Voorkamer groter maken 23C

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Voorkamer groter maken 23C

Bericht door Wittmann »

Bij het zoeken naar meer info over het 23C blok ben ik op een topic gestoten van thefarmingforum uit het UK.
Daar zegt men het dat het iets groter maken van de openingen naar de "pre combustion chambers" de motor beter zou doen starten (zie tekst hieronder).
Daar is het blijkbaar een gekende techniek om met behulp van een vijl deze opening( vrij vertaald: de voorkamer?/ wervelkamer?, de opening die zich boven 2 kleppen bevind) iets groter te maken. Ook bij Vintagetractorengineer zouden ze het steeds doen.
Een how-to was vroeger beschreven op de website van Thetractorlad, maar deze link werkt inmiddels niet meer.

Heeft dit hier al iemand gedaan? Nu ik binnenkort de kop van mijn 23C ga halen is het misschien iets om meteen mee te nemen in de revisie.


The openings to the combustion chamber would be far better for starting, if they were opened out a bit,

It is best to place the head gasket onto the head as it should be, mark round the inside of the head gasket near the combustion chambers, this will give you a guide as not to cross the line,

I find it is best if you can sort of bell mouth the holes out, rather like a funnel as it were,
what I use is a chainsaw file, snap bits off about 60mm long, grind the ends smooth up the shaft of the file about 5mm long,
the smooth bit stops it biting into the inner side of the chamber, place the bit of file in an electric drill, work it around the hole taking bits off each side, and also the pointed end of the opening, as the file wears, turn it around in the drill and use other end again with a smooth bit ground about 5mm to stop it digging in on the inside,

the hole wants to be about 12/15% bigger with the last outer 5 /6 mm being a funnel shaped bit, this will increase flow of air into the combustion chamber and thus increase compression in the combustion chamber and will aid starting,

the above method is better than fitting heater plugs in every chamber, and keeps it original

the problem is lack of air flow in to the chamber, when new by the time the air thought about going through the hole into the chamber, the piston was on its way back down to the bottom,

bloody good engine, once you get all the mods done, and the timing set spot on.

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Voorkamer groter maken 23C

Bericht door GJM »

Ja,
Heb ik gedaan.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Voorkamer groter maken 23C

Bericht door Wittmann »

Je hebt daar toevallig toch geen fotootje van genomen destijds? Want van die uitleg in het Engels met die kettingzaagvijl snap ik toch niet veel :)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Voorkamer groter maken 23C

Bericht door GJM »

Nee, dat heb ik niet gedaan helaas.

Maar het komt er op neer dat je de kamer ingang naar de cylinder (het dunne scherpe deel) groter vijlt met in acht neming dat je nooit buiten de rand van de koppakking komt (ben je er nog :mrgreen: )
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Voorkamer groter maken 23C

Bericht door Wittmann »

Ik denk van wel :o In de onderstaande foto heb ik de weg te halen "zone" in blauw gemarkeerd. Aan het schuine deel (hoeks op het kopvlak, deel dat verzonken ligt) ben je dus niet aangekomen?
Ik zal eerst de koppakking er op leggen, contouren aftekenen met een potlood zodat ik niet buiten lijntjes kleur :D
Bijlagen
InkedIMG_20220130_170727 - kopie_LI.jpg
(167.36 KiB) 512 keer gedownload

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Voorkamer groter maken 23C

Bericht door GJM »

Wittmann schreef: di 01 feb 2022 20:03 Ik denk van wel :o In de onderstaande foto heb ik de weg te halen "zone" in blauw gemarkeerd. Aan het schuine deel (hoeks op het kopvlak, deel dat verzonken ligt) ben je dus niet aangekomen?
Ik zal eerst de koppakking er op leggen, contouren aftekenen met een potlood zodat ik niet buiten lijntjes kleur :D
Klopt helemaal,
Ik heb het blauwe weggeslepen (en heb een erg goede startende C23)

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Plaats reactie