23C motor distributie

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
hylobates
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 okt 2020 22:05

23C motor distributie

Bericht door hylobates »

Hoi,

Om kort te gaan ik ben nu maanden bezig met een MF83 met een 23C motor.
Na revisie van de motor (zuigers, drijfstangen, cilinderbussen, kleppen, klepveren) was iemand zo vriendelijk de nokkenas te verdraaien.
Na vele pogingen en veel, heel veel witte rook kwam ik erachter dat het 6mm gat in het vliegwiel niet overeenkomt met het BDP.
Na de zoveelste lekke koppakking bleek uiteindelijk (Dank Hansehuis) dat ik de koppakking verkeerd om gemonteerd had. De koperen kant moet naar het motorblok en niet naar de kop. Kop gereviseerd door Helmondse Motorenrevisie.
Mijn vragen nu zijn (mijn kennis is wat roestig)
1. op BDP van de 1e cilinder moeten in- en uitlaatkleppen op tuimelen staan?
2. het 6mm gat (vliegwiel) is niet BDP bij deze motor. Het is ongeveer 13 graden voor.
Bij verwijderde kop en het echte BDP opzoeken blijkt dit.
3. Moet de krukas voor de brandstofpomp op 13 graden staan bij montage?
Het 6mm gat dus?

Na 3x een tuimelaar gebroken te hebben durf ik de motor niet meer te starten.
Met dank alvast. We hebben de tractor hard nodig.

MvG
Martin

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: 23C motor distributie

Bericht door massey 35 »

Hallo Martin,

Is dit EXACT hetzelfde type motor als wat in een MF 35 4 cilinder zit?
Of is die gebouwd volgens andere specificaties?

Je moet in ieder geval eerst de nokkenas goed op tijd hebben staan.
Daarna kun je de brandstofpomp op tijd zetten.

BDP is de zuiger helemaal bovenin.
Daarna krijg je de compressie slag met bijna aan het einde van de compressie slag het inspuit moment.
Wanneer dit is hangt af van de motor specificaties.

Groeten Wim.
Laatst gewijzigd door massey 35 op ma 24 okt 2022 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hylobates
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 okt 2020 22:05

Re: 23C motor distributie

Bericht door hylobates »

Hoi Wim,

Dank voor je reactie.
De MF835 is exact dezelfde motor als van de MF35. Beiden een 23C motor. Volgens het werkplaatshandboek moet op 13 graden voor BDP de inlaatklep gaan tuimelen. Maar dat is dan 0,001inch verschil. Dat verschil kan ik niet meten. In het boek staat dat als controle voor de stand van de nokkenas.

Als ik jou goed begrijp moet de 1e cilinder op bdp staan. Dan moeten de in- en uitlaatkleppen op tuimelen staan waarbij de inlaat als eerste open gaat. Het probleem wat ik heb is dat ik de nokkenas niet goed op tijd kan krijgen vandaar dat er 3x een tuimelaar afgebroken is. Geen schade aan de zuigers gelukkig. De brandstofpomp staat goed ten opzichte van de krukas. (6mm gat vliegwiel). De pomp kan er maar op 1 manier op dus dat kan bijna niet fout gaan.
MvG,
Martin

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: 23C motor distributie

Bericht door massey 35 »

Hallo Martin,

Als ik bij de technische boeken van Annatefka kijk bij een MF 35 4 cilinder dan komt het 6 mm gat in het vliegwiel overeen met 17 graden voorinspuiting.
Wat heb jij er voor een brandstofpomp opzitten?
Ook een roterende CAV brandstofpomp?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: 23C motor distributie

Bericht door massey 35 »

Hallo Martin,

Als je de voorste zuiger helemaal bovenin hebt staan, staat de 0 graden streep op het vliegwiel dan ook precies gelijk?
Of staat die niet op het vliegwiel?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hylobates
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 okt 2020 22:05

Re: 23C motor distributie

Bericht door hylobates »

Hoi Wim,
E zit een lavalette pomp op van het type PES4A65A123D000F145.

Helaas is er nergens een merkteken te vinden alleen het 6mm gat in het vliegwiel.
17 graden zou kunnen heb ik niet gemeten maar wat ik weet is dat als de krukas met een 6mm pen in het gat zit de pomp goed zou moeten staan. De pomp is helemaal gereviseerd. Daar ben ik ook niet bang voor. Dat zou goed moeten staan.
Ik krijg volgens mij de nokkenas niet op tijd. Althans ik weet nu niet zeker of deze goed staat.
Ik heb de motor met de hand rond gedraaid en dat gaat redelijk soepel. Daarna op de startmotor rond laten draaien en dat geeft ook geen belemmeringen. De nokkenas zou dus nu in de buurt moeten staan van zoals het zou moeten. Theoretisch dan, maar kan dat nergens controleren dan alleen maar de motor te starten en kijken wat hij doet.

Overigens zou het roken ook kunnen komen omdat cilinderbussen en zuigers en -veren vervangen zijn. Dat moet dan nog "inslijten"

Dank voor je reactie Wim!

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: 23C motor distributie

Bericht door highway »

Hallo,

Ik heb van de winter mijn 35 met een 23c motor ook gereviseerd ( blok is compleet leeg geweest ) en in mijn werkplaatshandboek staat de volgende procedure beschreven om de kruk-nokkenas timing af te stellen. Ik heb dit gevolgd en mijn motor loopt nu goed.

Ik ga er even vanuit dat je bij de distributieketting kunt komen en dat deze en het nokkenastandwiel gedemonteerd is, want dit is nu even cruciaal. Kun je daar nu niet bij, dan heb je even wat extra werk.

Stap 1

Op het uiteinde van de krukas waar normaal de krukaspouli zit zitten uitsparingen voor spietjes. Zet als je voor de motor staat de krukas op 9 uur.
NU NIET MEER VERDRAAIEN!!

Stap 2

Van de 4e cilinder, dat is degene aan de versnellingsbakzijde, de achterste dus, de klepspeling van de inlaat op 0.65 mm en van de uitlaat op 0.6 mm zetten. Dit is enkel voor de timing procedure en moet je daarna weer juist afstellen als je klaar bent. Belangrijk!

Stap 3

Draai de nokkenas in de normale draairichting tot de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staan. De uitlaat net aan sluiten en de inlaat net aan openen. DRAAI DE NOKKENAS NIET VERDER DAN DEZE POSITIE!

Stap 4

Draai nu de krukas linksom naar 6 uur. Spietjes wijzen naar beneden. Nu staat de motor klaar om de distributieketting te monteren.

Let op bij het monteren van de ketting op de juiste spanning en de juiste montage van het nokkenastandwiel. Dit past maar op 1 plek echt lekker omdat de gaten "off center" zijn. Je kan dit echter wel met moeite voor elkaar krijgen om dit op meerdere plekken te monteren, maar dat is zeker niet de bedoeling! Ik spreek uit eigen ervaring....
Als je geluk heb kan je op het tandwiel van de krukas en op het tandwiel van de nokkenas een vage kraslijn ontdekken, deze is helaas niet altijd zichtbaar, maar deze moeten na installatie van de ketting in 1 lijn staan. Dit is een stukje extra controle. Als dit zo is heb je de plaatsing van het nokkenastandwiel juist. Nu staat de motor op tijd.

Ik weet alleen niet hoe je jou brandstofpomp afstelt op een 23c motor want ik had een brandstofpomp van CAV. Maar ik neem aan dat als je de kras die op de pompfles staat en die op de behuizing staat van de pomp aandrijving tegen elkaar zet dat je een heel eind goed zit.

Het 6 mm gat dient ervoor om de motor op 16 graden voor het bovenste dode punt te zetten voor de ruwe brandstofpomp timing, daarna moest ik afhankelijk van wat voor pomptype ik had de fijne timing doen.

Ik hoop dat je wat met mijn verhaal kan,

Groeten Niels

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 23C motor distributie

Bericht door admin »

Hoi Martin,

Hierbij de link naar een werkplaats in het Frans voor de Franse MF35.
Misschien dat daar nog wat details in staan.

http://vieux.tracteurs.free.fr/pdf/MF_3 ... telier.pdf
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: 23C motor distributie

Bericht door Wittmann »

Ik deed het exact zoals highway gepost heeft, analoog met "the vintage tractor engineer" (die goeie filmpjes te koop heeft).
Allen bij stap 4 staat er: "Draai nu de krukas linksom naar 6 uur". Dat is waar ik rechtsom gedraaid heb: ik volgde steeds de normale draairichting van het blok. Nadien natuurlijk wel nog de kleppen stellen.
Hier eveneens een roterende CAV waar de circlip als basis wordt gebruikt, dus daar kan ik niet mee helpen.

hylobates
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 okt 2020 22:05

Re: 23C motor distributie

Bericht door hylobates »

highway schreef: di 25 okt 2022 19:54 Hallo,

Ik heb van de winter mijn 35 met een 23c motor ook gereviseerd ( blok is compleet leeg geweest ) en in mijn werkplaatshandboek staat de volgende procedure beschreven om de kruk-nokkenas timing af te stellen. Ik heb dit gevolgd en mijn motor loopt nu goed.

Ik ga er even vanuit dat je bij de distributieketting kunt komen en dat deze en het nokkenastandwiel gedemonteerd is, want dit is nu even cruciaal. Kun je daar nu niet bij, dan heb je even wat extra werk.

Stap 1

Op het uiteinde van de krukas waar normaal de krukaspouli zit zitten uitsparingen voor spietjes. Zet als je voor de motor staat de krukas op 9 uur.
NU NIET MEER VERDRAAIEN!!

Stap 2

Van de 4e cilinder, dat is degene aan de versnellingsbakzijde, de achterste dus, de klepspeling van de inlaat op 0.65 mm en van de uitlaat op 0.6 mm zetten. Dit is enkel voor de timing procedure en moet je daarna weer juist afstellen als je klaar bent. Belangrijk!

Stap 3

Draai de nokkenas in de normale draairichting tot de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staan. De uitlaat net aan sluiten en de inlaat net aan openen. DRAAI DE NOKKENAS NIET VERDER DAN DEZE POSITIE!

Stap 4

Draai nu de krukas linksom naar 6 uur. Spietjes wijzen naar beneden. Nu staat de motor klaar om de distributieketting te monteren.

Let op bij het monteren van de ketting op de juiste spanning en de juiste montage van het nokkenastandwiel. Dit past maar op 1 plek echt lekker omdat de gaten "off center" zijn. Je kan dit echter wel met moeite voor elkaar krijgen om dit op meerdere plekken te monteren, maar dat is zeker niet de bedoeling! Ik spreek uit eigen ervaring....
Als je geluk heb kan je op het tandwiel van de krukas en op het tandwiel van de nokkenas een vage kraslijn ontdekken, deze is helaas niet altijd zichtbaar, maar deze moeten na installatie van de ketting in 1 lijn staan. Dit is een stukje extra controle. Als dit zo is heb je de plaatsing van het nokkenastandwiel juist. Nu staat de motor op tijd.

Ik weet alleen niet hoe je jou brandstofpomp afstelt op een 23c motor want ik had een brandstofpomp van CAV. Maar ik neem aan dat als je de kras die op de pompfles staat en die op de behuizing staat van de pomp aandrijving tegen elkaar zet dat je een heel eind goed zit.

Het 6 mm gat dient ervoor om de motor op 16 graden voor het bovenste dode punt te zetten voor de ruwe brandstofpomp timing, daarna moest ik afhankelijk van wat voor pomptype ik had de fijne timing doen.

Ik hoop dat je wat met mijn verhaal kan,

Groeten Niels
Dag Niels,
Dank voor je reactie maar ik kan met geen mogelijkheid de klepspeling op 0,65 mm krijgen. Ik heb dat ook gelezen maar zoveel speling is er niet. Die vage kraslijn is inderdaad met wat moeite te zien. Ik heb de motor nu draaiend maar hij rookt nog wat. Loopt wel strak. Als ik de pomp iets draai (met moeite vanwege de brandstofleidingen) gaat de motor iets rustiger lopen en rook hij minder.
Maar als ik het geheel van de tractor bekijk lijkt het erop dat deze met verschillende onderdelen in elkaar gezet is.
Ik denk dat ik genoegen moet nemen met wat ik heb. De MF35 en de MF835 lijken op elkaar maar er zijn wat kleine verschillen. Helaas weet ik niet welke verschillen. De motoren zijn hetzelfde voor zover ik weet.

Ik ga jouw aanwijzingen proberen.
Dank voor jouw antwoord!

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: 23C motor distributie

Bericht door highway »

Hallo,

Dat je die speling niet haalt is opmerkelijk. Hoeveel speling haal je nog wel dan? De enige redenen die ik kan bedenken dat je die speling niet kan halen zijn verkeerde onderdelen die motor oorspronkelijk niet matchen. Maar wat denk ik waarschijnlijker is is dat de cilinderkop mogelijk een aantal keer flink gevlakt is. Dan ga ik er vanuit dat je weet dat je de kleppen pas kan stellen als de tegenovergestelde cilinder op tuimelen staat. Dus 4 stellen als 1 tuimelt en visa versa. Zelf denk ik dat je zeg maar de helft van die spelingen neemt je op ongeveer het zelfde resultaat uitkomt. Het gaat erom dat je het moment van tuimelen bepaald en dat is een redelijk vast gegeven in mijn ogen.

Groeten Niels

Plaats reactie