TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Alexander D
Berichten: 3
Lid geworden op: do 29 dec 2022 10:01

TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Bericht door Alexander D »

Hallo, de motor van mijn TEF20 begint te sputteren als ik hem langdurig op vol vermogen belast. Bijvoorbeeld met volle kar helling oprijden. Het is precies of hij plots onvoldoende lucht of mazout krijgt. Voorheen kwam de motor enkel wat af van toeren en uiteraard wat zwarte rook uit de uitlaat. Nu heeft de motor de neiging om stil te vallen en heeft hij totaal geen vermogen meer, zelfs bij niet belasten. Dit duurt ongeveer minuutje en daarna terug ok. Iemand een idee wat oorzaak zou zijn? Alvast bedankt! Alexander Desplentere - EERNEGEM
Bijlagen
IMG_20221203_152914_resized_20221229_040839450.jpg
(241.48 KiB) 270 keer gedownload

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Bericht door richardploeg »

Beste Alexander,

Mooie tef heb je daar. Gevoelsmatig klinkt hij mij alsof hij geen of te weinig brandstof krijgt of ergens lucht in het systeem sluipt.
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Bericht door Wittmann »

De dingen waar ik eerst aan denk: de luchtfilter (lijkt me weinig waarschijnlijk), maar kan je eens testen zonder de "oliepan", mazoutfilter te vuil doorheen te jaren zodat er niet genoeg mazout meer doorstroomt, opvoerpompje dat niet genoeg meer brandstof doorgeeft. Of dat hij idd ergens valse lucht trekt zoals hier al gesuggereerd is.
Mocht je het zien zitten om eens een betere foto te plaatsen van je duozit op het spatbord, dan vooral waar en hoe hij gemonteerd is? Ik doe steeds graag ideeën op :)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Bericht door admin »

Klinkt inderdaad als een (gedeeltelijk) verstopt brandstof systeem (of een niet goed werkend opvoerpompje).

Om aan te geven hoe vreemd een voldoende brandstof toevoer kan zijn, hierbij mijn ervaring:
Als ik lang met de trekker aan het ploegen was verloor de trekker zijn vermogen. Na 10 minuten kon ik weer starten en weer stukje ploegen.
Wanneer ik niet aan het ploegen was, of maar kort gebruikte, merkte ik niets.

Achteraf bleek dat de brandstofkraan van de hoofdtank bijna dicht zat. De brandstof druppelde er uit. Wanneer de trekker stil stond, druppelde het hulptankje weer vol en kon je gewoon werken/rijden. Pas als het hulptankje leeg was merktje je iets. Bij stationair draaien verbruikte ik minder brandstof dan er in gedruppeld werd en had je ook niets in de gaten.

Dit verhaal lijkt wel een beetje jouw verhaal. Kijk eens hoe hard de brandstof uit de leiding naar het opvoerpompje stroomt (emmer er onder houden). Stroomt daar maar weinig uit, dan zit de verstopping in de richting van de tank. Zo moet je stap voor stap kijken.

Stroomt de brandstof wel goed, kijk dan eens naar de leiding tussen het opvoerpompje en de brandstof pomp. Bij een startende motor moet je duidelijk een goede flow zien.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Alexander D
Berichten: 3
Lid geworden op: do 29 dec 2022 10:01

Re: TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Bericht door Alexander D »

Goedenavond,

Aan iedereen dank je wel voor jullie reactie! Ik heb 2x nieuwe mazoutfilters online besteld, en eenmaal deze geleverd zal ik brandstofcircuit eens openen en stap voor stap kijken. Thx!
In bijlage ook foto van zitje die ik eens gemaakt had voor de kids (als antwoord op vraag 'Wittmann'). Nu zijn kinderen iets groter en is interesse om mee te gaan niet groot meer ... Is met plaat bevestigd ter hoogte van de 2 bouten van de spatborden onderaan.

Groeten
Alexander
Bijlagen
IMG_20230102_201256_resized_20230102_081326963.jpg
(104.53 KiB) 227 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Bericht door Wittmann »

Bedankt, dit helpt zeker bij de verderzetting van mijn project, vooral omdat ik alles origineel kan houden.

Alexander D
Berichten: 3
Lid geworden op: do 29 dec 2022 10:01

Re: TEF20 sputterende motor bij langdurige belasting

Bericht door Alexander D »

Goedemorgen,
Enkele dagen terug brandstoffilters gedemonteerd.
Deze leken niet vervuild.
Diesel kwam vlot uit de tank.
Toch 2 nieuwe mazoutfilters gemonteerd.
Voorbije zaterdag terug wat gaan snoeien en mijn TEF 20 trok met alle plezier een volgeladen kar met hout - zie foto hieronder.
Probleem lijkt opgelost!
Groeten,
Alexander
IMG_20230128_113334.jpg
(281.19 KiB) 165 keer gedownload

Plaats reactie