Pakkingen

Hier kun je al je sleutel tips, zelf gemaakt (speciaal) gereedschap, truuks etc delen met je medehobbyisten.
Alle tips zijn geplaatst met de beste bedoeling en kunnen nooit je gezond verstand vervangen. Op de tips zit dan ook geen enkele garantie.
Het namaken van het door andere geplaatste gereedschap gebeurd altijd voor eigen risico!

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Pakkingen

Bericht door Wittmann »

Even wat vragen ivm (vloeibare) pakkingen.
Uit de FAQ heb ik begrepen dat vloeibare pakkingen, begrijpelijker wijze, te mijden zijn in het brandstofsysteem. Maar hoe zit dat met de rest van de motor?
Zonet keek ik even op tv naar een revisie van een motorblok waar men de papieren pakking eerst langs beide zijden volledig (zeer dun, met de vingers )insmeerde met vloeibare pakking zodat deze mooi op zijn plaats bleef tijdens het plaatsen (ook suggestie in de FAQ).
Kan hiervoor bvb Loctite 5923 (pakkingverbeteraar, soepel blijvend) gebruikt worden?

Voor het kleppendeksel af te dichten gebruikt men bij de vintage tractor engineer een anaerobe vloeibare pakking. Kan dit met Loctite 518?
Ook voor de caterpan heb ik al gezien dat er wat vloeibare pakking tussen gedaan wordt.
Ik zie door de bomen het bos niet meer, Loctite heeft wel 1000 verschillende producten waar men kan uit kiezen :)
Dus tips of jullie het al dan niet gebruiken, en waar zijn zeker welkom, evenals de exacte naam van het product.

No Worries
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020 23:04

Re: Pakkingen

Bericht door No Worries »

Zelf ben ik geen grote fan van vloeibare pakkingen. Met name omdat je niet goed ziet wat er intern gebeurd met de pakking die je er tussen uit 'knijpt'. Deze overtollige pakking kan dan in het olie -systeem terecht komen en daar de boel vernachelen. Bij voorkeur originele pakkingen gebruiken. Waar ik het soms wel voor gebruik is om pakkingen (dun) in te smeren zodat 'ie plakt waardoor het monteren makkelijker gaat. Dit gaat vaak ook goed door pakking of rand met olie in te smeren, maar soms is vloeibare pakking wel handig daarbij.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Pakkingen

Bericht door Wittmann »

Ik zal het houden bij de loctite 5923 om de pakkingen mee in te smeren, en misschien wat 518 rond de kurken pakking van het kleppendeksel.
Mocht ik iets echt niet afgedicht krijgen kan ik er nog naar teruggrijpen als noodoplossing.

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Pakkingen

Bericht door Simon1980 »

Ik gebruik altijd gasgacinch om de pakking in te smeren. Ben namelijk helemaal niet van de siliconen afdichting.

Gasgacinch is zeer dun vergeleken met de siliconen en het plakt prima en heft kleine verschillen op. Volgens mij is loctite 5923 soortgelijk maar dat weet ik niet zeker.

Grt

Simon

Plaats reactie