Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Wim, nogmaals bedankt voor je reactie. Ik deel jouw mening om nu niet te veel te veranderen. Ik haal het deksel er weer af om te kijken of ik iets geks zie m.b.t. de trekveer. Zo niet, dan zal ik eerdaags het moertje eerst maar eens een halve slag verder draaien ofwel veer korter en minder toeren. Ik laat je het resultaat weten. Mvg. Hans

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Op zich denk ik niet dat er wat fout hoeft te zitten. Loopt ie normaal of zijn er afwijkingen in toerentallen ?.

De grote klep, daar bedoel je 't blikken hevel mee waar 3 gaatjes in zitten waar de gasveer aan vast zit ?. Dat is de regulateur hevel, die zit aan de centrifugaal gewichten vast. Die staat normaal wel onder een beetje spanning. De verbinding met 't draadeind met de veer er om en het busje haakt aan de eigenlijke klep onder 't blikken dakje.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

René’, ik bedoel het precies zoals je zegt, maar het stationaire toerental is nu veel hoger dan het was. Ik heb nog even een proefrit gemaakt maar het toerental blijft stationeer irritant hoog. Ik heb nu nog niets veranderd, maar deel je de mening van Wim om het moertje van de dunne drukveer in mijn geval een halve slag verder te draaien zodat het stationair toerental afneemt? Ik ga het dan met frisse tegenzin proberen. Mvg. Hans

Myron
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 jul 2020 21:08
Locatie: Het kleine dorpje Hem

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door Myron »

Hii Wim,

Zou jij me kunnen uitleggen wanneer je welk gat kiest? Want als ik hier naar de foto kijk dat zit de veer in het laatste gat, terwijl ik bij mijn pomp deze op het 2e gat zit.

Groet Myron
Bijlagen
Screenshot_20210325-125556_Chrome.jpg
Screenshot_20210325-125556_Chrome.jpg (102.45 KiB) 2647 keer bekeken
Goudbuikje 1957, MF 178 4wd, MF 185 4wd, Perkins P6, Schukken/Rasspe maaibalk.

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Myron, misschien vertekend de foto iets, maar ik heb de veer in het middelste gat van de 3 verticale gaten gemonteerd. Mvg. Hans

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door massey 35 »

Hallo Myron,

Dan moet ik kijken in welke van de 9 mogelijkheden die hoort.
Dat heb ik wel aangetekend.
Wordt vervolgt.

Als jij goed op jouw foto's kijkt is dat niet te zien?
En vaak kun je een kleine afdruk in / bij de gaten zien waar die altijd heeft gezeten.

Groeten Wim
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Myron
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 jul 2020 21:08
Locatie: Het kleine dorpje Hem

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door Myron »

Hii Wim,

Mijn brandstofpomp is prima, ik vroeg me alleen af of daar een specifieke reden voor was waarom er verschil is qua afstelling. Mijn vraag kwam alleen, omdat in de foto omcirkeld is de afstel mogelijkheid op het laatste gat zit waardoor de veer meer gespannen is.

Groet Myron
Bijlagen
Screenshot_20210325-125556_Chrome.jpg
Screenshot_20210325-125556_Chrome.jpg (102.16 KiB) 2637 keer bekeken
Goudbuikje 1957, MF 178 4wd, MF 185 4wd, Perkins P6, Schukken/Rasspe maaibalk.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door massey 35 »

Hallo Myron,

Bij mijn brandstofpomp zat die ook in het middelste gat bij de staande lip en in het achterste gat bij de liggende lip.

Hoeveel toeren wijkt de motor af van het toerental voordat je de pomp losgehaald had?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Rene', Wim en Myron,

Ik vanmorgen het moertje van de dunne drukveer precies 1 hele slag verder gedraaid en hij loopt weer als een 8). Myron, ik heb de 2 gaten voor de trekveer die jij bedoeld nu ook ontdekt, dus goed om te weten. Bedankt voor jullie waardevolle adviezen. Ik heb wel eens vaker op een forum gesnuffeld en kom dan altijd tot de conclusie dat er veel "geluld" word ofwel weinig toegevoegde
informatie. Nogmaals dank.

Met vriendelijke groet,
Hans Ketellapper

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door massey 35 »

Hallo Hans,

Mooi dat het gelukt is en met de vermelding wat je nu verandert hebt.
De lengte van de veer mag echt niet te veel afwijken, dat blijkt nu maar weer.
Heel precies opmeten, of nog liever niet verstellen als het niet nodig is.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Goede avond,

Sinds de laatste keer dat ik online was heb ik de brandstofpomp c.q. brandstofklep alweer enkele keren los gehad en voor zover mogelijk grondig gereinigd. Het probleem treedt al op na ca. 5 keer gebruik. Het stationair afstellen gaat nu gelukkig prima. Gisteren stond ik met een wagen vol hooibalen op het veld en je raad het al, starten ho maar!! Telkens als ik de pomp open maak, dan kom ik de vieze plak (roest?) laag weer tegen, waarvan ik inmiddels weet dat dat de oorzaak is van het blijven hangen van het stationair klepje. Zie ook foto's hiervoor. Zoals ik al had aangegeven is de tank zelf een paar jaar geleden grondig gereinigd, waarbij toen veel bagger te voorschijn kwam. Volgens Robert Brand uit Tubbergen, die dit toen voor mij heeft gedaan, was de oorzaak vooral roest. Ik wil het probleem voor eens en altijd uit de wereld hebben en vraag me nu af of de pomp zelf gereinigd kan worden. Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen of wie dit zou kunnen of is de oplossing een nieuwe of gereviseerde pomp?

Mvg. Hans

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Even een terugkoppeling van voorgaande probleem. Om van alle plak verlost te zijn heb ik Inmiddels alle onderdelen (tank, filterhuis, opvoerpompje, brandstofpomp, leidingen) van het brandstofsysteem naar mijn idee professioneel laten reinigen. Dit is deel ultrasoon uitgevoerd, dan wel onderdelen een bepaalde tijd in een bad met reiniger te plaatsen. Op het oog is alles brandschoon. Na montage van alle delen liep de motor stationair op 3 poten. Ik heb vervolgens ook nog alle verstuivers laten controleren, omdat de kans groot is dat ook hier de plakkerige bruine substantie de goede werking verstoort. Na al die jaren heb ik gekozen voor revisie. Al met al heeft het een paar centen gekost, maar wat moet je met een trekker die niet bruikbaar is.

Voordat ik de boel weer ga monteren heb ik vanmiddag de kleppen nog even afgesteld en hier loop ik nu tegen het volgende probleem aan. De draad van een stelschroef van een van de inlaatkleppen is beschadigd en wel precies op de plek waar ik de contramoer moet vastzetten om 0,3 mm speling te krijgen. Het gevolg is dat ik maximaal slechts een speling van 0,1-0,2 mm kan realiseren. Door de beschadiging krijg ik de draadstift niet uit de gaffel. Ook de loopt niet alleen naar onderen maar ook naar boven toe vast. Heeft iemand nog een advies hoe ik dit kan repareren of moet ik een gebruikte of nieuwe gaffel met stelbout bestellen. Mvg. Hans

Plaats reactie