Begin MF 65 Motorrevisie.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Perkins heeft alleen op ondermaats lagers een vermelding staan, als er dus nix op staat is hij nog standaard.

Krukas lagers meet je met een micrometer en bij voorkeur door iemand die dat instrument meer dan eens heeft gebruikt en de eindmaat is gechecked en de micrometer en de krukas moeten al uren in de zelfde ruimte zijn zodat de temperatuur gelijk is.

De rij plaat is de eeste vanaf 't vliegwiel, die PTO plaat pak je er met de drukgroep af en demonteer je later.

Mensen die hun voet niet naast 't koppelings pendaal kunnen zetten betalen vroeg of laat voor hun domme gedrag, koppeling druklager/plaat versleten of het axiaal lager uit de motor ...

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Ja, of je verkoopt de trekker voor die tijd!, nou ja, dit baasje is overleden, daarom kwam deze trekker vrij.
in het geheel waren mensen hier in de buurt verbaasd over dat ie er nog zo goed uitzag, (ook van binnen dus ) op enkele kleinigheden na.
de koppelingsschijf die ik al bekeken heb, was die met het kleine spiegat, die loskomt meteen als je het koppelingsmechanisme erafhaalt.

is er ook ergens een bepaalde maat gegeven voor de schijf op de krukas te controleren? waar de langskrachten opgevangen worden?
Ik zag al dat de lagertjes daarvan, een flinke rand hadden en behoorlijk diep ingesleten.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Je zult het werkplaats boek voor die motor moeten vinden, daar staat alles in wat je wilt en niet wilt weten qua maten en tolleranties. Het is wel te vinden online.
Stuur me ff een email, ik heb de links wel.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

wie is er bekend met de prijzen van lagerschaaltjes?
vandaag wilde ik nieuwe bestellen voor de 4-192 Perkins, en daar werden mij prijzen genoemd; voor de vier die de laterale speling opvangen;12€ex per paar, dus x2. allemaal standaard maat.
voor hoofdlagers;35€ ex x4 ,
voor drijfstangen; 25€ex x4
dus 319 inc.

de laatste keer dat ik een MF 42 blok deed waren dat toch hele andere prijzen...

wat zou ik dan betalen voor een oliepomp (smeerolie) en de rij koppeling enPTO koppelings plaat?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

De keerringen aan de ingaande assen van de V-bak, is dat nog ingewikkeld om aan te pakken? en welke keerringen moet ik daarvoor hebben?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Bij de 135 zit er verschil in maten van de keerringen tussen een Franse en een Engelse tractor.
Ik weet niet of dit ook voor de 65 geldt??

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

tja, goeie... de mijne is een Franse.
maar ik heb dit nog niet eerder gedaan, zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Pendaal as er uit, 1 vreselijke snapring maar verder geen echt probleem. Asje eventueel ff netjes op poetsen tot het vlak waar de keering loopt weer mooi glad is.

Onderste lager huis kap demonteren. Snapring demonteren, lagerhuis er uit trekken middels de getapte gaten en duw bouten (zelfde als waar 't deksel mee vast zat (bij een engelse tenminste)). 2e snapring demonteren(de erge), onderste as uit de bak trekken tot het tandwiel dat je ziet op 't verjongde deel van de as hangt. Nu kun je de drager met de ingaande assen er boven demonteren. Monteren in omgekeerde volgorde.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Olie aflaten van te voren?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Zou ik doen anders komt er 30 liter olie in je schoot lopen als je dat onderste lager deksel er af haalt !.

Theoretisch kan t ook zonder als je de achter brug ca 45º omhoog zet aan de voorkant maar da's waarschijnlijk onpraktisch.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

vandaag begin gemaakt met de kop, allemachtig wat is dat ding vuil!
om te beginnen één klep eruit, schoongeborsteld, ik geloof dat alle kleppen véél te ver ingeslagen zijn?
Voor mij is het de tweede keer dat ik een MF motor openheb, in dit geval een 4-192, is er iemand bekend met hoe dat eruit mag zien?

aan de onderkant van de kop (op de foto's) zie je klepstoterstangen, zo ver ik kan voelen zit er geen speling op, maar als ze helemaal in de bovenste EN onderste stand komen, gaan ze wel behoorlijk zwaarder, ik zie geen beschadigingen, maar zou dat vervuiling kunnen zijn?

kan iemand mij hier advies geven hoe verder te gaan? kant van de koppakking is vlak.
is het voldoende alleen de kleppen opnieuw in te frezen, en dan nieuwe kleppen erin?
onderkant kop na openen
onderkant kop na openen
IMG_1130.JPG (169.3 KiB) 3527 keer bekeken
onderkant kop na openen1
onderkant kop na openen1
IMG_1131.JPG (136.2 KiB) 3527 keer bekeken
diepte kleppen vuil
diepte kleppen vuil
CFRJ5678.JPG (95.19 KiB) 3527 keer bekeken
klep vuil
klep vuil
MLZO1894.JPG (87.82 KiB) 3527 keer bekeken
klep schoon
klep schoon
PGWI5323.JPG (95.84 KiB) 3527 keer bekeken
diepte kleppen schoongemaakt
diepte kleppen schoongemaakt
PGDZ8243.JPG (134.42 KiB) 3527 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

iemand een goed adres voor nieuwe kleppen?
Perkins 4-192
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Misschien de cilinder kop naar een motoren revisie bedrijf brengen?
Of zit er bij jouw in de buurt geen goed revisie bedrijf wat ook normale prijzen rekent.
Of heb je zelf voldoende gereedschap en kennis?
Ik breng de kop van mijn goudbuik ook weg naar een revisie bedrijf.
Kunnen ze de kleppen, klepgeleiders en zittingen vernieuwen of bewerken indien nodig.
En de kop vlakken.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Hoi Wim,
Ik ben vandaag bij zo'n bedrijf geweest, 90 ex. voor 8 kleppen passlijpen (je weet wel, met een stokje en pasta)
en 120 ex. voor 8 klepzittingen reviseren, Ik weet niet of dat alleen opnieuw snijden is, of een pastille infraizen?
het punt is dat ze me vroegen voor zo'n ellenlang motornummer van Perkins, ik zeg; die hebben deze motoren niet, dit is een 4-192, tja, die ken ik niet... Tja als ik dat hoor vrees ik het ergste.
dus ik zal maar een copie maken van de specificaties, en het motor type en nummer op papier zetten, en een adres waar ze in nood nieuwe kleppen kunnen bestellen.

Maar allemachtig, wat was die kop VET!
Had mijn vrouwtje een goed idee; bij haar supermarkt was afgelopen herfst een nieuwe autowasplaats geopend, en ze zei me dat die best wel goed was...
Ik dus met die kop en inlaatspruitstuk (wat van binnen ook baggervet was) daarnaartoe, en een plantensproeier ontvetter die ik van m'n garagist gekregen had, sproeisproei, en alles BRANDSCHOON, wat ging dat mooi!
Ik had tevoren de meeste harde plakken erafgestoken, maar super!

Thuis nog ffe alles doorblazen met lucht, en daarna overal WD40 op, dan kan ie morgen weg, ben benieuwd!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Ik zie net dat ik alweer een tijd niet gepost heb hier, zo, kom ik dus bij dat reviesiebedrijf, zegt ie, zulle we m maar even wassen? (kunnen ze natuurlijk ook berekenen) ik zeg; waarom dan? tja, hij is zoooo vet!, ik zeg doen jullie dat dan nooit? laten jullie dat zo verroesten?....
enfin, ze hebben de kop gereviseerd, de kleppen opnieuw geslepen én ingeslepen, en de hele kop mooi vlakgeslepen, ook de wervelkamers.

toen een begin gemaakt proberen de bussen eruit te persen, uiteindelijk dat maar opgegeven, en het onderblok (wat ook door en door zwart was, en supervet!) schoongemaakt en naar het revisiebedrijf, samen met de nieuwe bussen.
krijg ik de volgende dag telefoon dat de bussen die ik aangeleverd hadden niet passen????
enfin, daarnaartoe, blijkt inderdaad dat de boringen in het blok een hele andere maat hadden, de zuigers trouwens ook!
Ik denk, wat is hier aan de hand? uiteindelijk (het is nu enkele maanden later nu ik dit schrijf) blijkt het ook geen 4-192 blok te zijn, maar een A4-203, dat kon ik nergens aan zien of niets!? Dat was trouwens ook nog een heel gepuzzel voordat we dat te weten kwamen.

het revisiebedrijf heeft me ook een oude bus meegegeven zodat ik op zoek kon naar een nieuwe.
EN dat! heeft bijna 4 maanden geduurt!
Nu, nu ik het blok weer aan het monteren ben, ben ik erachter gekomen dat er toch wel het een en ander gebeurt is met dit blok, deze trekker.
Hij heeft een keer op zijn kant gelegen, en ik denk dat daardoor In het blok ook iets gebeurt is waardoor het blok open moest.
ik ben erachter gekomen dat dit blok hoogstwaarschijnlijk geleverd geweest is met Chrome liners.
Die zaten er niet meer in toen ik het blok opende, dat waren Cast liners, bovendien met een overmaat in het blok, en de originele maat zuigers, allemaal met "Perkins" in de zuiger gegoten.
Perkins stond ook op alle drijfstangen, met uitzondering van één.
Dus mijn idee is dat (misschien toen ie op z'n kant lag?) hij vloeistofslag gehad heeft waardoor één drijfstang krom ging???
en ze toen dus ook alle bussen vervangen hebben voor Cast?

Enfin, uiteindelijk heb ik non finished bussen gevonden, en hebben ze het blok moeten honen zodat die bussen erin konden, en daarna alle bussen monteren en ook ophonen zodat de zuigers erin konden. heeft ie daarna nog mooi even over de bovenkant heengelopen met de vlakmachine, zodat de rand van de bussen mooi opgesloten zit als de kop erop zit.
ziet er goed uit.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie