijden start de tractor niet meer, startmotor zegt telkens "klik".

Accu gemeten onbelast, 12V. Accu gemeten tijdens starten, 10,5V tot 11V. Als tractor loop stijgt het voltage naar 12V dan wel variabel 12,5V.
Voltage op de bouten van de startmotor onbelast, 12V. Tijdens starten gemeten voltage op de bouten van de startmotor, ook 10,5V tot 11V.
Voltage tijdens "klik", 12V.

Ik heb inmiddels meerder 'adviseurs' thuis gehad die dachten dat ze het aankonden op mij te helpen, maar deden de startmotor pijn om met hamer te slaan. Ook heb ik een andere accu geprobeerd die van andere tractor af komt, die vol is - na nacht acculader. Ook geprobeerd om met andere lopende tractor over te starten, niet gelukt.

Graag advies hoe te handelen.
Iemand in de buurt van gemeente Heythuysen mag mij ook komen bezoeken, na persoonlijk bericht.

Met Vriendelijke Groet, Maurice69

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door admin »

Het lijkt er op dat het startrelais toch niet goed werkt of dat een kabel te veel weerstand heeft.
Kun je een foto plaatsen van de start motor?
Dat praat wat gemakkelijker.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

Hoi Gerrit

De foto van de startmotor.
20231028_150531.jpg
(192.86 KiB) 57 keer gedownload

Groet, Maurice69

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door admin »

Hoi Maurice,

Bekende start motor. Eerder gezien.
Ik wil je graag helpen, om te proberen een diagnose op afstand te stellen.
Ik zal je een email sturen om een details af te spreken.
Heb je voldoende licht bij de trekker om een keer op avond wat testen te doen?
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

Update

Wederom ben ik naar de werkplaats geweest die de startmotor hebbe gereviseerd.

Geen probleem, starten als een tierelier. Wel 20x achter elkaar, op een testbank onder belasting.
Nadien gestart met met de door mij meegenomen accu en bijbehorende kabels die ook op de tractor zitten. Ook nu weer gestart via de accu, ook ongeveer 20x starten op diezelfde testbank. Zelfs bij het warm worden van de startmotor en de aangesloten kabels bleef de startmotor onder belasting starten.
Nadien de accu getest waaruit bleek dat de accu nog 85% van zijn spanning over had, van de 100% bij binnenkomst van deze werkplaats.

Thuis aangekomen, de accu en de startmotor ingebouwd. Waarbij nu de massakabel op een iets andere plaats heb gemonteerd.
Na kigas pompen en voorgloeien, gestart Motor loopt. Enige tijd laten lopen, gezien dat de dynamo de accu bijlaadt. Tractor uit gezet. Tractor gestart en de startmotor zegt "klik".

Hoe te handelen. Wat doe ik fout. Ben ik iets vergeten.
Graag advies.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door admin »

Hoi Maurice,

Je verhaal nog een keer lezen, zie ik nog een mogelijk probleem.
De buitenkant van de startmotor, maakt niet goed (voldoende) elctrisch kontact met het metaal van de trekker.
Kun je de buitenkant van de startmotor met een zware start kabel verbinden met de accu klem die aan het chassis ligt?
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

admin schreef: za 18 nov 2023 15:59 Hoi Maurice,

Je verhaal nog een keer lezen, zie ik nog een mogelijk probleem.
De buitenkant van de startmotor, maakt niet goed (voldoende) elctrisch kontact met het metaal van de trekker.
Kun je de buitenkant van de startmotor met een zware start kabel verbinden met de accu klem die aan het chassis ligt?
Dank voor je antwoord.
Dit is mogelijkheid die ik nog niet heb geprobeerd.
Ga ik in het volgende keer uitproberen

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

Update

Na wederom een zaterdag aan de p3 te klussen met iemand uit de buurt, kregen we de startmotor niet aan het starten.
Via telefoonverbinding met de administrator van deze website "Gerrit Preuter" toch een eindje in de buurt van het mogelijke probleem.
Meerdere pogingen leidde op niets uit te komen, maar door de ervarenheid van deze hobbyist konden we een mogelijke verklaring van het niet starten vast stellen.

De eerst volgende werkdag hierop dit medegedeeld aan de werkplaats die de revisie heeft gedaan en deze vertelde mij dat ze dit niet konden geloven.
Hierop heb ik het besluit genomen om met tractor naar het revisiebedrijf toe te gaan. Dan kunnen ze het met eigen ogen zien.

Afgelopen zaterdag een chauffeur met auto geregeld die een zware aanhangwagen mag trekken, oprij aanhangwagen gehuurd en rijden naar het betreffende bedrijf.
Natuurlijk moest ik alvorens te starten de startmotor demonteren en met schroevendraaier het tandwieltje van de startmotor verdraaien. Uiteindelijk al rijdend de tractor op de aanhangwagen gereden, tractor vastgesjord. Na een tijdje rijden voor sluitingstijd aangekomen bij het bedrijf.
Binnen in de werkplaats gereden en monteur erbij, starten maar. "klik".
Monteur geloofde het niet en verwees naar de accu. Hierdoor heb ik zijn ervarenheid op de proef gesteld, waarbij hij een aantal pogingen heeft gedaan om de spoel vrij te maken van oneffenheden. Na een aantal pogingen om te starten had hij een spoor ontdekt dat de oorzaak kon zijn. Met meetapparatuur te plaatse kon hij iets zien wat fout was. Het starten verliep goed. Achter elkaar ongeveer 15x gestart. Toen 1 x niet, daarna 5, wel. Nadien weer 1x niet, toen weer 8x wel.
Hij ontdekte dat er 1 spoel niet meer goed functioneerde. (Dit had Gerrit samen met mij via afstand aan de telefoon ook ontdekt)
De monteur vertelde me dat hij wederom de startmotor ging reviseren en op zoek ging naar de juiste onderdelen.

We zij terug naar Limburg gekomen dus zonder de startmotor. Hopende op goed resultaat.

Groet, Maurice69

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

Vervolg

Thuis aangekomen heb ik de startmotor er weer opgezet en weer alles aangesloten. De startmotor start. Ook nog na 2x, maar toen zei deze alweer "klik". Weer uitgebouwd, tandwieltje verplaats. Starten, tot wel4x toe, daarna weer klik.
Telefonisch contact gehad met de monteur, deze kon mij vertellen dat er toch nog 1 andere lamel of spoel defect was en deze kon repareren.
StartmotorCAV_01.jpeg
StartmotorCAV_01.jpeg (121.53 KiB) 909 keer bekeken
De lamel waar die markering op staat is defect. Deze is boven en onder zwart gemarkeerd.

Dus weer naar die werkplaats rijden met startmotor. Waarna ze in de startmotor een nieuwe lamel hebben gemonteerd. Hier kon ik op wachten.
Na een tijdje rijden weer thuis.
Startmotor gemonteerd op mijn tractor, kabels aansluiten en direct starten. Maar het plezier was van korte duur. De 2e x was het over en hoorde ik "klik". Telefonisch contact gehad met deze werkplaats. De monteur was verbaasd, hij was er helemaal klaar mee.
Hij beloofde mij een nieuwe startmotor.
Dus in de toekomst er weer naar toe rijden en afwachten hoe het loopt.
Wordt vervolgt.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Wittmann »

Zeer vervelend. Ik heb bij de mijne ook een probleem gehad met dat starten: soms meteen starten, zelfs enkele keren achter elkaar, soms ook enkel een klik horen en niets meer. Na veel zoeken eindelijk de oorzaak gevonden: niet de startmotor, maar een defect contactslot dat soms wel, soms niet verbinding maakte.

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

Laatste deel.

Op een regenachtige maandag naar de werkplaats toe gereden om de nieuwe startmotor op te halen.
Een hele nieuwe, een ander merk als de CAV.

Terug naar huis met iets wat wel zou werken om uiteindelijk op een normale manier te kunnen starten.
Een maal thuis, oude kleren aan en sleutelen maar. Startmotor er op gezet. Het plezier was van korte duur, deze startmotor was net te lang. Het aftapkraantje van de koelvloeistof van het motorblok zat in weg. Ik kreeg met geen enkele mogelijkheid de startmotor op de juiste wijze gemonteerd. Ik had zelf niet zo veel tijd meer want mijn werk als chauffeur in de nachtdienst moest ook nog gebeuren, wil zeggen de nachtrust.
Dus ik verwijderde de beschermkap van de elektronica en plaatste de startmotor weer op zijn plaats. Nu had ik wel weer een beetje meer ruimte tussen het aftapkraantje en de startmotor. De vreugde was ongekend en de startmotor deed zijn werk. Meermalen zelfs, nu kon ik gerust slapen gaan. Dat aftapkraantje liet ik toen voor iets in de toekomst.

Mijn ervaring leert dat je nooit iets moet doen waar je geen tijd voor hebt, loopt altijd verkeerd af.
Dus eerstvolgende keer onderzoek gedaan hoeveel ruimte er daadwerkelijk is. Het onmogelijke is waar. Met beschermkap past deze startmotor precies tussen de verdikking van het motorblok waar het aftapkraantje zit ingedraaid. Het originele aftapkraantje pas nu wel niet meer in de schroefdraad, maar er is nog plaats om een "eindstop 1/4inch" te plaatsen.
Met deze klus hoop ik dat het is opgelost en in de toekomst met een gerust gevoel kan starten en genieten van mijn oldtimer.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door admin »

Dat het niet perfect past komt helaas vaker voor. Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben dat er nog een nieuwe leverbaar is.
Dat met dat kraantje is wel oplosbaar. Kan wel een stop in of een ander kraantje.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Ferguson P3 wil niet starten

Bericht door Maurice69 »

admin schreef: zo 24 dec 2023 19:24 Dat het niet perfect past komt helaas vaker voor. Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben dat er nog een nieuwe leverbaar is.
Dat met dat kraantje is wel oplosbaar. Kan wel een stop in of een ander kraantje.
Een nieuwe startmotor is niet van originele CAV, maar van een andere merk.
Ziet er wel zo uit, maar dan 2cm langer. Daarom het euvel met het aftapkraantje koelvloeistof.

Plaats reactie