Knipperlichten op fe 35

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Knipperlichten op fe 35

Bericht door GJM »

Hallo,

Ik ben met de voorverlichting bezig en ik vraag me af of er ook mooie oplossingen zijn voor richting aanwijzerlampen op de kap of op de lampen. Ik vind het niet zo mooi staat nl.

Is het eigenlijk verplicht om te hebben als je op de weg rijdt?
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door Sluismolenaar »

Hallo,

Ik ben al een tijd niet meer actief geweest op dit forum, maar lees af en toe de berichten wel.

Wat betreft jouw vraag: op mijn MF35 zijn knipperlichten op de spatborden gemonteerd op beugels. Dit zijn lichten met een langwerpig bol oranje glas, zodat het licht van zowel voor. achter als zijdelings zichtbaar is. Dit was zo toen ik de trekker kocht en ik neem aan bij aflevering door de dealer gemonteerd.

Als je knipperlichten bij de koplampen wil hebben: je zou de koplampen zelf misschien ook via het knipperrelais kunnen laten aansturen? beetje zoals je vroeger bij Amerikaanse auto's wel zag bij de achterlichten: die branden en gaan knipperen bij richting aangeven. (ook als ze niet branden trouwens).

Of knipperlichten vooraan verplicht zijn weet ik niet, moderne trekkers hebben ze meen ik toch ook vooral op de spatborden (voor en achter)? Bij mijn trekker geef ik op de weg vaak wel met de hand ook nog richting aan, omdat ik denk dat bestuurders van auto's de knipperlichten misschien over het hoofd zien. Ze zoeken naar mijn idee richtingaanwijzers aan de voorkant, net als bij auto's... Maar mij zien ze wel zitten en een uitgestoken arm valt wel op.

groet en succes,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door admin »

Ik heb ronde lampen van Hella. Rood oranje achter en wit oranje voor.
viewtopic.php?p=17943#p17943

Op deze manier ziet het verkeer aan de voorkant ook waar ik naar toe ga.

Als je in het donker rijdt, ziet het overige verkeer niet als je een hand uit steekt.
Dan moet je zeker knipperlichten hebben.

Overigens hebben moderne trekkers de richting aanwijzer aan de voorkant ook aan de cabine zitten.
Op de motorkap lijkt me dan ook niet nodig.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door andre leusink »

Hallo,
wij hebben Butler lampen met steun, fitting is voor alleen verlichting, hier hebben wij een andere fitting voor besteld bij Ali om zo ook remlicht te kunnen maken.
Voor knipperlicht willen wij voor en achter op de steun een led inbouw knipperlicht plaatsen.
De knipperlicht relais en toebehoren ook bij Ali besteld, kost een fractie van wat het hier kost en werk prima.
Groet Andre
Bijlagen
IMG-8213.jpg
IMG-8213.jpg (86.95 KiB) 5786 keer bekeken

Janos
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 aug 2011 13:58

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door Janos »

ik vind persoonlijk dat de Fransen altijd leuke verlichtingssets hadden voor de Ferguson / MF.

Hier een voorbeeld voor de 35.

Afbeelding

De steunen die je op de kap schroeft zijn tegenwoordig in reproductie verkrijgbaar: bvb
https://www.laboutiquedutracteur.com/A- ... 5-835.aspx

Als,je dan koplampen met stadslicht plaatst kan je de breedtelichten ombouwen tot knipperlicht of combinatie stads- knipperlicht.

Mvg

Jan

StefanDeWilde
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 31 okt 2016 10:00

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door StefanDeWilde »

andre leusink schreef: di 11 feb 2020 20:36 Hallo,
wij hebben Butler lampen met steun, fitting is voor alleen verlichting, hier hebben wij een andere fitting voor besteld bij Ali om zo ook remlicht te kunnen maken.
Voor knipperlicht willen wij voor en achter op de steun een led inbouw knipperlicht plaatsen.
De knipperlicht relais en toebehoren ook bij Ali besteld, kost een fractie van wat het hier kost en werk prima.
Groet Andre

Weet je toevallig hoe ik aan zulke butlerlampen kan komen? Deze horen er origineel toch op?

Mvg. Stefan
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.

Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door andre leusink »

Hallo,
ik heb ze van Koop van de wal maar daar zit geen dubbele lamp in, Histoparts heeft die volgens mij wel.
De fitting vervang ik dat er een dubbel lamp in kan voor verlichting en remlicht.

groet Andre

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door GJM »

andre leusink schreef: di 11 feb 2020 20:36 Hallo,
wij hebben Butler lampen met steun, fitting is voor alleen verlichting, hier hebben wij een andere fitting voor besteld bij Ali om zo ook remlicht te kunnen maken.
Voor knipperlicht willen wij voor en achter op de steun een led inbouw knipperlicht plaatsen.
De knipperlicht relais en toebehoren ook bij Ali besteld, kost een fractie van wat het hier kost en werk prima.
Groet Andre
Dank je wel. Dit is inderdaad een mooie oplossing. daar ga ik denk ik wel voor.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door Bert353 »

Janos schreef: di 11 feb 2020 22:24
De steunen die je op de kap schroeft zijn tegenwoordig in reproductie verkrijgbaar: bvb
https://www.laboutiquedutracteur.com/A- ... 5-835.aspx

Jan
Ja, jan, de lichtkapjes ook, maar dan mist het steuntje met de fitting nog, die ben ik nog nergens tegengekomen.
die steunen zaten ook nog op m'n 65.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door GJM »

andre leusink schreef: di 11 feb 2020 20:36 Hallo,
wij hebben Butler lampen met steun, fitting is voor alleen verlichting, hier hebben wij een andere fitting voor besteld bij Ali om zo ook remlicht te kunnen maken.
Voor knipperlicht willen wij voor en achter op de steun een led inbouw knipperlicht plaatsen.
De knipperlicht relais en toebehoren ook bij Ali besteld, kost een fractie van wat het hier kost en werk prima.
Groet Andre
Das ook een mooie oplossing
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Knipperlichten op fe 35

Bericht door GJM »

ik heb uiteindelijk voor een motor stuureind led knipperlicht gekozen, zie mijn goudbuik restauratie verslag
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Plaats reactie