Koppeling Ferguson 35

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Myron
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 jul 2020 21:08
Locatie: Het kleine dorpje Hem

Koppeling Ferguson 35

Bericht door Myron »

Goedenavond,

Ik heb zojuist mijn versnellingsbak gemonteerd aan de motor en probeerde de koppeling in te trappen. Ik vond de vrije slag nogal erg groot. Ik heb het pedaal gemonteerd 10mm onder de stang. Ik heb zelf even onder de trekker gelegen en naar de vingers en het druklager gekeken maar die afstand was wel meer dan 30mm. Als ik nu me pedaal intrapte kwam het druklager net tegen de vingers aan terwijl het pedaal helemaal was ingetrapt... Zou iemand mij advies kunnen geven want ik kom er niet uit?

Groetjes,

Myron
Goudbuikje 1957, MF 178 4wd, MF 185 4wd, Perkins P6, Schukken/Rasspe maaibalk.

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Koppeling Ferguson 35

Bericht door GJM »

Ha Myron,

Heb je een dubbele koppeling?
Heb je de drukvingers wel goed afgesteld met een "brug" ?
Ik heb er hier een onderwerp aan gewijd vorig jaar. met fotos (en probleempjes) Wellicht heb je daar iets aan?

Voorts is het de bedoeling dat je de koppelingsas zo afstelt dat het druklager tegen de vingers komt als de pedaal 1cm loskomt van de voetrust en niet dat het pedaal1 cm loshangt (ik krijg de indruk dat je het op die manier hebt afgesteld),

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Myron
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 jul 2020 21:08
Locatie: Het kleine dorpje Hem

Re: Koppeling Ferguson 35

Bericht door Myron »

Hii Gertjan,

Ik heb een dubbele koppeling en de vingers zijn met een brug afgesteld op 68mm. Ik heb zelf ook het idee dat de afstelling niet helemaal goed gaat. Het klopt dus wel dat het pedaal door de veren tegen de stang aan worden geduwd? En zit er nog verschil in qua kracht dat wordt uitgeoefend op de koppeling van de rij en aftakas als ik het pedaal intrap?

Groetjes Myron
Goudbuikje 1957, MF 178 4wd, MF 185 4wd, Perkins P6, Schukken/Rasspe maaibalk.

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Koppeling Ferguson 35

Bericht door GJM »

Myron schreef: ma 17 mei 2021 14:33 Hii Gertjan,

Ik heb een dubbele koppeling en de vingers zijn met een brug afgesteld op 68mm. Ik heb zelf ook het idee dat de afstelling niet helemaal goed gaat. Het klopt dus wel dat het pedaal door de veren tegen de stang aan worden geduwd? En zit er nog verschil in qua kracht dat wordt uitgeoefend op de koppeling van de rij en aftakas als ik het pedaal intrap?

Groetjes Myron
Myron,

Klopt, de veren drukken de pedaal tegen de stang aan, zorg ervoor dat het druklager tegen de vingers aankomt als de pedaal 1cm los is van de stang.
En je volt inderdaad lichtjes een verandering in druk als je de aftakaskoppeling ook indrukt. Origineel zat er nog een pal aan je treeplank die je zo kon schuiven dat je niet onbedoeld de aftakaskoppeling ook in kon drukken, ik heb de pal zelf niet bij mijn trekker bedenk ik me nu. nog een dingetje om compleet te maken.,.,..
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Myron
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 jul 2020 21:08
Locatie: Het kleine dorpje Hem

Re: Koppeling Ferguson 35

Bericht door Myron »

Heb je daar een voorbeeld van? Bij mij is deze volgens mij ook niet aanwezig.

Groet,

Myron
Goudbuikje 1957, MF 178 4wd, MF 185 4wd, Perkins P6, Schukken/Rasspe maaibalk.

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Koppeling Ferguson 35

Bericht door GJM »

GJM schreef: di 18 mei 2021 9:15
Myron schreef: ma 17 mei 2021 14:33 Hii Gertjan,

Ik heb een dubbele koppeling en de vingers zijn met een brug afgesteld op 68mm. Ik heb zelf ook het idee dat de afstelling niet helemaal goed gaat. Het klopt dus wel dat het pedaal door de veren tegen de stang aan worden geduwd? En zit er nog verschil in qua kracht dat wordt uitgeoefend op de koppeling van de rij en aftakas als ik het pedaal intrap?

Groetjes Myron
Myron,

Klopt, de veren drukken de pedaal tegen de stang aan, zorg ervoor dat het druklager tegen de vingers aankomt als de pedaal 1cm los is van de stang.
En je volt inderdaad lichtjes een verandering in druk als je de aftakaskoppeling ook indrukt. Origineel zat er nog een pal aan je treeplank die je zo kon schuiven dat je niet onbedoeld de aftakaskoppeling ook in kon drukken, ik heb de pal zelf niet bij mijn trekker bedenk ik me nu. nog een dingetje om compleet te maken.,.,..
Kijk even in de instructievideo van de vintage tractor engineer: video 6, 14.12 min. voor de afstelling van het koppelings pedaal.

Ik kan geen voorbeeld vinden van de pal die ik bedoel, maar het is een plaatstalen pal die aan de voorzijde van je linker treeplank zit, als je die omschuift kan je de koppeling niet tot onderin indrukken, en blijft je aftakas koppeling dus altijd in zijn werk.
Laatst gewijzigd door GJM op di 18 mei 2021 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Myron
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 jul 2020 21:08
Locatie: Het kleine dorpje Hem

Re: Koppeling Ferguson 35

Bericht door Myron »

Ik heb de pal gevonden. Deze zit op de tree plank aan de voorzijde.

Bedankt!

Mvg Myron
Goudbuikje 1957, MF 178 4wd, MF 185 4wd, Perkins P6, Schukken/Rasspe maaibalk.

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Koppeling Ferguson 35

Bericht door GJM »

Myron schreef: di 18 mei 2021 13:07 Ik heb de pal gevonden. Deze zit op de tree plank aan de voorzijde.

Bedankt!

Mvg Myron
Klopt!
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Plaats reactie