MF 65 MK1 Motor

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

MF 65 MK1 Motor

Bericht door Bert353 »

Gisteren weer een goede middag in het zadel gezeten, en een veld bewerkt.
voordat ik m'n trekker wegzette toch nog even alles nagekeken, en ik merk nu dat ik wat meer bezig ben met 'm de motor aan alle kanten zweet... laat ik hem dan toch te hard werken???...

Nu wist ik natuurlijk al vanaf het begin dat ik hem heb, (had drie jaar stilgestaan, en daarvoor had het ouwe baasje alleen nog maar een beetje rondgetuft op z'n landerijen, bijna stationair.) dat ie nogal rookt, blauw uit de uitlaat, maar ook de carterontluchting doet mee, volgens mij doen ze een wegstrijdje, want meestal kun je niet zien wie nu de uitlaat is, en wie de carterontluchting... je ziet uberhaubt niets, want dat is pas weer mogelijk "als de rook om je hoofd is verdwenen" volgens een bepaalde nederlandse zanger.

Het is iig zo dat als je hem vanaf een afstandje ziet staan, je denkt dat ie vliegt, altijd op een klein blauw wolkje. ook als je een uurtje of twee werkt met 'm , mag je weer een litertje olie erbij gooien in de motor.

Maar nu gisteren, lekker bezig geweest, motor draaide nog stationair, en ik zie een beetje rook onder de pijlstok vandaan komen, ik denk, eens kijken, en trek de pijlstok.
zit ik gelijk van top tot teen onder de kleine oliespatten! Vlug die pijlstok er weer in!!!

toch is de motor niet versleten, ze start goed, en met een volle kar erachter de helling op is ook geen punt, alleen wel een flinke zwarte wolk erachter.?

waar moet ik hier nu aan denken? zuigerveren??
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Bert353 »

Ok, dus niemand van die 27 mensen die die dit al bekeken hebben kunnen hier iets zinnigs over zeggen wat mij verder helpt?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Tony
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 03 dec 2006 19:39
Locatie: Someren

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Tony »

Hallo Bert,

Zoals jij het omschrijft is het vrijwel zeker dat de zuigerveren/ zuigers/ zuigerbussen aan vervanging toe zijn.
Kan ook zijn dat er misschien bij één zuiger de veren gebroken of slecht zijn, en dat hij daarom voor jouw gevoel nog goed presteert omdat er nog 3 van de 4 zuigers bv. het wel goed doen. Ik heb in het verleden wel vaker deze perkins motoren onder handen gehad, welke nog vlot starten en nog redelijk presteren, terwijl de zuigerveren er voor een gedeelte gebroken in zaten en de olie via de ontluchting en uitlaat kwijt raakten. Nadeeltje van de Perkins zou je kunnen zeggen, omdat ze blijven starten blijft men ermee door rijden, en als je er te laat bij bent resulteert dat in een vastloper, en dan zijn de reparatiekosten in een keer een stuk hoger!

Groeten,
Tony

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Bert353 »

Hoi Tony, fijn dat er me iemand bevestigt wat ik denk.
Het is plezierig als er mensen zijn met meer kennis van een motor als ikzelf heb die dit soort dingen kunnen bevestigen voordat ik eraan ga beginnen. vaak scheelt dat een boel gezoek.

om dit te repareren zal de motor wel open moeten, ook jij kunt niet voorzien wat ik daar tegenkom, maar denk je dat de kans bestaat dat ik daar eventueel wegkom met alleen zuigerveren en eventueel een nieuwe zuiger? of beter onder alle omstandigheden dan ook de bussen wisselen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Tony
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 03 dec 2006 19:39
Locatie: Someren

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Tony »

Ha Bert,

Het is maar wat voor resultaat je ervan verwacht. Ik heb wel vaker op verzoek alleen het aller noodzakelijkste vervangen.
Met een setje nieuwe zuigerveren kan je best al jouw gewenste resultaat bereiken, minder rook uit de carter ontluchting en de uitlaat.
Maar zoals je zegt, ligt eraan wat je tegen gaat komen. Ik denk wel dat de voorwaarde dan is dat de zuigers en bussen nog acceptabel zijn. Dus geen grote stootrand boven in de bus en de zuigerveer groeven van de zuiger niet uitgebrokkeld /uitgesleten. Je kan eens een nieuwe zuigerveer los in de bus plaatsen en de slotspeling beoordelen door deze te vergelijken met die van een oude zuigerveer die eruit gekomen is.
Dan krijg je wel een indruk hoeveel je ermee gaat opschieten. Is dit de ideale oplossing? Nou nee, voormalig forumlid L&P zou daar héél duidelijk in zijn geweest. Maar voor een trekker die maar een beperkt aantal uren draait per jaar en niet top belast word kan het goed genoeg zijn. Het is voor de hobby zullen we maar zeggen....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Bert353 »

Het is alleen maar ter info voor mij, omdat ik altijd uit principe probeer het te repareren in nieuwstaat, maar ik heb op dit moment geen flauw idee wat zoiets kost, bovendien heb ik dit jaar Murphie op bezoek, (je weet wel, die een bepaalde wet zijn naam gegeven heeft), en alles gaat kapot, alleen al door ernaar te kijken, als ik dat allemaal moet repareren, kan ik niet meer eten, wonen e.d. en kom ik nog $$$ tekort.
Dus waarschijnlijk gaat een en ander (helaas noodgedwongen )op de lange baan geschoven worden.

Ps, Grappig, Ik wist dat vroeg of laat L&P nog eens voorbij zou komen.

Pps, waar ik nog aan dacht; bij stationair draaien hangt er dus een blauwe wolk rondom de trekker, en als ie dan hard moet werken, komt daar een zwarte wolk tussendoor. mijn inspuitpomp is mooi droog (een van de weinige die ik hier tegenkom) klopt het dat ik dan het best ook even de injectors na laat kijken/afstellen/renoveren?

dit zijn dus ook vragen omdat ik de symptomen zie, en probeer te begrijpen, en daarmee eigenlijk bevestigt wil zien of het klopt wat ik denk. (ik hoop dat je nog kunt volgen?)

bedankt voor je advies.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Zoals je zelf aangeeft heeft jouw spaarvarken ook geen extra dikke speklaag, dus jouw mogelijkheden zijn ook niet onbeperkt.
Maar als ik jouw verhaal lees komt het waarschijnlijk toch wel op een goede revisie uit.
Als je nieuwe zuigerveren op de oude zuigers zet en de oude bussen erin laat, dan komen de nieuwe zuigerveren een klein beetje hoger in de cilinderwand.
Als er dan een stootrand in de cilinderbus zit, dan klapt de nieuwe zuigerveer tegen deze stootrand, omdat de nieuwe zuigerveer HEEL iets hoger komt dan de oude.
De nieuwe veren kunnen dus breken als die stootrand er niet uit is!!!

Ik heb zelf een MF 35 van 1958 die ik compleet gereviseerd heb omdat die veel carterdruk had en ook lekte uit de carterontluchting, opvoerpomp enz.
En ik heb een FE 35 goudbuik die ook aan alle kanten lekt en veel carterdruk heeft, deze staat nu voorlopig op non actief, maar deze motor ga ik ook compleet reviseren.
De revisie heeft wel een paar centen gekost, maar het is weer een plezier om er toertochten mee te rijden en mee te doen aan maai- en ploegwedstrijden in de regio.
Een Standard 23 C motor heeft cilinderbussen die je er zelf met de hand in kunt drukken, dat scheelt weer een stuk in de onkosten.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Bert353 »

ach, Ik kan wel persen, ik heb twee adresjes waar ik de persen mag gebruiken, maar klopt het dat als je het goed doet, de bussen nog op maat gehoond moeten worden? of haal ik dat nu door de war met klepgeleiders? dat zijn dingen, die ik zou moeten laten doen. iig bedankt voor de goede tips.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door ruud smit »

Beste bert,
Als ik jou was zou ik de bussen en cilinders en veren vervangen, het ligt nou open en je kunt er goed bij, het kost geld maar alles in een keer goed nu je er makkelijk bij kunt is voor mij de reden om alles te doen, ik heb zelf ook een tef gereviseerd, ik moet je wel er bij zeggen, als je begin aan het blok komt er meer bij , omdat je ook anderedingen zie dan, denk aan krukas slijpen en lagers en nokkenas ! Ik viel van het een in het ander ! Ik heb alles vervangen en dingen laten doen omdat ik dat niet zelf kon, het zit nooit mee zoals jij in een eerdere post zei , als ik er naar kijk dan gaat het kapot ! Als dat achter de rug is allemaal heb je wel een trekker voor het leven ..........
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Bert353 »

Tja, Ik heb vorig jaar een vriend geholpen, met een AD3-(152) (152 weet ik niet meer zeker) en toen bleek dat een nieuwe Bepco krukas goedkoper was als de oude te laten slijpen.
soms kan het raar lopen.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: MF 65 MK1 Motor

Bericht door Bert353 »

Uiteindelijk zijn er nieuwe zuigers, veren en bussen en krukas ingekomen.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie