Mf 135 hef blokkeren

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
olivier_daems
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 13 apr 2007 11:41
Locatie: Laakdal (Antwerpen, België)

Mf 135 hef blokkeren

Bericht door olivier_daems »

Beste,

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een mf135 trekker. Tevens heb ik nog een 158 smalspoor.
Voor onze weide af te maken heb ik onlangs een palenklopper gekocht welke hydraulisch word aangedreven. Nu wou ik deze aandrijven op 1 van de trekkers, maar om de 1 of andere reden lukt dat niet.
Hef kan je niet ‘vastzetten’ bij deze trekkers meen ik? Dus werktuig heffen - vastzetten- en dan externe hydrauliek gebruiken. Zo deed de vorige eigenaar dit op z’n deutz trekker.
Als ik de hydrauliek extern gebruik zakt de hef (logisch want is eenzelfde pomp als ik mij niet vergis), echter wanneer de externe hydrauliek veel weerstand ondervind (bij het hijsen van de valblok), dan gaat de hef terug omhoog wat tot vrij gevaarlijke situaties lijd.
Ik had zelf in gedachten om latten te maken om de hef manueel te blokkeren, maar het is de bedoeling dat de palenklopper natuurlijk kan opgehoffen worden voor transport, en ik die bij elke paal terug op de grond kan zetten.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt,
Olivier

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mf 135 hef blokkeren

Bericht door admin »

Hoi Olivier,

Met het juiste ventiel zou het moeten lukken.
Je kunt de hef dan op bepaalde hoogte zetten en dan heb ventiel omzetten zodat de olie daarna naar de externe ventielen gaat.
Zie ook de volgende link over MF ventielen.

MF hydraulische ventielen.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... y_000.html

Werking van het MF hydrauliek.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder6.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

alfred
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 12:55
Locatie: oldenzaal

Re: Mf 135 hef blokkeren

Bericht door alfred »

ik kan inderdaad ook de hef vastzetten door het ventiel om te zetten , zowel bij mijn 135 als bij mijn 155.
bij mijn 240 heb ik externe hydrauliek dan kun je hef en hydrauliek te gelijk gebruiken , maar ik weet niet of dit ook op een 135 kan .
groeten rene
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees

olivier_daems
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 13 apr 2007 11:41
Locatie: Laakdal (Antwerpen, België)

Re: Mf 135 hef blokkeren

Bericht door olivier_daems »

Dankje voor de snelle respons!
Ik heb daarnet een ventiel besteld. Volgende week eens wat uit proberen :).

Grt,
Olivier

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mf 135 hef blokkeren

Bericht door admin »

Hoi Alfred,

Bij de meeste 100 serie trekkers kun je de hef en hydrauliek niet gelijktijdig gebruiken.
Dat kon volgens mij alleen als je IPTO had (hydraulisch schakelbare aftakas).
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Mf 135 hef blokkeren

Bericht door highway »

Hallo,

Hydrauliek onafhankelijk van de hef kan maar net als je de juiste pomp in de achterbrug heb zitten. Je heb dan nodig een hefpomp en een duopomp, 1 gedeelte voor de i.p.t.o. En het andere gedeelte is dan voor externe hydrauliek. Deze pomp bestaat uit twee gedeelten die afgescheiden zijn van elkaar. Deze zijn vooral toegepast op de hogere getallen in de 100-serie als optie en op de series die erna kwamen. Ik heb ook welgehoord dat mensen dit zelf achteraf ingebouwd hebben. Maar dat zal ongetwijfeld wel wat voeten in de aarde gehad hebben.

Bij onze 185 is het zo dat je eerst de hef bedient, en als je de externe hydrauliek wil bedienen moet je onder de stoel eerst een hendel overzetten, en dan kun je met de hendeltje die op het hydrauliekblok zitten de externe hydrauliek bedienen. Geen handig systeem naar mijn mening want als je bijvoorbeeld wil ploegen moet je al behoorlijk wat stappen doen...

Gr Niels

Plaats reactie