4-192 of 4-203 motor in de MF65Mk1?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

4-192 of 4-203 motor in de MF65Mk1?

Bericht door Bert353 »

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik een 4-192 Perkins in mijn trekker had, omdat het een Mk1 uit '61 is, de wig in het carter indirecte injectie enz.
dus heb ik ook onderdelen voor deze motor besteld.
vandaag werd ik gebeld door het revisiebedrijf dat de cilinderbussen die ik aangeleverd had te klein waren...
hoe kan dat?!
dus nu zijn we aan het uitzoeken wat er hier aan de hand is?

Ik had een setje zuigers,ringen en sleeves besteld, van Sparex, S.40433 (finished liners) die hebben (met de schuifmaat gemeten) een buitendiameter van 93,5.

de sleeves die net uit de motor kwamen hebben een buiten diameter van 95,5, en een kraag diameter van 98mm.

De zuiger die in mijn motor zit, heeft een diameter van 91.0 mm

Is hier iemand die misschien weet wat hier aan de hand is/kan zijn?
voor mij is dit wel een beetje urgent, omdat het revisiebedrijf zo vlug mogelijk wil weten wat ze moeten doen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: 4-192 of 4-203 motor in de MF65Mk1?

Bericht door Bert353 »

Nou, voor de volledigheid hier wat nieuws denk ik?

Volgens de boeken kan het niet (Fofh workshop manual) en wat ik verder nog zag op het grote weide web.
Wat er in mijn tractor zat sprak anders: MF865 (Frans gebouwde 65Mk1).
Tot nu toe dacht ik altijd dat daar de A4-192 in zat en hoorde te zitten, (wig in het motorcarter).
Indirecte injectie.

Nu ben ik deze motor aan het reviseren, en dacht alvast onderdelen zoals zuiger en cilinderbussenset, pakkingset's, oliepomp, lagerschaaltjes, koppakking etc te bestellen bedoelt voor de A4-192 van Perkins.

Wat zat ik daar fout zeg! Ik had de motor met de sparex S.40433 finished liner set afgegeven bij het revisiebedrijf, en die belde mij gistermiddag op, dat ik de verkeerde cilinderbussenset erbij geleverd had.

Nou ja, hoe kan dat dan denk je?!? volgens de boeken werd deze trekker alleen met de A4-192 motor geleverd omdat daar (Alleen) de carter met wig onder zit, en de A4-203 motor is de enige op deze trekker met een carter uit één stuk...

Dus dat bedrijf gaf mij wat maten door, en dan ga je zoeken, ik heb veel hulp gehad van de magazijnman waar ik mijn onderdelen gekocht had, die heeft veel werk verricht, waar je als leek niet zo makkelijk aan denkt, of aan de gegevens kan komen, nog bedankt daarvoor!

Uiteindelijk nog eens naar dat revisiebedrijf gebeld, of ze mij de gietnummers wilden doorgeven,die buiten op het onderblok staan.
Dit nummer heeft uiteindelijk de doorslag gegeven; 0280095J.

En zo blijkt dat de Franse fabriek af fabriek een A4-203 motor op een Mk1 A4-192 motorcarter gemonteerd heeft.
Dus, voor Mk1 eigenaars, let heel goed op voor welke motor je onderdelen besteld!
Dit gietnummer staat op het blok achter de inspuitpomp, bijna onzichtbaar met de pomp gemonteerd.

Verder kun je het verschil eigenlijk alleen maar zien als je de cilinderkop eraf hebt, en de maat van de cilinderbussen en/of zuiger meet.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 4-192 of 4-203 motor in de MF65Mk1?

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Van deze combinatie had ik nog nooit gehoord. Een carterpan met wig A4-192 en een onderblok van A4-203.
Raar volk die Fransen. Ik heb er nog even een paar folders op nagekeken.
Die hebben het allemaal 3.333 cc. De meesten zijn duidelijk van de A4-203.

Alleen op de onderstaande Franse folder lijkt iets van de wig zichtbaar.
http://www.annatefka.nl/mf_folders/mfxx ... _01_02.htm

Bedankt voor het delen van je informatie met ons.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: 4-192 of 4-203 motor in de MF65Mk1?

Bericht door Bert353 »

Ik kreeg net de nieuwe liners binnen, het zijn chrome plated van Sparex.

Was daar niet iets mee? waarom chrome liners wel of niet gewild waren?
mijn motor had origineel chrome liners, vandaar de "C" achter het serienummer .
maar het vreemde, de kraag op de bussen was bij de nieuwe 1mm, en bij de oude 3,7mm hoog???
helaas waren ook deze bussen te klein!???
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie