Smeren olieverversen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Hille
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 18 nov 2020 23:29

Smeren olieverversen

Bericht door Hille »

Ik wil graag de olie van mijn tef verversen etc. Kan iemand mij vertellen welke producten ik dan nodig heb.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Smeren olieverversen

Bericht door admin »

Hoi Hille,

Ik je vraag even naar de juiste plaats van het forum gezet.

Motor: 15W40 motor olie is prima.
achterbrug: GL3 spec 80W90 versnellingsbak olie.
Nieuwe olie filter voor de motor.
Een flinke lekbak want in de achterbrug zit best veel olie.

Op de volgende pagina kun je een instructie boekje vinden.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder7.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

AlbertBwm
Berichten: 2
Lid geworden op: do 15 apr 2021 18:08

Re: Smeren olieverversen

Bericht door AlbertBwm »

Hallo Gerrit,
Je geeft aan voor de achterbrug 80W90 GL3.
Maar in de gebruikershandleiding staat motorolie SAE40 of SAE 50 (afhankelijk van buitentemperatuur). Kun je dit uitleggen?
Albert

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Smeren olieverversen

Bericht door admin »

Hoi Albert,

De viscositeit van monograde versnellingsbak olie 80 (of 90) is te vergelijken met die van motorolie van SAE 40 of SAE 50.
Voor de "mono"grade olie klopt dat verhaal wel.
Voor de multigrade olie (15W40) is het een iets ander verhaal. Daar zitten polymeren in om die multigrade te maken. Die polymeren worden na verloop van tijd vermalen door tandwielen en kogellagers. Daarvan zitten er in de versnellingsbak en achterbrug veel meer dan in de motor.

Versnellingsbak olie neemt ook wat moeilijker vocht op uit de lucht dan motorolie. De ververversing termijn kan daardoor ook wat langer zijn bij motorolie.

In versnellingsbak olie zit daarnaast een middel tegen schuimvorming die vaak niet zit in motorolie.

Als je dus nog een monograde SAE 40 of SAE 50 kunt kopen mag je dat er inderdaad gewoon in doen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

AlbertBwm
Berichten: 2
Lid geworden op: do 15 apr 2021 18:08

Re: Smeren olieverversen

Bericht door AlbertBwm »

Heldere uitleg, dank je.

Oli4
Berichten: 6
Lid geworden op: di 02 okt 2018 22:28

Re: Smeren olieverversen

Bericht door Oli4 »

Zou dit dan een goede bakolie zijn :?: mannol minerale 80w90 gl4.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Smeren olieverversen

Bericht door admin »

Beste Oli4,

Helaas, dat is GL 4 spec olie. In GL 4 zit meer zink dan GL3.
Zink kan het brons in de hydraulisch pomp aantasten.
Zink zit ook in EP (Extreem Pressure) olie. Daarom mag je ook geen EP olie in de acherbrug gooien.

Je moet echt 80W90 GL3 olie hebben.

Ik heb mijn olie 3 jaar geleden gekocht.
https://www.motor-oel-guenstig.de/search?sSearch=gl3

Koop ook geen GL3/4/5 olie combinatie.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Oli4
Berichten: 6
Lid geworden op: di 02 okt 2018 22:28

Re: Smeren olieverversen

Bericht door Oli4 »

Dankjewel voor het antwoord. Wellicht heb ik de vorige keer de verkeerde olie gebruikt.
Die olieën zijn toch verwarrend, in de veelgestelde vragen had ik dit stuk gelezen:.

Voor de motor en bak kun je 15W40 motor olie gebruiken. Neem wel universele trekker olie (of STOU) voor de bak. Anders kan ook de 80W90 (GL4 **niet GL5) transmissie olie in de bak. Dit geeft wel wat sloom gedrag bij koude olie in de winter maar is vooral voor de TE's een optie ivm. de aluminium legering waar de bak van is gemaakt. Deze olie wordt niet zo gauw zuur. Let wel, de olie in de bak is tevens hydroliek olie (dat is dan ook sloom, de bak werkt normaal). Gebruik je dus externe cylinders die ook wel eens op een andere trekker gebruikt worden is het wel handig om indien mogelijk dezelfde olie te gebruiken. Zo vermijd je dat je twee olie soorten mengt.

Of dit kan in een TE en niet in een 35?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Smeren olieverversen

Bericht door admin »

In GL4 zit ook zinc maar minder dan GL5. Daarom houdt ik het voor mijn trekker bij GL3.
Dat is al veel beter dan de oude mono grade olie die ze vroeger gebruikten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Smeren olieverversen

Bericht door johan »

Hallo,
Ik gebruik 80W90 GL4 in de achterbrug van de TE's en zonder problemen. Overweeg zelfs om dezelfde olie te gebruiken in de Multi power 35X.
Een plaatselijk bedrijf die paal en fundering boringen doet gebruikt de zelfde olie in de draaikoppen en daar zit ook veel koper in.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Smeren olieverversen

Bericht door admin »

Goed nieuws dat GL4 wel goed gaat in de achterbrug.
Als de hydraulische pomp heel blijft bij de TE20 gaat het ook goed bij de MF35.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie