Krukas, slijpen of nieuwe?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

Waarschijnlijk ben ik toe aan mijn krukas te laten slijpen (4 cilinder).
ik ga daar morgen een prijs voor vragen, maar ik heb al eens gehoord dat dat duurder kan zijn als een nieuwe. (vreemd hé?)
heeft hier daar iemand ervaring mee?
wat kan ik het beste doen in zo'n geval?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door admin »

Hoi Bert,

De meningen erover zijn verdeeld. Sommigen vertouwen de kwaliteit van de nieuwe krukassen niet en laten daarom liever de oude slijpen. Sijpen is inderdaad niet goedkoop.

Succes met het kiezen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door hans eshuis »

Hoi

Sommige vooraf de eerste nieuwe krusassen wilde wel eens breken. Helaas is dan niet alleen het nieuwe krukas stuk maar ook de een drijfstang en of het blok.

Als je voor een nieuwe gaat laat hem bij een revisiebedrijf nakijken.

Mvg Hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

Hoi Hans,
Op tapmaten en scheuren?


Het verschil tussen de oude opnieuw slijpen en een nieuwe is TE groot, revisiebedrijf vraagt 90€ ex per tap, 5x lager en 4x drijfstang. dat is al over de 1000€ en een nieuwe in dit geval van Bepco, 212€.

dan, (mits een goede kwaliteit) is de keus niet moeilijk, toch?
Terwijl ik dit eigenlijk niet leuk vind, Ik zou liever (als het nog te betalen geweest was) een lokaal bedrijf het werk gunnen i.p.v. een chinees? Bij een chinees moet je gezellig uit eten gaan, net als 25 jaar geleden :mrgreen:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door hans eshuis »

Hoi

Heb door de te 23c krukas breuken al 5 motorblokken kunnen verkopen. En dan ook met krukas.

Komt door onbelans.

Mvg Hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

Ok, bedankt.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door richardploeg »

Dag allen,

Vorig jaar in de TED een nieuwe krukas gezrt, daar deze niet meer te slijpen was. Dat was namelijk al gebeurd met .060 overmaatse schalen. Nieuwe besteld bij anglo agriparts, zit in dezelfde kist als sparex. Geen trillingen te merken etc, motor al flink laten werken en uitgeprobeerd sindsdien. Misschien is ht geluk, maar het verschil in prijs was mij te groot!
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

Dag Richard, welk prijsverschil heb jij het over?
als ik jouw berichtje zo lees moest je toch al een nieuwe krukas, waardoor er bij jou niets meer te slijpen viel? toch?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door richardploeg »

Dag Bert,

Je kan ook kiezen voor een 2e handse die geslepen moet worden. Dat bedoel ik.
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

Dag Richard,
Dan denk ik dat je niet goed gelezen hebt.
Ik heb een krukas met de standaard maat, die het zou kunnen gebruiken om de tappen te polijsten/misschien naar de eerste overmaat te slijpen, maar dat gaat me bijna 1000€ kosten.
Daarom heb ik een nieuwe gekocht die nette tappen heeft in de standaard maat (Mag ook wel voor een nieuwe hé? :mrgreen: )
die me iets over de 200€ kost.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

wie kan mij vertellen waar ik borgplaatjes kan vinden die onder de bouten komen waarmee de hoofdlagerschalen van de krukas en de moeren van de drijfstang geborgd kunnen worden?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Simon1980 »

hans eshuis schreef: zo 27 jun 2021 9:56 Hoi

Heb door de te 23c krukas breuken al 5 motorblokken kunnen verkopen. En dan ook met krukas.

Komt door onbelans.

Mvg Hans eshuis
Dat van die onbalans klopt Hans!
Ik heb een nieuwe krukas en die heb ik gebalanceerd. Daar moest in totaal 85gram vanaf. Ik heb ook het vliegwiel gebalanceerd. Daar moesten ook best wat gaten in geboord worden. Daarna is de krukas met poulie, tandwielen, vliegwiel inclusief drukgroep als geheel nog eens gebalanceerd.

Zuigers heb ik niet meegenomen in het balanceren omdat er twee op en twee neer gaan op het zelfde moment. De 4 drijfstangen met zuigers wegen op 1 gram na allemaal hetzelfde.

Al met al is het om het goed te doen bijna een dag werk. Als je de oude nog kunt slijpen is dat dus net zo veel werk. Ik zal de oude krukas ook eens een keer inspannen en kijken hoeveel onbalans daar in zit.

Maar dat breken van een nieuwe krukas is dus niet zo gek!!

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

Hans, die 5 mensen die een ander blok nodig hadden, was dat ook doordat daar nieuwe krukassen in zaten? of had dat een andere reden? (kan ook hé?)

Simon, jouw nieuwe krukas, was dat er een die recent geproduceerd is? en welk merk? (en voor welk model motor bedoelt?)
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Simon1980 »

Quality tractor parts. (Qtp) voor een 23c motor. Aug 2020 staat op de houten kist.
Als je alleen de krukas laat balanceren kost dat uit m’n hoofd ongeveer 300 euro ex btw.

Ik heb een voor een heel het draaiende gedeelte van de motor gedaan. Mijn krukas is dus nu intern gebalanceerd. En daarna het vliegwiel met drukgroep. Dat deed men vroeger zeker niet!

Er zijn er maar weinig die het doen maar eigenlijk moet je na het slijpen of een nieuwe krukas altijd balanceren. Als je het echt netjes wil doen weeg je de drijfstangen en zuigers ook even.

Het kan dat ik natuurlijk pech had, maar 85 gram onbalans is best veel op de krukas. Dat merk je qua trilling ook wel!

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Bericht door Bert353 »

Ik had een nieuwe uit het krat, Bepco voor een MF65 A4-192 motor.
omdat ik er vanuit ga dat je een partno besteld voor die en die motor, je ervanuit gaat dat als dat voor dat model motor een gebalanceerde krukas nodig is, er ook een gebalanceerde krukas geleverd word, heb ik dat dus niet laten doen, en alleen de tappen gecontroleerd op maat, en de oliekanalen of die wel allemaal geboord en open/schoon waren.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook belachelijk zou vinden als dat allemaal niet gedaan is.
maar ja, wat kun je tegenwoordig nog verwachten, om te beginnen weet je nooit zeker of het echt wel goede onderdelen zijn, en niet in China of Pakistan gefabriceerde brol???
vroeger kon je nog met redelijkheid zeggen, als ze duur waren was het origineel, en als ze goedkoop waren was het chinese brol, maar tegenwoordig word ook schaamteloos goedkope Chinese brol voor duur verkocht, en je hebt niet echt meer een mogelijkheid om dat te controleren. (zover ik weet althans)
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie