Cilinderkop

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
korte
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 18 dec 2013 17:12

Cilinderkop

Bericht door korte »

Hallo,
Wie weet wat de volgorde is voor het aantrekken van de cilinderkop bouten en op hoeveel kg moet ik ze aantrekken.
Het is van een 35x.

Gr André

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Cilinderkop

Bericht door Teedee »

Over het algemeen geldt dat je in het midden begint en dan kruislings naar buiten werkt. Eerst normaal losjes vastzetten, daarna dezelfde volgorde met het juiste aanhaalmoment.

Maar er is hier vast wel iemand die de exacte volgorde voor je 35 zo kan opdreunen. ;)

Groet!

Tim
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Cilinderkop

Bericht door fergie »

Hello Korte,

Deze site bevat veel info, dit dus ook : http://www.annatefka.nl/mf_techniek/bn_ ... ot_18.html en specifiek http://www.annatefka.nl/mf_techniek/bn_ ... ot_22.html

Dit is te vinden onder techniek, technische documenten, afstel gegevens toleranties, afstellingen van Motoren en (Massey) Ferguson tractoren en dan onder AD3.152 (35/135 enz)

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Cilinderkop

Bericht door massey 35 »

Hallo Andre en René,

Ik zie in het antwoord van René tussen haakjes MF 35/135.
Je moet zelf even kijken welk blok er in de MF 35X zit.
Volgens mij een A3/152.
Een AD 3/152 motor heeft 18 kopbouten/moeren en een A 3/152 heeft 15 kopbouten/moeren volgens de gegevens.

De bouten op spanning aantrekken, het liefst in 3 of 4 etappes, steeds iets hoger, motor warmdraaien en nogmaals aantrekken op de spanning als de motor nog warm is.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

korte
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 18 dec 2013 17:12

Re: Cilinderkop

Bericht door korte »

Hallo,

Als ik de kop iets extra aantrek op 10Kg moet ik hem dan nog weer natrekken ?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Cilinderkop

Bericht door fergie »

Hello Korte,

Ja. Extra moment voegt niets toe , de kop zal zich toch samen met de pakking moeten "zetten" zoals dat heet.

Groetjes,

René.


PS. heb je post ff anti-schreeuw gemaakt, doorlopend hoofdletters gebruiken staat hier gelijk aan schreeuwen !.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

korte
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 18 dec 2013 17:12

Re: Cilinderkop

Bericht door korte »

Hallo,

Bedankt voor de info,zal de cilinderkop natrekken als de motot warm is geweest.

Gr Andre

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Cilinderkop

Bericht door Teedee »

Wellicht ten overvloede, maar nog even een algemene wijsheid bij het op moment vastzetten: Als hij klikt, staat hij ook echt goed. Mocht je de momentsleutel er nogmaals op zetten, dan zul je merken dat hij nog een klein stukje verder kan voor hij klikt en doe je het weer, dan gaat hij weer ietsje verder. Uiteindelijk kun je de boel dan veel te strak zetten.

Groet!

Tim
TEA20 '55

wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Re: Cilinderkop

Bericht door wichmond »

Hallo allemaal,
zou iemand me kunnen vertellen wat de aandraaimomenten zijn van de TEA-20 cilinderkop petroleum?
voorbaat mijn dank

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Cilinderkop

Bericht door fergie »

Hello Wichmond,

TED natuurlijk , of is 't een omgebouwde ?. Dat is 8.25 - 8.95 Kg/m of te wel 82-89 Nm. Volgorde :

10-4-2-5-7 (spruitstuk zijde)
8-6-1-3-9 (onsteking zijde)

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie