Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door Eightblock »

Hoi hoi, eindelijk mijn tef 20 klaar van revisie, het heeft even geduurt maar oké. Ik ben niet zo heel technische maar met hulp kom ik heel ver.
Wil bedrading aanleggen zodat de koplampen weer gaan werken(alleen de koplampen) ik zie 3 draden welke kleuren zal ik gebruiken? (zoals het hoort) die trek ik vervolgens door de kabelbeschermerbuis(zie foto) naar de lichtschakelaar, die maak ik vast met kabelschoentjes en dan? Waar moet ik dan heen met de draden?
Kunnen jullie me begeleiden evt. met foto's hoe het bij jullie zit. Alvast bedankt voor jullie informatie alvast.
Screenshot_20220807_184255.jpg
(61.1 KiB) 361 keer gedownload
Screenshot_20220807_181509.jpg
(47.84 KiB) 361 keer gedownload
IMG_20220807_175359.jpg
(247.39 KiB) 361 keer gedownload
IMG_20220807_161945.jpg
(227.6 KiB) 361 keer gedownload
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door Wittmann »

In de handleiding van de MF35 is er een apart hoofdstuk over de verlichting: geeft aan hoe te monteren en vooral ook op welke plaats je de kabels kan leggen. Misschien heb je daar iets aan? de constructie van de motorkap is immers gelijkaardig.
Van die 3 draden aan je lampje is er 1 massa, de 2 andere beiden +: 1 draadje zal voor het dimlicht zijn, de andere voor het standlicht (dat het minste licht geeft). Even kijken in je houdertje welke kleur er verbonden is met de rand van je houder/ lampje, weet je gelijk wat de massa is. Erna gewoon eens testen met de andere 2 om te bepalen wat je dimlicht is.
Wil je zowel dim- als standlicht hebben, trek je gewoon 2 kabels naar je verlichting (je steekt je kabelschoentjes dan op de uiteinden van je schakelaar).
Meet voor de zekerheid die schakelaar eens uit met een voltmeter op ohm-stand, zie je gelijk in welke stand welk contact verbinding maakt.

Je massa voor de verlichting kan je ergens op het frame nemen. De + neem je ergens onder je dashboard, aan je ammeter bvb, trek je door naar je schakelaar (met een zekering ertussen), en van aan je schakelaar dan verder naar je verlichting.

edit: ik ga er hier natuurlijk van uit dat de - op je frame zit.

Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Re: Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door Eightblock »

Top uitleg, (voor zo ver ik het begrijp dan haha) maar ik ga eens beginnen met wat je in het begin zegt daarna kom ik wel met vragen, want wordt best technische voor mij. (wel een uitdaging).
1) wat voor draad? Met katoen? Welke dikte?
2)die uitleg van de mf35 staat die ergens? Kan ik die downloaden?
Alvast at bedankt
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door Wittmann »

Zeker geen katoenen draad, wel het type met plastic errond, voor makkelijk te bekabelen flexibele draad (wel best adereindhulzen erop krimpen): het type met meerdere aders in een zwarte mantel.
Zie ook viewtopic.php?t=5132&start=105 van GJM voor fotos.
Qua dikte had ik dit in mijn notities opgeslagen, heb ik hier ergens van het forum geplukt als referentie voor mijn eigen project):

Draadsectie: 3 ampere per mm voor continue lasten (oa. lampen, radio, dingen die dus langdurig aan staan)
5 ampere per mm voor korte belastingen (gloeien, startmotor, toeter, knipperlichten)

De bekabeling voor de aardaansluiting van de regelaar en de F verbinding moeten minimaal 1mm² maar liever 1,5mm² zijn. De verbinding regelaar/amperemeter, amperemeter/accu en de D draad moeten 4mm² zijn. Indien je ook lampen en andere verbruikers aansluiten wilt en op de ampere meter wilt kunnen zien wat het effect is bedenk dan dat er mogelijk grotere stromen kunnen lopen dan alleen de dynamo geeft. in dat geval de kabel accu/ampere meter en overige kabels volgens de volgende regels nemen. Bij kortstondig gebruik rekend men met 5 ampere per 1mm², bij langdurig gebruik ga je uit van 3 ampere.
Dus voor een set lampen die je lang gebruikt bijvoorbeeld 2x55W+2x5W (twee koplampen en twee achterlichten) kom je op een totaal van 120W. De stroom die dit trekt is dan het vermogen gedeeld door de spanning dus 120/12=10Ampere. Dan volgt uit de berekening 10/3(landurig) 3,3333mm². De eerstvolgende handels maat is dan 4mm². In dit geval zal dus de kabel zwaar genoeg zijn. Wil je echter ook nog 2 werklampen aansluiten a 55W dan wordt het 4x55+2x5=230W/12=19.166/3(langdurig)6,4. Dit is dichter bij de handelsmaat 6mm² en groter dan de 4 dus wordt het dan 6. Wil je de regel handhaven wordt het de volgende handelsmaat van 10mm².
Bedenk wel dat de dynamo maximaal zo'n 15 ampere netto opbrengt en als je dus het zelfde gebruikt of meer je de accu dus niet meer laad cq. ontlaad !.

De originele bekabeling is hier volgens mij slechts 1.5mm² (of zelfs 0.75mm²), dus veruit verschillend van de opgegeven 4mm² die je uitkomt volgens de uitleg hierboven.
Ik ga ze bij mij veranderen door dezelfde.

Hier vind je bvb de manual: https://www.manualslib.com/manual/10140 ... 214#manual
Begint bij sectie H op p214.

Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Re: Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door Eightblock »

Oké interessant, dank je wel
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Re: Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door Eightblock »

In neem aan geel de massa.?(ik zie hem nergens tegen aan zitten)
Screenshot_20220809_212354.jpg
(135.68 KiB) 324 keer gedownload
IMG_20220809_212442.jpg
(256.09 KiB) 324 keer gedownload
IMG_20220809_212430.jpg
(322.94 KiB) 324 keer gedownload
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door Wittmann »

Ik durf het zo niet meteen zeggen. Doe eens zot en test eens met een batterij :-p
Misschien dat iemand anders het met zekerheid kan zeggen? Ik zie in elk geval onvoldoende op de foto.

alfred
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 12:55
Locatie: oldenzaal

Re: Hulp gevraagd bij het bedraden van de koplampen

Bericht door alfred »

de witte draad is de min en kan dus aan de massa, bruin is het grote licht en geel je gedimde licht
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees

Plaats reactie