Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Ik heb me zojuist aangemeld en zou het op prijs stellen dat iemand mij met onderstaande vragen kan helpen.
Ik ben in het bezit van een 4 cilinder Standaard FE(MF)35 uit 1957 en loop regelmatig tegen het volgende probleem aan ofwel dat er geen diesel komt bij het starten. Op een eerder advies voeg ik nu een 0,5 liter motorolie toe op 20 liter diesel. Ook plaats ik de stophendel na het stoppen van de motor sindsdien altijd weer terug in de startstand. Het is daarna een hele tijd goed gegaan ofwel gloeien, starten en lopen (Hoezo slechte starter). Echter lijkt het erop dat ik nu weer hetzelfde probleem heb. Ik heb nu weer het bovendeksel van de brandstofpomp verwijderd en de zichtbare grote klep handmatig heen en weer bewogen in de hoop dat het probleem nu weer voor een tijdje is opgelost. Omdat de oude pakking van het bovendeksel scheurde, heb een nieuwe pakking besteld waarbij ook 4 stuks O-ringetjes geleverd zijn. Enkele vragen:
1) 2 O-ringetjes kan ik plaatsen bovenop de 2 staande asjes die in het bovendeksel passen, maar ik snap niet waar de andere 2 voor bedoeld zijn.
2) Waar ik ook tegen aan loop is het feit dat het staande asje (rechts stophendel) in het onderste gat niet mooi past en zelfs rammelt. Is mij tijdens demontage mogelijk een busje weggevallen of moet ik hier een O-ringetje voor gebruiken?
3) Hoe kan ik dit hinderlijke probleem in de toekomst voorkomen. Moet ik dan aan een (deel)revisie van de brandstofpomp denken, zodat de klep niet meer blijft plakken?

Mvg. Hans

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Als je het borg blikje er af tilt kun je de klep er gewoon uit trekken. Neem een doekje (stofen) en doe daar een beetje commandant fijn of een ander lak poets middel (bv brasso koperpoets kan ook) en polijst daarmee de as van de klep. Deze zal hierdoor vrijer in het gat gaan (je hebt de aangekoekte laag er af geschuurd). Let wel op de klep voor terugplaatsen eerst zeer grondig te reinigen en effe in diesel dopen.

De O-ringen zijn vaak dubbel uitgevoerd op de asjes maar soms valt de 2e helemaal niet op...

Maak ff een foto van je punt 2 onderdelen, mischien is 't dan duidelijker.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Alvast bedankt voor je bericht. Ik ga het morgen even goed bekijken, waar de dubbele O-ringen precies zitten, misschien is het punt 2 probleem dan ook opgelost. Zo niet kom ik er op terug met een foto. Mvg. Hans

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Ik heb vandaag even gezocht naar de dubbele O-ringen op de verticale asjes, maar niet gevonden. Ook zie ik niet de door jouw genoemde borgklip die ik kan verwijderen om de klep er uit te kunnen trekken. Het linker verticale asje (stop) is mooi pas onder in het gaatje, maar het rechter verticale asje (gas) rammelt met ca. 0,5 mm speling. Op de foto is dit goed te zien aan de schuinstand van het asje. in het Betreft het mogelijk een ander type pomp? Het typenummer van de trekker is 60F 55873, waaruit ik de conclusie trek dat deze "Standaard Goudbuik met enkelvoudige koppeling" ergens in het begin van 1957 gemaakt moet zijn. Bijgaand enkele foto's van de brandstofpomp. Alvast dank voor je reactie. Mvg. Hans
Brandstofklep
Brandstofklep
Foto 8.JPG (149.5 KiB) 3654 keer bekeken
Brandstofklep
Brandstofklep
Foto 7.JPG (156.81 KiB) 3654 keer bekeken
Beide gaatjes voor verticale asjes
Beide gaatjes voor verticale asjes
Foto 6.JPG (147.38 KiB) 3654 keer bekeken
Verticaal asje gas
Verticaal asje gas
Foto 5.JPG (150.41 KiB) 3654 keer bekeken
Verticaal asje stop
Verticaal asje stop
Foto 4.JPG (149.92 KiB) 3654 keer bekeken
Overzicht onder bovendeksel
Overzicht onder bovendeksel
Foto 3.JPG (196.55 KiB) 3654 keer bekeken
FE35
FE35
Foto 1.jpg (166.28 KiB) 3654 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door fergie »

Hello Hans,

60F 55873 zegd me nix, 60F niet. 55873 is inderdaad goudbuik.

Dit is een ouder type pomp, inderdaad maar 1 o-ring per asje. De gasklep is het ding rechts onder 't blik dat onder de 2 tapeinden voor 't deksel vast zit. Die wordt naar vol gas gedrukt door de veer om de stang met 't busje er omheen. Die veer is niet sterk en dus kan de klep vast blijven staan in de stand uit. De stop as duwd via 't blikken lipje de andere kant van deze klep tegen de veerdruk in in de stopstand.

Als je de 2 tapeinden verwijderd dan kun je 't blik er onder optillen en weg kantelen en dan de gasklep verwijderen. Doe heel voorzichtig, de passing is erg strak.

Deze pomp is nogal vies van binnen, roestig ook ?.

Dat de gashevel as wat rammeld is natuurlijk slijtage. Eventueel kun je de zaak beter klemmend maken door een shim ring te gebruiken tussen 't deksel en de hevel en dan de moer zo strak draaien dat de speling grotendeels weg is maar de as wel vrij kan draaien. Dit zal dan ook bijdragen aan 't goed afdichten van de o-ring.

Groetjes,

René.

Ps. ik zal deze info even verwijderen uit 't andere topic.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Rene, bedankt voor jouw uitgebreide toelichting. Ik dacht steeds dat de linker klep het probleem was, maar blijkbaar zit de gasklep dus rechts onder het omhoog lopende blik. De speling op het asje geloof ik wel even, ook al omdat er geen lekkage bij de O-ring is. Een paar jaar geleden was de uitgang van de tank dicht geslipt en heb ik de tank schoon laten spoelen. Daar kwam toen zoveel bagger uit o.a. roest waarschijnlijk door condens, dat ik sindsdien de tank steeds weer volmaak na een rit. De vervuiling is in de pomp nog goed te zien. Ik ga er morgen mee aan de slag. Mvg. Hans

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Rene',

Ik heb gisteren het asje (stop) er uit gehaald en schoongemaakt. Ik kon het er heel gemakkelijk uittrekken en de passing was -op het uitstekende bovendeel- brandschoon. Ik heb het gehele asje met Commandant schoon gepoetst en voorzien van een beetje diesel weer teruggeplaatst. Nieuwe O-ringen geplaats en de boel weer in elkaar gezet. Vanmorgen de boel ontlucht, gegloeid, starten en onmiddellijk weer lopen als een tierelier. Nu maar hopen dat dit de volgende keer ook weer gebeurd. De tractor loopt nu echter wel veel te hard stationair. Ik moet nog even kijken of ik zie waarom, maar als je nog een tip hebt hoor ik dit graag. Mvg. Hans

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Ik nog even gekeken en nagedacht en denk de oorzaak te hebben gevonden. Toen ik gisteren de gaffel op het van het gas op het bovendeksel heb gemonteerd ging deze niet lekker over de platte kant van het asje. Met een beetje moeite is het me gelukt om de gaffel over de platte meeneem kant te krijgen, maar ik bedenk me nu dat daarmee enige spanning op de veer c.q. linker gasklep onder het bovendeksel staat en dit het stationair toerental verhoogt. 1) Heb je enig idee waar dit tijdens de montage fout is gegaan? 2) Kan ik dit met de gas/gaffel aanslagschroef op het bovendeksel corrigeren of moet de boel weer los? Mvg. Hans

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Aanvulling: Om overal goed bij te kunnen heb ik wel beide verticale asjes de ene incl. trekveer verwijderd. Omdat ik bij montage niet meer wist uit welke van de 3 verticaal boven elkaar zittende gaatjes ik de trekveer had gehaald, heb ik bij de montage gekozen voor het middelste van de 3 gaten. Ook heb ik de horizontale stangetje met slappe drukveer en bus verwijderd en het kleine borgmoertje op ongeveer dezelfde plaats teruggezet.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door massey 35 »

Hallo Hans,

Welke van de 3 verticale en 3 horizontale gaten je moet gebruiken kun jij op jouw foto's die je gemaakt hebt heel duidelijk zien.
De lengte van de lange dunne drukveer moet je eerst exact opmeten voor je de borgmoer verdraait.
Als de lengte niet klopt zal de motor of traag op het gasgeven worden, of bijna niet weer terug willen zakken in toeren.
Heb je het kleine dekseltje aan de linkerkant met de kurkpakking er ook af gehaald om de meeste vieze brandstof uit de pomp te laten lopen?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Wim, bedankt voor je reactie. Wel handig dat ik foto's maak en er zelf niet meer naar kijk, maar ik heb gelukkig wel de juiste gaten gebruikt. Als je het (nieuwe) zwarte plaatje voorop de pomp bedoeld, dan is het aftappen van de brandstofpomp al gebeurd tijdens het reinigen van de tank enkele jaren geleden. Dat ik de veerafstand exact had moeten opmeten wist ik niet, maar ik heb wel het moertje op ca. 1 a 2 mm nauwkeurig teruggezet door het aantal draadgangen te tellen. Kan ik dit niet -zonder het deksel er af te halen- corrigeren door de bovenste aanslagschroef iets terug te draaien en wel zo ver dat ik geen veerspanning meer voel bij montage van de gas gaffel? Mvg. Hans
IMG_1868.JPG
IMG_1868.JPG (151.67 KiB) 3601 keer bekeken
IMG_1867.JPG
IMG_1867.JPG (142.17 KiB) 3601 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door massey 35 »

Hallo Hans,

Als ik zie hoe vies de pomp aan de binnenkant is, dan haalde ik dat zwarte deksel aan de linkerkant er zeker nog een keer af.
Als je een lange passende dopsleutel hebt kun je de borgmoer van de lange dunne drukveer volgens mij wel verstellen als je het deksel iets optilt.
Ik weet niet wat jij met geen veerspanning voelen bedoelt, maar volgens mij kun je geen veerspanning voelen tijdens het losdraaien of vastdraaien van het veertje.
Eerst een halve omwenteling langer of korter proberen misschien een hele en onthouden wat je doet!
De stopknop bij de hand als je de tractor start, want je weet niet wat hij doet!!!!!!!!
Gewoon proberen en als het niet wil het boven deksel toch loskoppelen.
Je weet nu hoe het moet en in welke van de 3 gaten je de dikke veer in moet haken.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Wim, ik kan dit gaan doen, maar ik heb het vermoeden dat het probleem in trekveer zit. Hierop staat nu na montage van de gaffel (gas) een beetje spanning ofwel wordt de grote klep links in de pomp een beetje open gezet terwijl de gashendel helemaal dicht staat. Daarom dacht ik dit te corrigeren met de gaffel (gas) aanslag (zie vorige foto). Zo niet, kun je me dan uitleggen waar de verstelbare aanslagschroeven ‘gas in’ en ‘gas uit’ voor dienen? Mvg. Hans

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door ketellap »

Aanvulling: Van de andere kant snap ik eigenlijk niet wat ik mbt de trekveer bij montage fout heb gedaan. De trekveer heb ik niet van het verticale asje gehad en aan de andere kant haakt deze in een verend pennetje, dus de lengte is vast. Misschien krijg ik iets meer ruimte als ik de trekveer 180 graden gedraaid in het pennetje insteek? Hoe dan ook er is lengte verschil ontstaan (iets korter), waardoor de gaffel alleen onder enige spanning over de platte kant van het asje te monteren is.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Startprobleem FE35, brandstofklep in brandstofpomp blijft plakken

Bericht door massey 35 »

Hallo Hans,

IK HEB GEEN IDEE wat jij verandert/verkeerd gedaan kan hebben.
Met de beide aanslag bouten kun je het stationair en volgas toeren afstellen.
Deze beide afstellingen niet maar zo veranderen, het verhoogde toerental moet een oorzaak hebben.

Als je de lange dunne drukveer langer maakt zal de regelnaald ook meer brandstof/toeren geven.
Korter maken geeft minder brandstof / toeren.
De lengte van deze veer kan ook reageren op hoe snel de motor op gas geven reageert en toeren terug regelen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie