Tef 20 valse lucht brandstofsysteem (Opgelost)

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Tef 20 valse lucht brandstofsysteem (Opgelost)

Bericht door contitour »

Hallo allemaal,

Sinds November heb ik een Ferguson TEF 20. Ik ben erg blij met het trekkertje en ben bezig hem technisch wat aan te pakken en achterstallig onderhoud weg te werken. Ik zit echter met het probleem van valse lucht in het brandstof systeem.
De tractor start eigenlijk best goed, beetje kuchen voor hij aanspringt, maar ik krijg hem ook met dit wat koudere weer prima aan de praat. Als ik hem dan een kwartiertje a 20 minuten gebruik dan begint hij te sputteren. Nadat ik het brandstof systeem ontlucht heb loopt hij weer prima, start meteen en kan ik weer eenzelfde tijd rijden/werken. Bij het ontluchten valt me op dat er in het eerste filter al lucht zit (filter aan de bestuurderskant als je er naast staat).
Wat heb ik inmiddels gedaan:

- Brandstoffilters vervangen
- Brandstofleiding doorgeblazen
- Kijken of er voldoende brandstof bij de injectiepomp aankomt: Ja
- diverse wartels aangedraaid
- diverse koperenen ringen vervangen
- opvoerpompje werking gecontroleerd: is oud en eerder open geweest, maar doet het goed qua hoeveelheid brandstof
- Brandstoftank beetje onder druk gezet en kijken of ik ergens diesellekkage zie: niks te zien.

Heeft iemand nog ideeen waar en hoe verder te zoeken? Ik ben op het moment aan het overwegen om een Hardi opvoerpomp te monteren met een (groter) filter ertussen.

Mvg. Bouke
Laatst gewijzigd door contitour op vr 23 apr 2021 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tef 20 valse lucht brandstofsysteem

Bericht door admin »

Hoi Bouke,

Als ik je verhaal zo lees, verwacht ik een (half)verstopte leiding.
Na verloop van tijd is er niet meer genoeg brandstof beschikbaar.

Ik heb iets soortgelijk tijdens het ploegen. Stationair mooi draaien. Na een kwartier starte de trekker weer normaal. Twee voren ploegen op max vermogen en weer stilvallen. Bleek dat de kraan onder de brandstof tank nagenoeg dicht zat. Vuil er uit, kraan weer helemaal open. Probleem opgelost.

Blaas de leiding vanaf het opvoerpompje eens voorzichtig door richting de brandstof tank. Er zit in de tank een klein metalen voorfilter. Die wil ook wel eens defect/verstopt raken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Tef 20 valse lucht brandstofsysteem

Bericht door contitour »

Hallo Gerrit,

Ga ik eens proberen! Hier heb ik nog niet naar gekeken. Ik laat van me horen of dit verbetering brengt.

Mvg. Bouke

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Tef 20 valse lucht brandstofsysteem

Bericht door contitour »

Lijkt opgelost........... :D ,
Ik heb de leiding bij het kraantje onder de tank losgehaald en doorgblazen. Ook heb ik het kleine gaatje in de tankdop doorgeblazen. Daarna de boel ontlucht (ben inmiddels expert :lol: ) en een stukje gaan rijden. Nu, na ongeveer 7 a / km gereden te hebben, draait het motortje helemaal normaal zonder sputteren. Voor deze ingrepen had ie allang gesputterd. Het lijkt dus te zijn opgelost. Bedankt voor de tip.

Grts Bouke

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tef 20 valse lucht brandstofsysteem

Bericht door admin »

Hoi Bouke,

Dank je voor de update.
Mooi dat het probleem opgelost lijkt te zijn.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Tef 20 valse lucht brandstofsysteem

Bericht door contitour »

Update:

Even een update. Na een tijdje goed te hebben gelopen begon het probleem weer terug te komen. Nu heb ik de leiding onder de tank afgekoppelt en eens gekeken hoeveel diesel er uit kwam lopen met geopende kraan. Dit was bijzonder weinig. Conclusie: Kraantje verstopt. Ik heb de tank leeg laten lopen en het kraantje gedemonteerd. Het bleek dat er in het kraantje een stukje rubber of zoiets zat wat hem blokkeerde. Waarschijnlijk is dit de vorige keer naar boven geblazen door de perslucht, maar na verloop van tijd toch weer in het kraantje terecht gekomen. Verder kwam er eigenlijk geen rommel uit. Gisteren weer een kilometer of 10 gereden zonder probleem. Ik hoop dat het probleem nu definitief is opgelost. :D

Mvg. Bouke

Plaats reactie