Knipperinstallatie in de electriek

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Knipperinstallatie in de electriek

Bericht door Bert353 »

Hallo,

Op mijn Someca zit een schakelaar voor de knipperlichten in het dashboard, dat is een doosje met drie aansluitingen, een voeding 24V, een knipperlampen links, een knipperlampen rechts. een hendel en een timermechaniek zoals een eierwekker. Alles om de lampen te laten knipperen zit in dit doosje, dus ook de clignoteur.
LET OP dit circuit is wel 24V!

als je de hendel naar links draait, begint dat doosje te tikken en gedurende ong. 30 sec. knippert je linker knipperlicht.
voor rechts precies hetzelfde verhaal.

Weet iemand van het bestaan van zo'n doosje, maar dan nieuw? De mijne doet het nl niet meer.

Een andere mogelijkheid; Omdat ik later met deze trekker veel op de weg zal zitten, wil ik er ook remlichten en gevarendriehoek (alle 4 de richtingaanwijzers tegelijk knipperen) op maken, en het liefst zo dat er ook twee aanhangers mee verlicht kunnen worden.
Zo'n beetje als dat gebruikelijk/verplicht is in Duitsland.

Heeft iemand hier er een schema voor of een suggestie voor welke onderdelen te gebruiken? Let op, is wel 24V!

Merci.

Afbeelding
Afbeelding
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Knipperinstallatie in de electriek

Bericht door admin »

Ik zou het kastje vervangen als ik jou was.
Van de accu via een zekering naar je 24v clignoteur.
Van de clignoteur naar je schakelaar.
Van de schakelaar een draad de linker knipperlampen en van de schakelaar een draad naar de rechter knipperlampen.

24v clignoteurs zijn in diverse prijzen en uitvoeringen te vinden op internet.
Gewoon zoeken.

Voor de orginaliteit is zo'n klasje natuurlijk leuker.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Knipperinstallatie in de electriek

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Er zijn wel een paar meer types van tractoren 24 volt.
De meeste vrachtwagens zijn ook 24 volt.
Dus een clignoteur / knipperautomaat moet geen probleem zijn dacht ik.
In 12 volt zijn er clignoteurs van (2 + 1 + 1) x 21 watt, dus knipperlamp voorkant en achterkant tractor plus eerste aanhanger plus tweede aanhanger.
Als je alle lampen in LED wilt uitvoeren, dan moet je een ander type clignoteur hebben!!!!!!!
Vraag de leverancier!!!
De alarminstallatie voor de knipperlichten was vroeger gewoon los te koop.
Volgens mij is dit gewoon een redelijk complexe schakelaar die zowel op 12 als op 24 volt werkt.
Informeer even bij de leverancier.
Schakelaar ingedrukt = normale knipperlicht achter contact.
Schakelaar uitgetrokken = alarminstallatie.
Als je een Hella of een Bosch neemt dan staan daar gewoon de standaard aansluit nummers op.
Deze moet o.a. 1 constante plus draad hebben (30) en een massa (31)
Alle nummers staan op de schakelaar.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie